pixel

Kend din gadesælger

Guide: Du har set dem rulle København rundt med ladcykel, trækvogn eller tuktuk. Men hvem er de, og hvad sælger de?

kbh magasin

Sommeren er over os, og måske skal du bruge den på at daske rundt og nyde København. Eller måske er du arbejdsramt, og får kun mulighed for at benytte byen efter fyraften.

Uanset hvad, kan du hurtigt få brug for en af Københavns mange gadesælgere, der fra ladcykel, trækvogn eller tuktuk suser rundt og tilbyder frisk sushi, lækre pandekager eller en varm kop kaffe, lige der, hvor du er.

Vi har bedt seks af byens handlende på gadeplan fortælle mere om jobbet, så du kan lære både dem og deres produkter bedre at kende. Så bliv ikke overrasket, hvis du, når du næste gang hører lyden af en knallert, tænker på kaffe, eller får en mystisk trang til is med tang, når du ser en Christiania-cykel.

mums_lille.jpg

Garrapiñadas fra Spaniens land

HVAD Brændte mandler fra Mums.

HVEM Jesper Laursen. Startede for ni år siden med at hjælpe til med at sælge mandler på markeder, og har nu været selvstændig mandelbrænder i godt seks år.

HVOR Vognen står fast på hjørnet af Strøget og Nikolaj Plads.

HVORFOR ”Det bedste ved at være gadesælger er friheden. Selvom jeg arbejder seks dage om ugen, har jeg friheden til at bestemme selv. Stemningen hos folk smitter af på én, ligesom man også selv har mulighed for at påvirke folks stemning i positiv retning, hvis man har overskud til det,” siger Jesper.

Han bor lige om hjørnet, så det er let for ham med fast plads på Strøget. Vognen er æstetisk udformet med mørkegrønne sider og trækanter, der giver associationer til en gammel købmandsbutik med orden i sagerne og gode varer på hylderne. På siden er med guldbogstaver skrevet ”brændte mandler” og ”garrapiñadas”, som betyder... brændte mandler på spansk. Jesper bruger nemlig primært spanske mandler, fordi de, som han siger, er de bedste.

I løbet af sommeren udvider Jesper sortimentet med salte mandler, og har også planer om at lave mandler med lakridsmix. Men de brændte mandler sælger langt fra kun om vinteren. Faktisk er vognen lukket januar–marts, fordi der ikke er gang i salget på den tid af året:

”Det er lidt en dansk fordom, at brændte mandler kun kan spises om vinteren. I Sydeuropa spiser man brændte mandler hele året, ” smiler Jesper.

paradis_lille.jpg

Tre kugler og en god historie

HVAD Is fra Paradis

HVEM Michael Almera Dela Peña. Har arbejdet hos Paradis i Købmagergade i fire måneders tid og kørt rundt med vognen i de to.

HVOR Du finder som regel Paradis-tuktuk'en omkring Amagertorv på Strøget.

HVORFOR For Michael er det bedste ved arbejdet med isvognen, at han kan være udenfor og nyde vejret og de mange mennesker, der kommer forbi og fortæller deres historier:

”Det er en ny oplevelse hver dag, og hver dag lærer jeg noget nyt.”

Michael har boet i Danmark i seks år, han kommer oprindeligt fra Filippinerne og har specifikt valgt at arbejde med kundekontakt, fordi han gerne vil udvikle sig socialt:

”Jeg kan godt lide at have kunder. Jeg får mange gode oplevelser, når jeg hører kundernes historier, og når jeg fortæller dem, hvordan jeg oplever Danmark. Det handler også om at give dem en god oplevelse.”

Michael har en del stamkunder fra butikken i Købmagergade, men omkring halvdelen af isen købes af turister. Han betragter sig selv som en nybegynder, der lærer fra de mere erfarne gadesælgere:

”Vi er ligesom ét stort team. Vi hjælper hinanden og giver hinanden fif. Jeg har deres telefonnumre, og ringer til dem, hvis jeg har fundet et godt sted at stå.”

juramajs_lille.jpg

Pandekager til intelligente mennesker

HVAD Kogte majs og pandekager fra Juramajs.

HVEM Jura, som har haft fod på egen cykelvogn i et års tid.

HVOR Rundt omkring i byen, men der er gode odds for at finde Jura i Nyhavn, fordi han godt kan lide at være tæt på vandet.

HVORFOR Det bedste ved, at have sin egen salgsvogn, er for Jura, at han ikke behøver at være bange for at miste jobbet. Og så at se folks ansigtsudtryk, når de smager en god pandekage hos ham. Særligt børnene, der ikke lægger beslag på deres begejstring:

”Jeg vil gerne bedømmes af børnene. Ikke af andre,” siger Jura.

Han har selv bygget cykel-vognen, som har to stegeplader til pandekager og en kogeplade til gryden med kogte majs. Jura stammer fra Brasilien og har planer om på et tidspunkt at udvide butikken med brasiliansk mad. Men han skal lige en tur tilbage og lære at lave maden først.

Tidligere arbejdede Jura med at dele gratisaviser ud og blev en kendt figur i gadebilledet med hans utraditionelle tilgang til jobbet:

”Folk lægger ikke mærke til de små ting i hverdagen, men er for optagede af, hvad der ikke fungerer. Jeg taler med folk og forsøger at gøre noget smukt i hverdagen,” siger Jura med en alvorlig mine.

”Det er intelligente mennesker, der køber pandekager hos mig. Folk som gerne vil have kvalitet og kan smage forskel på en god og en dårlig pandekage. Det sårer mig, når folk har ondt af mig, fordi jeg arbejder på gaden. Folk skal ikke købe noget af mig, fordi de har ondt af mig, men fordi jeg laver de bedste pandekager.”

kaffekvaernen_lille.jpg

Mokka til det arbejdende folk

HVAD Kaffe fra Kaffekværnen.

HVEM Matias Lauesen, der har siddet bag rattet i kaffe-tuktuk'en i fire et halvt år.

HVOR Ved de større arbejdspladser i det indre København, blandt andet kontorerne i Havnegade og hver dag på Kongens Nytorv fra klokken 8 - 9.30. Kaffekværnen har en SMS-service, som fortæller, hvornår vognen er i netop dit område.

HVORFOR For Matias er det bedste ved at være gadesælger, at han lærer byen at kende og oplever noget:

”Jeg har aldrig været god til at sidde indenfor og til det med skolen.”

Kaffevognen er bygget op omkring en lille knallert, som hurtigt kommer rundt i byens gader. I bagenden er indbygget en stor espressomaskine, så Matias kan lave lige så god kaffe til det mokka-elskende folk, som caféerne. Bønnerne er Kaffekværnens egen blanding, som bliver ristet hos Ricco's.

For nylig kørte Matias hele kaffevognen ind i DR’s studier og bryggede kaffe til personalet. I modsætning til mange andre af byens gadesælgere, er Matias på gaden året rundt og har da også prøvet at sælge kaffe i 16 minusgrader:

”Jeg kunne sælge kaffe på Nordpolen i det her tøj. Det er ikke så slemt. Kaffemaskinen er varm, så om vinteren omfavner vi nærmest maskinen, når vi laver kaffen”, siger han med et smil.

streetsushi_lille.jpg

Børnene er first movers

HVAD Sushi fra Street Sushi, der samarbejder med Taste of Tokyo.

HVEM Jens Langfeldt Jørgensen, der har kørt rundt med sin sushi-cykel i en måneds tid. Jens passer også eget konsulentfirma og deler derfor dagene bag pedalerne med to kollegaer.

HVOR Typisk på Strøget, Kongens Nytorv, ved Gammel Strand, i parkerne og til særlige arrangementer rundt om i byen. Jens har planer om også at køre ud til både Vester-, Øster- og Nørrebrogade.

HVORFOR ”Jeg kan godt lide at være ude og se folk i øjnene og få en fornemmelse for det helt lavpraktiske arbejde. Det har givet mig en endnu større respekt for dét at sælge end hidtil”, siger Jens.

Han har fået specialdesignet cyklen med en stor køleboks på ladet, så sushien kan holde sig frisk. Afhængig af vejret har han mellem 50 og 100 portioner med i vognen, og det er både sushi-pakker og sushi-ruller, der, som Jens siger, ”er lige så lette at spise som en fransk hotdog. Vi vil gerne tilbyde folk et sundt alternativ til pizza og pølser.”

I hverdagene sælger Jens mest i frokosttimerne, og når københavnerne er på vej fra arbejde og lige skal have noget alternativ take away med hjem.

”Børnene stikker som regel hele hovedet ned i køleren for at se, hvad jeg har med. De er enormt nysgerrige omkring sushien. Det er dejligt at se, at børnene er first movers. De kan godt lide farverne, og det er ting, de kender, bare orkestreret på en anden måde”.

nordicfoodlab_lille.jpg

Din daglige tang, nu som is

HVAD Is fra Nordic Food Lab, lavet af tang med rødbede- og skovmærke-sirup.

HVEM Mark Emil Tholstrup Hermansen fra Nordic Food Labs husbåd ved Noma på Christianshavn.

HVOR Is-cyklen har ikke en fast rute, men du får via twitterprofilen @nordicfoodlab besked om, hvor og hvornår du fanger den.

HVORFOR ”Vi arbejder meget med kokke for at få dem til at bruge alternative råvarer, men vi vil også gerne have danskerne til at efterspørge nogle andre råvarer. Det her er en måde at præsentere folk for en helt ny slags is,” fortæller Mark Emil om isvognen fra organisation Nordic Food Lab, der er stiftet af superstjernekokkene Rene Redzepi og Claus Meyer.

Fordi missionen er, at få folk til at smage anderledes mad, er isen billig og nogle dage deles den endda gratis ud. Is lavet af tang kan da også virke afskrækkende på nogen:

”Det har været sjovt at se folks reaktioner på isen. Nogen folk bliver næsten chokerede, fordi isen lidt ligner jordbæris, og de derfor forventer noget andet. Men feedbacken er næsten altid positiv”, siger Mark Emil.

Tang-isen er lavet af islandsk søl og er fedtfattig. Det er ikke nødvendigt at tilsætte æg, for at få den til at stivne, og der er næsten heller ikke tilsat sukker, da tangen har en sødlig smag i sig selv. Isen smager overraskende nok både sødt, salt og lakridsagtigt på samme tid.

Mark Emil har selv bygget cyklen sammen med sin bror, der er elev på designskolen. Cyklens kasse er lavet af californisk redwood-træ, der har et højt indhold af harpiks, som gør den modstandsdygtig overfor det danske vejr. Metalhåndtagene på kassen er genbrugt fra en gammel fryser, og den har to motorcykelbatterier, som giver strøm til maskinen, der rører den stivfrosne is, så den bliver blød og let at spise.

Har du en favorit blandt byens gadesælgere, vi ikke har med? Giv dit tip videre herunder.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer i dag adgang til langt størstedelen vores indhold.

Den artikel du lige har læst, var der gratis adgang til, men langt de fleste skal man være medlem for at læse.

Den gode nyhed er, at medlemskaber starter ved blot 29 kroner om måneden.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

relaterede
artikler

KBH har prøvet det der raw food, der får ellers almindeligvis tilregnelige københavnere til at lægge 100 bobs for en gang råkost

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling