pixel

Marmorkirken får sin egen plads

Den kommende metroforplads i fornemme Frederiksstaden skal opgraderes til et levende byrum.

Marmorkirken Schønherr

Statelige og symmetriske Frederiksstaden er ikke ligefrem et kvarter kendt for sine livlige hænge ud-steder. Men det skal ændre sig, når kongehusets nabolag i 2019 får sin egen metrostation nede under Marmorkirken.

Metroen kommer nemlig susende med et nyt indbydende byrum oppe på overfladen som ekstra gevinst. Københavns Kommune og Metroselskabet havde egentlig tænkt sig et diskret Marmor-stop i vanlig selvudslettende københavnermetro-stil, men med en donation fra fonden Realdania skal forpladsen nu i stedet opgraderes til en rigtig plads.

Tanken er at skabe et sted, der spiller sammen med det udtryk og de materialer, der kendetegner Frederiksstaden, men som også indbyder til byliv og ophold. Hvor københavnerne og sikkert også mange turister vil få mulighed for at tage sig et hvil, mens de suger de historiske rammer til sig.

Samspil med Tietgens Ærgelse

Pladsen kommer til at ligge i enden ud mod Store Kongensgade, hvor der lukkes helt af for trafikken foran Marmorkirken – der officielt hedder Frederiks Kirke.

Dermed grænser byrummet lige op til den nytilkomne ejendom Tietgens Ærgelse, som gavegiveren Realdania såmænd også står bag. Her er etagen i gadeplan beregnet til en café og altså som skabt til at understøtte fremtidens øgede aktivitet og trække ud på pladsen med udeservering.

Alle de nye stationer på Cityringen får deres eget udtryk med afsæt i de omgivelser, de ligger i. Frederiksstaden er kendt for brugen af nordisk granit og kalksandsten, materialerne som har givet Frederiks Kirke sit mere kendte tilnavn, og den nye belægning på pladsen og i området omkring kuppelkirken bliver også en blanding af granit og betonsten.

Marmorkirkens plads bliver fritaget for de små glaspyramider, som Københavns metro ellers er kendt for, så eneste vidne om, at den også er en metroforplads, bliver diskrete trappenedgange til undergrunden. Elevatorer, ventilationsriste, nødtrapper og cykelparkering gemmer sig rundt om hjørnerne på udvidede fortove langs husmurene, der omkredser kirken. Fortove, fordi det i 2019 igen skal være muligt at køre hele vejen rundt om kuplen fra Bredgade-siden.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling