pixel

Den nøgne sandhed

  • Bremen Teater
  • 3

Fakta

MUSIKALSK COMEDYSHOW
22.-23. januar

Bremen Teater

Foto: Michael Berg Photography

Det er ikke optimalt at lægge ud med at sige: ”Det er måske løgn.” Og så rode rundt i at man har løjet to gange i titlen. Specielt ikke når nu titlen i forvejen er så fuld af ironi, og åbningsnummeret (titelsangen) er en velklingende intro, der balancerer kækt på ærlighed og ironi.

De herlige herrer – i deres bedste alder, over 40 – der har sat sig for at afdække de mandlige sandheder, er Joachim Knop, Farshad Kholghi, Gordon Kennedy og Mikkel Schrøder Uldal. Et fortræffeligt mix af sangere, skuespillere og entertainere – i det de selv kalder musikalsk comedy show. Men det indledende løgn-rod tegner sig ganske typisk for resten af showet: De er ikke komikere, og det mærkes på både udtryk og timing.

Man savner de personlige input – som normalt er mange i comedy shows – hvor man virkelig mærker mennesket bag fortællingen, ikke bare overfladen. Som når Gordon synger om drømmekvinder og -kærester; Joachim charmerer med operaarier; Mikkel går ind i musikken fra trommer til vuggevise; og når Farshad gengiver sprogfnidder med/som thailandsk psykolog.

Sidstnævnte leverer replikken, der giver det største latterbrøl: ”Livet er som sur-sæd-sovs.” Og der er flere fuldtræffere fra Farshads terapisession. I det hele taget rykker det, når der leges med ordene. Herligt lavkomisk ved at trække en filmanalysemodel ned over en pornofilm. Og melodramatisk sjovt i operaserenaden med italiensk menu – fra barbarossa til tiramisu – der gerne skal belønnes med sex (i øvrigt skrevet af Joachims kone, Tuva Semmingsen).

Mestendels er musiknumrene ret festlige, og gennem mange musikgenrer. De bedste består af genkendelige beats, så man hurtigt kan rokke med: Titelsangen, nosse-baskeren, patter-rappen og ’Din by, min by’, som er tilpasset hver af de 28 byer, showet spiller i. Desværre er lydniveauet på musikken forskruet høj, så det skæmmer den ellers udmærkede sang og tekst. Helt i comedy-stil gør firkløveret en fin pointe af at påpege sære rim. Skønt når det går op i højere grin med eksempelvis dette hvin: ”Når din prostata gør nas, og du er lidt for glad for jazz.”

Mest af alt burde der være meget mere mandehørm, men i stedet møver de kvindelige hormoner sig ind og mudrer det maskuline. For selvom videosketcher som ’Sauna’ og ’Aktivt samvær’ har fat i noget interessant og er velskrevne udi komik, så fortæller de intet om mænd. Det føles uærligt, og som om de bare vil ramme bredt. I stedet bliver det for overfladisk – og ikke synderligt nøgent.

Mange tekster er skrevet af andre end herrerne på scenen, og nogle kommer for langt væk fra temaet. Revy-fyrene Vase & Fuglsang gør sig i klicheer, og det kan sagtens være sjovt i yderligheder, som i sangen om at have glemt sine nosser hjemme hos en kvinde. Men man må jo også ud over trivialiteterne og finde nye sandheder. Deres version af tidens radiotrend, ’Mand & Monopolet’, fornøjer kun med halvdelen af gæsteparodierne, resten er passé. Og så virker emnerne ikke ligefrem relevante for firkløveret – man forestiller sig i al fald ikke, at Mikkel har meget tilfælles med Poul Dissing og hans undskyldende væsen.

Derimod lyder det næsten som en undskyldning, da de fire runder af med en replik om, at vi er blevet to timer ældre sammen, og at vi ikke nødvendigvis er blevet klogere. Men det er i det mindste ikke en løgn.

Mest læste

seneste
scene

Saul
5.04

Operaen
Koreorama nr.01
4.02

Det Kongelige Teater
Askepot - The Musical
3

Tivolis Koncertsal
Dansedybet
3

Sort/Hvid
tick, tick... Boom
5.04

Malmö Stadsteater
Matador
4.02

Falkonersalen

seneste
film

Past Lives
4.02

Celine Song
Jeg er morderen!
5.04

François Ozon
Håndtering af udøde
4.02

Thea Hvistendahl
Dream Scenario
4.02

Kristoffer Borgli
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling