pixel

Over­borgmester dropper valgløfte om mindre parkering på gaden

At reducere gadeparkeringen med en tredjedel blev — efter blot otte måneder — for stor en mundfuld for den socialdemokratiske overborgmester.

gade, parkering, biler

"Man har et standpunkt, til man tager et nyt", lød det engang fra en kendt, socialdemokratisk statsminister.

Dét standpunkt kan Københavns overborgmester Sophie Hæstorp Andersen nu tilslutte sig.

I hvert fald har hun droppet sit valgløfte om at nedlægge en tredjedel af byens gadeparkeringspladser — lige godt 42.000 pladser — hvilket ellers stod som et af hendes centrale budskaber under valgkampen sidste år.

"I 2025 er antallet af gadeparkeringspladser på kommuneveje reduceret med 1/3 med henblik på at åbne for cykelstier, grønne arealer m.v.", lød det dengang i socialdemokraternes valgprogram for 2022-25.

»For voldsomt og for hurtigt«

Men målet var aldrig at "nedlægge parkeringspladser bare for at nedlægge parkeringspladser," men mest for at skabe grønne byrum og mere plads til københavnerne, skriver overborgmesteren nu i en kronik i Berlingske, der er placeret bag betalingsmur, så kun et mindretal kan læse den.

Hun skriver, at forslaget om at begrænse parkering »ikke ramte skiven«, »var for voldsomt og for hurtigt« og at partiet, »ville for meget på for kort tid«.

Den politiske U-vending skyldes ifølge Hæstorp, at Socialdemokratiet har lyttet til de københavnere som "dagligt cirkler rundt for at finde en parkeringsplads".

»Vi ønskede, at København skal være mere grøn, og det ønske har vi stadig, men balancen har bare vist sig at være skæv, og det reagerer vi på nu«, tilføjer hun i et opfølgende interview i Berlingske

Her medgiver hun, at der stadig er for mange biler i København, og at fordelingen er skæv i en by, hvor kun hver tredje ejer bil.

Hun er positivt stemt over for de grønne byrumsforsøg, der sidste år skubbede bilerne væk fra udvalgte strækninger i det inderste af byen og efterlyser flere af sådanne midlertidige byrum — dog uden at konkretisere hvilke permanente løsninger det siden hen skal munde ud i.

Endelig påpeger hun, at den moderne bil for nogle handler mere om bekvemmelighed end et egentlig behov, og at den fint kan erstattes med en delebilsordning, som hun selv er begyndt på.

Derfor er hun ikke afvisende overfor at nedlægge flere parkeringspladser — men altså i et noget mindre omfang end forslaget før kommunalvalget lagde op til.

Line Barfod: "Absurd og uforståeligt"

Hos Københavns støreste parti, Enhedslisten, modtages Socialdemokratiets nye parkeringspolitik ikke positivt.

Teknik- og miljøborgmester Line Barfod fra Københavns største parti Enhedslisten kalder beslutningen om at droppe valgløftet for "absurd og fuldstændigt uforståelig".

»Vi skal tværtimod sætte farten op på den grønne omstilling af trafikken. Der er så mange ting, vi kan gøre for at få sat fart på den grønne omstilling, men tiden er knap — så vi skal i gang nu«​, lyder det blandt andet fra teknik- og miljøborgmesteren på hendes Facebook-profil.

Hun påpeger, at det er særlig kritisk, at det sker netop som Hæstorp og Københavns Kommune har droppet målet om at være CO2-neutral i 2025. 

Har stemt mod mindre parkering

Mens Socialdemokratiet tidligere udadtil har støttet idéen om færre parkeringspladser — og generelt været fortaler for grønnere trafikløsninger — har det langt fra altid flugtet med den måde, partiet har stemt på. 

Ved de politiske afstemninger har man ofte stemt sammen med de mere bilvenlige partier Konservative og Venstre, når det kom til konkrete forslag — mens Enhedslisten, SF , Alternativet og til dels Dansk Folkeparti og De Radikale har stemt for en mere bilkritisk politik. 

Det så man blandt andet i 2019, hvor de fem partier sammen fik flertal for, at byens parkeringsnorm blev reduceret med 30%. Parkeringsnormen angiver, hvor mange parkeringspladser en bygherre er forpligtiget til at etablere pr. m² nybygget etageareal.

I fremtidige planer skulle man derudover helt kunne blive fritaget for kravet om at anlægge parkeringspladser — f.eks. hvis området man byggede i var godt betjent af metro eller letbane. Men det var altså ikke med socialdemokratiske stemmer, at dét blev vedtaget. 

Med tidligere modvilje mod at skære ned på parkeringsnormen og biltrængslen, kom det for mange derfor som lidt af en overraskelse, at Socialdemokratiet pludselig op til kommunalvalget i november 2021 havde som et nøglepunkt, at man ville reducere byens gadeparkering med 42.000 pladser.

Da Socialdemokratiet efterfølgende satte sig i overborgmsterstolen, tog vi partiet på ordet og oprettede her på magasinet en nedtællings-side, der skulle samle op på antallet af nedlagte parkeringspladser resten af valgperioden.

Men med valgløftet ude af verden efter få måneder, er der altså ikke meget at tælle ned til længere.

Flere P-huse og P-kældre

Nu lancerer Socialdemokraterne i stedet et bud på en trafik- og parkeringspakkke bestående af ti initiativer som bedre cykelveje, flere ladestandere, hastighedsbegrænsning på blandt andet H.C. Andersens Boulevard og en regulering af beboerlicenser.

Overfor Berlingske gør Sophie Hæstorp det samtidig klart, at flere parkeringspladser skal ned under jorden eller ind i parkeringshuse, så flere grønne byrum, cykelstier og bredere fortove kan komme til, uden at det rammer især de lokales parkeringsbehov.

Om Hæstorp har koordineret sin nye holdning med partifælle Mette Reissmann der kigger på, at reservere et antal af byens P-pladser til beboerne, vides endnu ikke. Magaisinet KBH har bedt Reissmann om en udtalele og følger op på sagen.  

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Margrethe Albeck

En kommentar til artiklen om overborgmesterens droppede valgløfte om mindre parkering på gaden.

"Flere parkeringspladser ned under jorden og flere grønne byrum"! Der må siges at være et dilemma, når talen er om Dantes Plads.

Man kan frygte, at Sophie Hæstorp Andersen endnu stædigere vil holde fast i p-kælderplanerne under Dantes Plads, selvom de planlagte sølle 214 pladser vil forslå som en skrædder i (Dantes) helvede, når der tales om at erstatte 42.000 gadeparkerings pladser.

Men i sagen om mindre parkering på gaden er det åbenbart muligt at droppe et valgløfte.

Hvad er værst: at snyde de vælgere, som har stemt på S i sikker forvisning om at få en stemme i Borgerrepræsentationen, måske endda en borgmester, ja, overborgmester, som vil hjælpe de stakkels privatbilister med at komme af med deres biler, eller at indse at tiden er løbet fra et trafikforlig, som vil indebære ødelæggelsen af et smukt grønt byrum og en væsentlig del af den fredeliggjorte Vester Voldgade? Og som stensikkert vil øge co2-forureningen i området betragteligt!

Mvh

Margrethe Albeck

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling