pixel

Dobbelt op på bybiler

Med 450 elektriske Renault'er på gaden er endnu en bybilsordning kommet til København (øjensynlig altid klar på en frisk parkering).

din bybil renault zoe

Det københavnske gadebillede er de sidste par år blevet invaderet af det nye fænomen bybilen – det firehjulede svar på bycyklen, som du samler op, kører i og stiller igen når som helst og hvor som helst.

Konceptet kaldes også free floating-delebiler, og fra den ene dag til den anden er der nu over dobbelt så mange af dem i Hovedstaden. Din Bybil hedder københavnernes nye mulighed for at blive midlertidig, minut-afregnet billist. Flåden er på 450 hvide og eldrevne Renault Zoe, der byder eksisterende DriveNow og deres 400 hvide og eldrevne BMW i3 op til dans.

Bag Din Bybil står den danske virksomhed Green Mobility. Det er den tredje bybilsordning, der forsøger sig i København – tidligere i 2016 trak Car2go sig og sine 200 to-personers og benzin-drevne Smartcars ud af byen igen. 

Parker ikke som Din Bybil gør

Som med DriveNow findes og reserveres Din Bybil med en app på smartphonen, og forskellene på de to valgmuligheder ligger i det hele taget i detaljen:

Din Bybil koster 3,50 i minuttet, mens DriveNow som udgangspunkt tager 4 kroner. Renaulten har plads til 5 personer, mens BMW'en rummer 4 sæder. Til gengæld kan man til at starte med kun efterlade sin Zoe inden for Københavns og Frederiksbergs kommunegrænser, mens i3'erne også dækker Hellerup og hele Tårnby Kommune – men man kan godt tage Din Bybil til lufthavnen mod et ekstra gebyr, nøjagtigt som DriveNow også koster ekstra at efterlade ved terminalerne.   

Husk dog, at det med at stille bybilen igen "når som helst og hvor som helst" ikke skal tages helt bogstaveligt. Du hænger selv på bøden, hvis du parkerer en bybil ulovligt, så lad dig ikke inspirere for meget af de pr-billeder, som Din Bybil lancerer sig selv med:

En stribe skødesløst efterladte Renaulter midt i vejkryds, på cykelstier og smalle vejbroer rundt omkring ved Københavns landmærker.

Find tre fejl – kun én af disse bybiler er parkeret korrekt:

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv