pixel

Sanne Søndergaard: Kontroltaber

  • Bremen
  • premiere 28. januar 2019
  • 4.02

Sanne Søndergaard-Kontroltaber

Fakta

COMEDY SHOW

24. januar – 23. marts 2019

Turne, set på Bremen

Taber man når man taber sin kontrol? Det vil mange – eller lad os bare sige: de fleste – nok mene. Men alligevel er der ingen tvivl om at det er både charmerende, sjovt og sundt at miste kontrollen indimellem. Og er man bevidst om sin indre kontrolfreak, kan man jo selv være med til at slippe kontrollen – og så vinder man. Måske.

For undertegnede har Sanne Søndergaard vundet den balancekunst mange gange, for hendes synspunkter – på scenen som i medierne – har ramt plet i problematikker, som ingen andre har turdet. Skarpt, intelligent, flabet og sjovt. Indimellem vredt, som dette show, der næsten virker mere som et humoristisk pulsende debatoplæg. Hvilket er en særdeles passende finale for den 38-årige komiker, der har fået nok af at være offentlig skydeskive.

Sanne Søndergaard lider ikke af præstationsangst – men præsentationsangst er derimod meget present i hendes liv. For folk har gennem årene introduceret hende særdeles uheldigt og/eller ubehøvlet, og i hvert fald uprofessionelt. Som ved DM i stand-up 2006, da Geo synes hun skulle præsenteres med ”hun har bollet alle de mandlige kolleger.”

Mænd ville sikkert synes det er stort at blive introduceret som den, der har bollet en masse kvindelige kolleger – ligesom de kaster om sig med pikbilleder på sms, chat og dating – og igen ville det være kvinderne, der ville føle sig krænket. ”Det’ bare for sjov,” er mændenes argument. Så er det vel fair nok at Sanne siger: ”Jeg bruger hjernen, derfor kan jeg ikke konkurrere med mandlige stand-up’ere.” Modsvaret her er selvfølgelig: ”Kvinder er ikke sjove.”

Der har Sanne været mange gange i sit professionelle liv med comedy og debat. Kæmpet for at have styr på situationen, sige sin mening og ikke mindst udfordre andres, mænd som kvinder, trivielle anskuelser. Det har kostet mange knubs i comedy-branchen og på sociale medier, hvor mænd har kaldt hende alt fra arrig fisse til sindssyg kælling, og hun har stået mål for shaming og dødstrusler i urimelig grad.

Hvordan dealer man så med det? Sanne har prøvet det hele nu, og fortæller åbent om hvordan intet synes at have effekt, og at hun er træt af den evige kamp, der ikke rykker nogen eller noget. Hverken humor-filter eller vrede-kappe har virket, at bevare kontrollen eller at tabe den, asserterende sige fra eller som kæresten foreslår at sige ”pyt-pyt.” 

Her følger et klassisk herligt Søndergaard-rant om at hvis man skal pytte, skal det være ens eget shit, ikke noget der har konsekvenser for andre. Hvilket præcis er problemet med mænd og deres udtalelser om kvindeting, eksempelvis #MeToo: De forholder sig til ting, der ikke koster dem noget. 

For som Sanne før har påpeget er der ret langt mellem hvad kvinder kan tillade sig sammenlignet med mænd. Kontrolbehovet hos mænd er primært at undgå at fremstå svag, og de tillader sig at tromle meget mere end kvinder må. Fysisk som psykisk.

Et eksempel er dette scenarie fra min egen vennekreds: En kvinde og en mand kommer hjem fra fest og bliver uenige om hvorvidt de skal have sex. Manden siger: ”Hvem er det mest synd for… mig, hvis jeg ikke får sex, eller dig hvis du bare gør det alligevel (selvom du ikke har lyst)?” Som Sanne skarpt kalder det: ”Når krænkerholdet spiller offerkortet.” Og der skal så lidt til at de selv føler sig mandekrænkede.

Det er højst sandsynligt Søndergaards sidste comedy-turne, og ’Kontroltaber’ har ikke meget nyt tematisk, men det er som altid relevant, medrivende og revsende for kønslivets uendelige debat. Som en opdatering af de emner hun altid har fokuseret på, en afvikling med kerne i debatten, som forhåbentlig er det hun vil fortsætte med. 

Sanne er en charmerende dygtig fortæller og denne gang endnu mere personlig og sårbar – den der farvelsvada er i et toneleje hun aldrig har brugt før showmæssigt. Det går lige i hjertet og øjnene bliver fugtige, hendes og vores. For det er svært at opgive den kamp man brænder så meget for – som Sanne gør – og vi kan kun håbe at hun kan genoptage den i anden form. For der er brug for kvinder med hendes slagkraft og friske tilgang til kønskampen. Og ja, hun har rykket meget mere end hun selv giver udtryk for i dette show. Så Sanne Søndergaard har i hvert fald vundet kampen om kontrol(tab).

Mest læste

seneste
scene

Don Juans Inferno
4.02

Det Kongelige Teater
Under dybet
4.02

Operaen
Stolthed og fordom
5.04

Betty Nansen Teatret
Saul
5.04

Operaen
Koreorama nr.01
4.02

Det Kongelige Teater
Askepot - The Musical
3

Tivolis Koncertsal

seneste
film

Challengers
4.02

Luca Guadagnino
Civil War
4.02

Alex Garland
Hammarskjöld
4.02

Per Fly
Abigail
4.02

Matt Bettinell-Olpin, Tyler Gillett
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling