pixel

Rødovre Port udvider hovedstaden mod vest

Ny bydel med tre højhuse og svævende bro vil skabe plads til 1.000 mennesker.

Rødovre port gågade

Man ville blive undskyldt, hvis man troede, at man befandt sig i Ørestad eller Nordhavn — men visualiseringerne af Københavns nyeste knopskud kommer fra Rødovre.

Vi er godt en kilometer vest for grænsen til Københavns Kommune, lige ved Rødovre Station. Her udbrændte i 2013 en stor del af Rødovre Stationscenter, og området har sidenhen ventet på, at gravkøerne gik i jorden og lagde fundamentet til at bygge nyt.

I 2014 skrev lokalavisen, at branden bare var det sidste søm i ligkisten for et i forvejen søvnigt butikscenter, som nu blot lå hen som en øjebæ. Til sidst satte man træplader op om det hele, så man i det mindste ikke behøvede at kigge på uhyrlighederne.

Året efter blev grunden solgt til udviklingsselskabet Gefion Group, og for kort tid siden gik man så endelig i jorden. Ved udgangen af 2022 vil den nye bydel Rødovre Port have rejst sig.

Om tre år vil et areal på næsten 40.000 m² langs S-togsskinnerne byde på 534 lejeboliger og 4.300 m² butik og kontorer. I alt forventer man, at 1.000 mennesker vil kalde Rødovre Port deres hjem.

Blakket bank 

Den nye bydel kommer til at adskille sig ganske markant fra naboområdet ind mod København, som er et villakvarter med 1 og 2-plans huse.

Rødovre Port indeholder nemlig tre tårne på op til 19 etager der skyder op over et indre område med en type byggeri der er blevet allestedsnærværende i København det sidste ti-år: 4-6 etagers betonbyggerier iklædt simple murstensfacader med gulv-til-loft vinduer, påhængte altaner og flade tage med terrasser. 

Det nye område bevæger sig også over på den anden side af den 4-sporede Tårnvej (tidligere Avedøre Havnevej), og henover vejen vil en fritsvævende bygning lægge sig som en bro henover biltrafikken.

Det er herfra, bydelen får sit nye navn: Kommer man kørende i bil fra Hvidovre i syd, skal højhusene med den vandrette konstruktion imellem sig danne en port ind til Rødovre. 

Inde i områdets indre vil man dog være forskånet for biltrafik. Mellem bygningerne vil i stedet opstå et fodgængerstrøg med små butikker og en stor dagligvarebutik.

Det er en amerikansk investeringsbank med et lidt blakket ry — Goldman Sachs — der har skudt penge i projektet, og som finansierer Gefion Groups arbejde med at forny området.  

De to partnere melder ud, at samtlige 534 boliger vil være lejeboliger med 1-5 værelser, og at man stiler mod en overkommelig prissætning, der skal tiltrække både studerende, singler og familier med almindelige indkomster. 

Det er Arkitema, der har slået de arkitektoniske streger til det nye byggeri.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling