pixel

Arkitekt­tegnet lynlade­station på vej i lufthavnen

Cirkler, træ og luftige former er trenden i byens nye ladestationer. I starten af 2024 åbner nyt bud på et design i lufthavnen.

Det er sjældent den store æstetiske oplevelse at putte hverken benzin eller el på bilen. 

Jo, jo vi kender alle Arne Jacobsens berømte undtagelse, der kan lokke selv benzinhadere til at lægge vejen forbi den næsten futuristiske benzintank på kystvejen ved Skovshoved, men den oplevelse har snart også 90 år på bagen.  

Nu er den jyske energikoncern EWII klar med et nyt bud på en moderne benzinstation, der — udover at tilbyde ladeplads til 16 elbiler ad gangen — også byder på en arkitektonisk oplevelse, som rækker lidt udover blot at være en opbevaringsplads for ladestandere.

Til dét formål har energikoncernen allieret sig med Rum Arkitekter, der har slået stregerne til en cirkelformet ladestation, der — udover otte overdækkede lynladere, som hver kan lade to elbiler ad gangen — også rummer en overdækket gangsti, indbyggede bænke og en tilstødende grøn have, der gerne skulle gøre det mere behageligt at slå ventetiden ihjel.

Ventetiden skulle dog gerne blive begrænset i forhold til for blot få år siden, da det ifølge EWII vil tage omkring 20-30 minutter at oplade en elbil fra 10 til 80% med de nye hurtigladere med op til 360 kW.

Lufthavnens første lynlader

Når lynladestationen åbner i starten af 2024, bliver det i nærheden af parkeringsområdet P12, der er sidste stop, inden turen går over broen med Sverige. 

Mens den cirkelformede lynladestation bliver den første af sin slags i lufthavnen, så har EWII planer om at udbrede det karakteristiske design til kommende ladestationer landet over. 

Udover den kendetegnende cirkelform byder konceptet på brug af bæredygtige materialer som træ, mos på taget og en den tilknyttede have, hvor man kan strække benene, mens bilen lader op. Man vil også kunne sidde i læ for regn og vind — og trække en lille snack i automaten.  

EWII har indtil videre kontrakt på at opsætte ca. 4.000 offentlige ladestandere fra Københavns Lufthavn i øst til Hvide Sande i Vest, så der er potentiale til at udbrede det cirkelformede design over det ganske land. 

Ladestanderen kan bruges af alle elbilister og kræver altså ikke et særligt abonnement eller en app. 

Fra luftigt træ til all-in-one

EWII er dog langt fra de første til at introducere et æstetisk bud på fremtidens tankstation.

Tilbage i 2019 introducerede E.ON og Clever de Cobe-tegnede lynladestationer i træ, som siden er vokset frem over hele landet, og blandt andet kan findes bag Frederiksberg Rådhus og ved Hans Knudsens Plads på Østerbro.

I Cobes take på den moderne tankstation erstattes den rå og projektøroplyste benzinstation af en let og luftig trækonstruktion, der også er karakteriseret ved et spirende, grønt tag.

Designet er skalerbart og kan hurtigt sættes op, pilles ned eller udvides efter behov.

Også uden for landets grænser kigges der helt naturligt på designet af fremtidens ladestationer. Og da canadiske Parkland — der ejer benzinstationer i mere end 25 lande — i 2022 sponserede en arkitektkonkurrence, som efterlyste fremtidens bud på en ladestation, var træ også det gennemgående materiale i den irske vinders bud. 

I arkitekt James Silversters vision er fremtidens ladestation dog af noget større skala, end vi er vant til at se i Danmark. 

Således rummer hans træbeklædte station også udendørs terassser, træningscenter, indkøbsmuligheder og pool-borde ud fra en kongstanke om, at ladestationen skal være en destination i sig selv frem for blot en venteplads.

Parkland har besluttet at bygge en prototype på det vindende forslag et sted i British Columbia i Canada, men præcis hvor den får hjemme vides endnu ikke.    

Max 250 meter til en ladestander

Med tanke på at vi kun kommer til at se flere ladestationer i byrummet, er det opløftende, at flere energikoncerner gør sig umage med at designe stationer, der ikke blot opfylder et funktionelt behov, men som måske ligefrem bidrager til byrummet og bilisternes behov for en pause i rare omgivelser.  

Københavns Kommunes har med Handlingsplan for Ladeinfrastruktur 2022-2025 defineret en række mål, der skal sikre, at infrastrukturen kan følge med ønsket om, at flere og flere københavnere skifter benzinbilen ud med en el-ditto. Og her fremgår det, at der i 2025 skal være maksimalt 250 meter til nærmeste ladestander fra al etagebyggeri i København.

Ambitionen om en kvart kilometers penge til nærmeste ladestander, betyder dog også, at behovet for ladestandere vil være oppe på 2.100 standere i 2025, hvilket er fem gange flere end de 414 standere, der fandtes per 1. janaur 2021. Der skal med andre ord tryk på opsætningen af nye ladestandere, hvis målene skal indfries. 

Københavns Kommune har lavet et kort, hvor man kan få et overblik over samtlige ladestandere, hvor man kan oplade sin el- eller hybridbil, ligesom man komme med input til, hvor der mangler ladestandere i København.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling