pixel

Drømme­projekter downsizer

Opgivet: To planlagte højhus-klynger i hver sin ende af København skaleres kraftigt ned.

kbh magasin

Hverken Beauvais-grunden langs Lyngbyvejen eller Batteri-grunden bag Islands Brygge kan vente længere. Siden 00'erne har de to store forladte tomter budt sig til med spektakulære planer om stribevis af høje bygningstårne, men investorerne har stadig ikke bidt på. Derfor nedjusteres begge projekter nu til noget mindre eventyrlystent – det vil først og fremmest sige noget meget lavere.

De sammenlagt 14 stjernearkitekttegnede højhuse, som København dermed kan vinke farvel til, stammer alle fra den ukueligt optimistiske tid inden finanskrisen. Og mens et andet tårnhøjt pre-finanskrise-fatamorgana som LM Projekt ved byens indsejling fornylig er genopstået, er de lidt mere yderligt placerede visioner altså endt med at blive skaleret kraftigt ned.

batteriet_2.jpg

Afladet batteri

Mest profileret af de to projekter er Batteriet, drømmen om ni pyramideformede bygningsbjerge på op til 86 meters højde på grunden overfor Københavns Universitets Amager-campus i Njalsgade.

De terraserede tårne er udtænkt af superstjernen Bjarke Ingels og BIG, og der var masser af politisk blæst om især dét af dem, der var udset til sunni-muslimsk stormoské. Men lokalplanen inklusiv moské blev endeligt vedtaget i 2011... og så blev der stille om Batteriet.

Indtil nu, hvor udvikleren Bach Gruppen har meddelt i en naboorientering, at man er klar til begynde at bygge på grundens hjørne ved Amager Fælledvej. Det bliver bare alligevel ikke en pyramide på 44 meter, men en lukket karré – 30 meter i den ene ende og med lavere rækkehuse i den anden.

Bach Gruppen har nemlig fået tegnet hele Batteriet om, efter at ikke mindst moskéen er faldet igen på grund af manglende finansiering. Denne gang med streger slået af Arkitema, der også har formgivet de nye universitetsbygninger overfor.

Den næsten syv hektar store grund, opkaldt efter det gamle militære øvelsesområde Faste Batteri, er stadig udset til ni bygninger, men nu er de otte af dem udformet som boligkarréer med lukkede gårdrum og varierende højder mellem 10 og 37 meter.

Dermed bliver de højder, der i den oprindelige vision var de laveste, nu de næsthøjeste. Højhus-entusiaster kan nemlig trods alt trøste sig med, at muligheden for 24 etager lejligheder fordelt på 86 meter holdes åben i hjørnet tættest på Islands Brygge.

batteriet_foer.jpgbatteriet_efter.jpg

Sidste salgsdato overskredet

Mens fremtiden for Batteriet stadig tæller ét rigtigt højhus og flere 10 og 11-etagers elementer, sadles der helt om på Beauvais-grunden på det yderste Østerbro.

Her skulle fem fritstående, skulpturelle boligtårne skabe en iøjnefaldende indkørsel til byen fra Helsingør-motorvejen. 60 meter høje med grønne bakker og et hav af stier i mellem sig, udtænkt i fællesskab mellem stjernenavnene Lundgaard & Tranberg og SLA.

Men Københavns Kommune, der ejer Beauvais-grunden, har taget konsekvensen af den manglende interesse og er gået i gang med at omforfatte den lokalplan, som politikerne ellers blev enige om tilbage i 2009.

I følge Østerbro Avis bliver det med mere ydmygt erhvervsbyggeri af "en vis højde" ud mod Lyngbyvej, og så boliger langs Rovsingsgade, der svarer i højden til det eksisterende byggeri på den anden side af gaden.

Det halvanden hektar store område ved Hans Knudsens Plads har udviklet til et mere eller mindre selvgroet vildnis, siden konservesfabrikken, navnet stammer fra, blev revet ned i starten af 70'erne.

beauvais_1.jpgbeauvais_2.jpg

Emner

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling