Ny plan for Toldbodgade skaber cykelstier — men skuffer lokale
Centrale Toldbodgade skal have cykelstier i begge retninger — men efter veto fra politi og minister er det nu med en ny plan uden ensretning.
Når cyklister kører ind på Toldbodgade, skal de se sig godt for, for der er ingen cykelstier.
I stedet skal de navigere ind og ud imellem den "hårdere" trafik.
Bilerne optager to vejbaner — én i hver retning. Store turistbusser kører i pendulfart i de varme måneder. Og op mod 100 parkerede biler fylder i gadeplan.
Et projekt der skal gøre gaden i det historiske Frederiksstaden mere fredelig og cykelvenlig har dog været undervejs i flere år.
Og efter flere benspænd og en skrottet plan — det vender vi tilbage til — er Københavns Kommune nu klar med en ny og revideret plan for gaden der passerer Amalienborg.
Farvel til parkering
Den nye plan skal gøre tilværelsen mere sikker for de ca. 5.000 daglige cyklister, som hjuler ned ad Toldbodgade ved at anlægge cykelstier i begge retninger nord for Skt. Annæ Plads.
Dermed vil 80% af den samlede strækning få cykelstier — men for at få plads til den nye cykelsti vil det brede fortov langs Amaliehaven blive indsnævret.
Syd for Skt. Annæ Plads kan man ikke klemme cykelstier ind og samtidig beholde den dobbeltrettede biltrafik, vurderer Københavns Kommunes embedsværk.
Og her får biltrafikken fortrinsret over cyklisterne, som må leve uden cykelstier, og fortovene forbliver relativt smalle som i dag.
Langt de fleste af de mange parkeringspladser på Toldbodgade må til gengæld lade livet for at der kan blive frigivet areal til de nye cykelstier.
På strækningen nord for Skt. Annæ Plads vil gadens visuelle indtryk ændre sig markant, når adskillige biler fremover må finde andre steder at stå stille.
Plads til cykler eller biler?
Det helt store spørgsmål i omdannelsen af Toldbodgade har dog tidligere været, hvorvidt man kunne inddrage en kørebane og ensrette gaden — og dermed skabe endnu mere plads til både cyklister og gående.
Da første udspil blev præsenteret af Københavns Kommune for tre år siden, ville man ensrette trafikken og begrænse bilerne til at køre i sydgående retning — så de kun kunne køre fra Amaliegade i nord til Nyhavnsbroen i syd.
Men det forslag blev senere aflivet af politiet. Begrundelsen var, at det ville blive en udfordring at afvikle biltrafikken i området — særligt fordi man forventede 20% yderligere biltrafik på Bredgade, hvis man sagde ja til en ensretning af Toldbodgade.
Politiet har med den nuværende lovgivning det sidste ord i sager som denne — noget som i årevis er blevet kritiseret af både Københavns Kommune og andre af landets kommuner, fordi man mener, at politiet reelt udøver politik, når de underkender beslutninger taget af de lokale byråd.
Københavns Kommune ankede afgørelsen, men Transportministeren gav sidste år politiet medhold, og dermed var sagen lukket.
Selv om ministeriet godt kunne se argumentet om, at en ensretning af Toldbodgade ville skabe mere trafiksikkerhed og tryghed for cyklister og gående, så vægtede ’fremkommeligheden’ tungere — underforstået bilernes fremkommelighed.
Og dermed blev bilerne prioriteret over de bløde trafikanter i Toldbodgade.
Vil have ensretning og P-pladser
Den dobbeltrettede trafik blev altså fastholdt i hele gaden til stor ærgrelse for kommunen — og også for de lokale.
Og siden er den nye plan altså blevet udviklet. Den er netop nu i høring blandt de lokale i området, der har mulighed for at byde ind med deres holdninger.
Indre By Lokaludvalg har efterspurgt input på deres Facebook-side, og i den proces har flere lokale udtrykt, at både trafikflow og trafiksikkerhed nu vil blive værre med biler, der kører i begge retninger.
I praksis har der nemlig i en lang periode været ensretning på gaden på grund af byggearbejde, og der har derfor allerede været lejlighed til at opleve, hvordan det fungerer. Og det er altså gået rigtig godt, mener flere lokale.
Derfor er man også hos Indre By Lokaludvalg alt andet end vild med idéen om igen at få dobbeltrettet trafik, sådan som politiet og Transportministeren har dikteret.
Et andet element i den nye plan for Toldbodgade, der ikke er faldet i god jord, er nedlæggelsen af de mange parkeringspladser. De lokale er afhængige af parkeringspladserne, lyder det fra flere. Og hvis man ensrettede gaden, ville man ikke behøve at nedlægge P-pladser.
”Parkeringsplads-korstoget fortsætter uden hensyntagen til byens borgere [...]. Man bliver så træt af 100% ideologi og 0% fornuft,” skriver en beboer som kommentar til opslaget på lokaludvalgets Facebook-side.
Frederiksstadens Beboer- og Erhvervsforening er også imod at fjerne størstedelen af de 100 parkeringspladser på Toldbodgade. Foreningen er bekymret for, at det vil gå ud over dem, der ikke har muligt for at gå ’lange afstande’ og betale for private parkeringsanlæg.
”Turistbusser har fanden skabt”
En anden del af planen, som har fået de lokale til tasterne og benytte sig af både versaler og udråbstegn, er udsigten til, at de mange, store turistbusser ikke bliver fordrevet fra området.
Det var ellers delvist tanken tilbage i 2023, da planen om at ensrette Toldbodgade blev formuleret.
Med den nye plan kan turistbusserne derimod fortsætte med at køre gennem Toldbodgade i begge retninger — dog uden stoppesteder.
Turistbusser og Hop on-Hop off busserne fylder meget i gadebilledet i højsæsonen fra april til september, hvor turisthorderne flokkes ud mod seværdigheder som Den Lille Havfrue og Kastellet.
Busserne kritiseres blandt andet for at ignorere gældende trafikregler, skabe trængsel, støj, dieselos og utryghed for fodgængere og cyklister.
”Det er helt gak. De oser af diesel og er kæmpestore. Folk kan gå eller cykle rundt i byen,” lyder det blandt andet i kommentarsporet på Facebook.
Problemerne med busserne har også fået flere til at udtrykke et ønske om, at de helt forsvinder fra Toldbodgade og Indre By generelt.
”Turistbusser i byen har fanden skabt! Ud med dem! De generer helt uhørt de berørte kvarterers beboere,” skriver en anden som respons til lokaludvalgets opslag.
Toldbodgade blev helt tilbage i 2017 udpeget som én af 35 gader i København, hvor forholdene for cyklister skulle forbedres. Snart 10 år senere ser det ud til, at gaden nu — måske — endelig får anlagt cykelstier.
Projektet med at transformere Toldbodgade fra trafikåre til en rolig og grøn gade er dog på vej mod at blive lidt mindre roligt og mindre grønt, end det var til at starte med.
Den nye plan vil blive forelagt politikerne i Klima-, Miljø- og Teknikudvalget til godkendelse i august.
Som et lille, muligt håb har de lokale de igangværende regeringsforhandlinger. Landets transportminister siden 2022, Thomas Danielsen (V), har nemlig markeret sig som en stærk forsvarer af bilens ret til at kunne komme frem overalt — blandt andet med et skarpt kritiseret lovforslag, der ville gøre det endnu sværere for landets kommuner at ændre på mange vejstrækninger.
En ny transportminister kan potentielt ændre praksis eller fremsætte lovforslag, der stækker politiets vetoret over kommunale beslutninger om indretning af veje.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!

Som formand for “Ja tak til Parkering” ser vi med stor bekymring på planerne for Toldbodgade, hvor størstedelen af de eksisterende parkeringspladser foreslås fjernet. Der er tale om parkeringspladser, som allerede i dag er mere end 100 procent belagt, og hvor presset på pladserne i forvejen er massivt for både beboere, erhvervsdrivende og besøgende i området.
Vi anerkender fuldt ud ønsket om bedre og tryggere forhold for cyklister, men det må ikke ske på bekostning af områdets beboere, ældre, handicappede, familier og erhvervsliv, som er afhængige af adgang med bil i hverdagen. Toldbodgade er ikke blot en turistgade – det er et levende boligområde med mennesker, der hver dag skal kunne komme hjem, modtage håndværkere, få leverancer og have familie og pårørende på besøg. Mange betaler allerede for parkeringslicens uden garanti for en plads, og yderligere nedlæggelser vil blot øge presset på hele Frederiksstaden og Indre By.
Samtidig er der reelt tale om at gøre Toldbodgade til en del af Ring 2. Flere end 100 familier i og omkring Toldbodgade risikerer i praksis at blive forhindret i at have bil, for at skabe mere plads til uvedkommende gennemkørende trafik, turistbusser, tung trafik og turister på el-cykler. Det er en udvikling, mange lokale oplever som dybt urimelig.
Det virker samtidig paradoksalt, at kommunen fortsat accepterer massiv trafik fra turistbusser og hop-on-hop-off busser, mens almindelige beboeres parkeringsmuligheder igen skal reduceres. Mange lokale oplever allerede støj, trængsel, dieselos og utryghed fra de tunge turistkøretøjer. Fokus burde derfor i langt højere grad være på at regulere turistbusserne og den tunge gennemkørende trafik fremfor endnu engang at fjerne parkeringspladser for almindelige borgere.
Vi mener, at der burde arbejdes langt mere seriøst med løsninger, hvor både trafiksikkerhed, cyklister og parkeringsmuligheder kan sameksistere. Flere lokale peger selv på, at den midlertidige ensretning under byggeperioden fungerede bedre end forventet. Det bør undersøges grundigt, inden man permanent nedlægger et stort antal parkeringspladser.
Den eneste reelt relevante løsning for Toldbodgade er efter vores opfattelse at bevare parkeringspladserne, lægge ny asfalt, etablere vejbump for at dæmpe hastigheden samt skabe tydelig afmærkning for cyklister – blandt andet ved Larsen Plads. På den måde kan sikkerheden forbedres uden at fjerne livsnødvendige parkeringsmuligheder for områdets beboere.
København må ikke udvikle sig til en by, hvor almindelige mennesker uden privat parkeringskælder eller store økonomiske ressourcer reelt skubbes ud af byen. En moderne hovedstad skal kunne rumme både cyklister, fodgængere, kollektiv trafik og borgere med behov for bil.
“Ja tak til Parkering” opfordrer derfor politikerne til at genoverveje planerne for Toldbodgade og sikre en mere balanceret løsning med respekt for både mobilitet, tilgængelighed og beboernes hverdag.