pixel

Politisk flertal: Metro M5 skal have flere stop

Politikerne på Københavns Rådhus vil undersøge, om den kommende metrolinje M5 til Refshaleøen og Lynetteholm kan udvides, så den stopper ved flere stationer.

metro passager

Fra 2035 kan Amagerbrogade komme med på den nye metrolinje M5, hvis politikerne på Københavns Rådhus får det, som de gerne vil have det.

Det skal nemlig i fremtiden være let at transportere sig selv fra Islands Brygge — eller netop Amagerbrogade — med retning mod Refshaleøen eller Københavns Hovedbanegård. Det mener et bredt flertal af politikere på Københavns Rådhus, oplyser kommunen.

Politikerne ønsker at undersøge, om den kommende metrolinje M5 — der efter planen skal køre til Refshaleøen og Lynetteholmen — kan udvides, så den kan betjene flere metrostop, end de fire, som staten ellers har lagt op til, at man kunne nøjes med i første omgang.

Det skal blandt andet ske med to nye stop tæt ved Bryggebroen på Islands Brygge og stoppet ved Amagerbrogade, og dermed ønsker lokalpolitikerne at justere den M5 Øst linje, der er i spil som en af mulighederne for en ny Lynetteholm-metro.  

Det lokalpolitiske forslag til den nye metrolinje vil køre fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade og møde M2 ved Lergravsparken.

Herfra vil de hvide togsæt fortsætte nordpå til Kløverparken, der om nogle år vil være blevet til et nyt byområde, og videre til Refshaleøen og det forsinkede og fordyrede Lynetteholmen, der — måske — står helt klar om 50 år. 

Ved at lade metroruten køre lidt sydligere på Amager, end der er lagt op til i de tidligere skitser til M5 Øst, kommer der metro til dele af den eksisterende by, der i dag ikke er metrobetjent.

Ændringen vil — ifølge Økonomiforvaltningens beregning — kunne betjene mere end 51.000 beboere og fragte dem nemmere frem og tilbage mellem hjem, arbejde og studie fra år 2035.

Mere end dobbelt så dyr

Med store ønsker følger der som regel også en høj pris.

Lokalpolitikernes ønske om længere metro med flere stop på M5 Øst-linjen betyder ikke overraskende også, at den estimerede anlægspris bliver højere.

Slutseddelen vil lande på hele 13,7 milliarder kroner, hvilket er mere end dobbelt så dyrt som hvad statens infrastrukturplan lægger op til. Statens oprindelige løsning på en forbindelse til Lynetteholm indeholdt kun fire stop — fra Østerport til Refshaleøen og to stop på Lynetteholm. Metroen kunne så senere hen forlænges.   

På Københavns Rådhus begrunder man udvidelsen allerede nu — og prisstigningen — med, at man på dén måde løser mange flere trafikale udfordringer for både byen og dens borgere, især på Amager, der er dårligt dækket af metroen i dag.

Man regner med, at op mod dobbelt så mange københavnere vil benytte sig af metroen i 2035, blandt andet på grund af ny byudvikling i Nordhavn, på Kløvermarken, Refshaleøen og Lynetteholmen, hvor antallet af mennesker vil vokse betragteligt de kommende årtier.

Samtidig vil det nye forslag kunne løse nogle af de nuværende kapacitetsudfordringer, som metroen slås med. I dag er blot et enkelt togrør i hver retning den eneste metroforbindelse på tværs af Københavns havneløb. Dét sætter et pres på kapaciteten, især på strækningerne mellem Christianshavn, Amagerbro og Islands Brygge.

Uanset hvilken model man ender med til sidst, er metroens kommende linje M5 planlagt til at kunne udvides etapevis.

Dét betyder, at den senere vil kunne forlænges til andre større rejsemål i byen — som Indre Nørrebro eller Rigshospitalet. Teoretisk kan man forestille sig, at den i sidste ende vil kunne slå sløjfe på sig selv og blive til en nye ringbane.

Forslag modtages

Kommunens udvidelse af M5 Øst med stop ved Bryggebroen og et sydligt knæk til Amagerbrogade er en ny version af de muligheder, der tidligere har været drøftet. 

Både M5 Vest og M5 Øst er stadig i spil, og det politiske ønske fra Københavns Kommune er altså en udvidelse af M5 Øst-forslaget.

Christianshavns Lokaludvalg har også tilbage i februar fremlagt en idé om et nyt metrostop ved Operaen — et forslag, der ville aflaste Christianshavns eneste nuværende metrostation ved Christianshavns Torv.

Lokaludvalgets idé har dog bevæget sig længere væk fra realisering, nu hvor et bredt flertal af lokalpolitikere har peget på det et sydligt knæk på M5 Øst i stedet.

Rådhuspolitikernes forslag til den kommende M5 metroforbindelse bliver sendt i høring efter sommerferien. Her vil københavnerne få mulighed for at give deres besyv med om den kommende metroforbindelse til Refshaleøen og placeringen af de enkelte stationer.

Præcis hvordan M5 skal se se ud, bliver endeligt besluttet i 2025 — og metroen forventes klar til kørsel 10 år senere, i 2035.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

søren lütken
Der kan siges meget for og måske særligt imod mere metro, hvis finansieringsmodellen fortsat skal udpine hele byens arkitektur og klimaaftrykket af selve konstruktionen tager årtier at afbetale i sparede emissioner fra trafik, der længe inden da vil være blevet elektrisk... Men vi skal jo flyttes på den ene eller anden måde. Eller skal vi? Det er blevet et mantra, at vi bliver 10.000 flere københavnere om året, men det har ikke været rigtigt siden 2017, og i '21 var tallet 6000. Hænger behovsanalyserne fast i gamle tal? Men det er måske rimeligt at forbinde Lynetteholmen med en metro, men så overvej at samtænke bro/tunnelforbindelsen til cyklister og gående med underføringen både i M5 Vest og (måske) M5 Øst. Det er jo øjensynligt svært at udtænke en funktionel broløsning. Og måske haster det ikke mere med netop den forbindelse, end at man kan bruge lidt tid på at tænke sig godt om...
bo schmidt
mere metro, er jo kun godt. problemet, er at København, har glemt at spørge den anden ejer Frederiksberg, som kunne tænkes at have andre ønsker.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling