pixel

Din smutvej er blevet lovlig

Cykelturen gennem Indre By er blevet meget lettere med en række afskaffede ensretninger.

kbh magasin

Hvis du er en af dem, der vover pelsen og på din cykel trodser stopskilte i Indre By, slipper du nu for at se dig over skulderen efter blå blink i flere gader omkring Kongens Nytorv. På Bremerholm, i Christian IX’s Gade og ikke mindst den inderste del af Gothersgade er det blevet tilladt af cykle mod ensretningen, og kommunen har tilmed bygget nye cykelstier og -baner til formålet.

»For at få flere til at cykle er det afgørende, at rejsetiden på cykel er konkurrencedygtig med de øvrige transportformer. De nye cykelstier skal give sikre og trygge cykelmuligheder, hvor der ikke var det før, så det bliver hurtigere at komme fra A til B i Indre By,« forklarer Morten Heegard Christensen fra Cykelsekretariatet i Københavns Kommune.

Indre Bys labyrint af ensrettede gader er velkendt for alle bilister, der har vovet sig derind, men selv om man er en lille og fiks trafikant på sin letvægtscykel, er det svært at finde smutveje, der er uden risiko for liv, lemmer og bødeforlæg. Med de nye ændringer er et kritisk punkt i ruteplanlægningen blevet nemmere, fordi tohjulede nu fra begge retninger kan køre både direkte til og direkte uden om Kongens Nytorv, uden at bryde færdselsloven.

magkbh_2ca_170813_cykelsti_bentl_111_03_.jpg

Forstaden med op på jernhesten

De mange daglige cyklister på strækningen, der forbinder Christianshavn og Amager med Indre By, Nørrebro og Østerbro, kan dermed undgå besværlige og tidskrævende omveje. Optællinger viser, at godt 300 cyklister i 2010 dagligt kørte ulovligt mod ensretningen på Gothersgade.

»Med den nye cykelsti er der talt over 2.000 cyklister på en hverdag,« fortæller Morten Heegard Christensen.

I Københavns Kommune er man godt tilfreds med sit cykelvenlige renommé, og de små tiltag for at forbedre farbarheden er et led i planen om at gøre København til Verdens Bedste Cykelby. Pendlere fra de omkringliggende kommuner skal dog også op på jernhesten, og det skal de nye Cykelsuperstier ind til byen sørge for. Her er den nye omlægning i Indre By en vigtig brik i et større puslespil, eftersom Gothersgade er en del af Cykelsuperstien Farumruten (se mere om Cykelsuperstierne her).

magkbh_2ca_170813_cykelsti_bentl_102_01_.jpg

Ingen slipseløsninger

Trods det tiltrængte skridt i retning mod et mere cykelvenligt bycentrum, er der stadig mange knudepunkter, hvor trafikken virker mere kompliceret end nødvendigt. Kommunen lover da også flere forbedringer på vej, og allerede i 2014 løsnes endnu en knude omkring Kongens Nytorv, når det også bliver muligt at cykle i begge retninger på Kronprinsessegade, der forbinder Sølvgade med Gothersgade og Christian IX’s Gade.

I området omkring Gammelholm og i Bremerholms små sidegader er der også mange ensretninger, der med fordel kunne ophæves for cyklister, selvom der ikke er plads til egentlige cykelstier. I stedet kan man bruge de såkaldte slipseløsninger, hvor cykelbanen kun markeres på de første fem-ti meter efter et kryds, forklarer Morten Heegaard Christensen, men tilføjer:

»Sådanne løsninger findes andre steder i Indre By, og de er fuldt ud sikre, men desværre siger Københavns Politi nej til denne løsning for tiden.«

magkbh_170813_cykelsti_gothersgade_bent_l_0031_10_.jpg

Hvilken ensretning i byen saboterer din daglige cykling og bør ændres? Giv din anbefaling i kommentarfeltet herunder.

Emner

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling