pixel

Små Sydhavns-lejligheder snart klar til beboere

Denne sommer slås dørene op til 333 nye 'mikro-lejligheder' i Sydhavn. Byggeriet er del af hastigt voksende kvarter mellem det gamle og nye Sydhavn.

sydhavnsgade, lejligheder, luftfoto

"Arbejdernes Hellerup" blev den gamle del af Sydhavn engang omtalt.

Dengang, i starten af 1900-tallet, tilbød det nyopførte kvarter arbejderklassen langt mere plads og luft end de trange vilkår, de kom fra i brokvarterene.

Siden er der sket en del, og i dag har Sydhavn nærmest fået et ægte Hellerup i form af de nyopførte kanalbyer fra Sluseholm i syd til Enghave Brygge i nord — i hvert fald hvis man ser på boligpriserne.

Men på den anden side af Sydhavnsgade har den ældste del af bydelen også vokseværk — senest med flere af de helt små lejligheder, der er bygget under de kontroversielle regler for 'ungdomsboliger'.

Stort byggeri med små boliger

Micro-living er betegnelsen for de i alt 333 lejligheder og 17 hotellejligheder, som udvikleren Mylo i 2022 løftede sløret for på denne del af Sydhavnsgade.

Og nu blot to år senere står det store byggeri med de små lejligheder snart klar til at kunne byde velkommen til de første beboere.

Det syv etagers høje boligbyggeri har et funktionalistisk, industrielt udtryk med en markant rød facade, der over tid skal gros til med klatreplanter — kronet af en af københavnsk nybyggeris allestedsnærværende tagterrasser.

Det er tegnestuen Vandkunsten, der har tegnet byggeriet, som rent stilmæssigt læner sig op ad områdets ældre fabriksbyggerier, der ellers er på vej væk. Blandt andet er store, sprossede vinduer lidt i "fabriksstil" en del af byggeriet.

Stueetagen får et mindre industrielt udtryk med store vinduesfacader. Her vil man finde størstedelen af fællesaktiviteterne for både hotel og bolig — som fitness, café og lobby.

Lejlighederne bliver placeret i højden, mens de 17 hotellejligheder alle får plads i stueetagen.

Boligerne rummer ét værelse i størrelsen mellem 30 og 40 m2, og Mylo siger selv, at målgruppen er unge og moderne beboere med "behov for et fleksibelt og kreativt arbejdsmiljø".

De unge og moderne beboere får både glæde af fællesarrangementer og deres helt egen app, der giver adgang til f.eks. lejekontrakt, vicevært og hinanden indbyrdes.

Med nærhed til både Sydhavn Station og de kommende metrostop ved Sluseholm og Mozarts Plads bliver offentlig transport heller ingen mangelvare.

Med en husleje på mellem 7.350 og 8.850 kroner om måneden er de små boliger stadig ikke helt SU-venlige — men dog billigere end det niveau man f.eks. støder på i Kaktustårnene ved Dybbølsbro, der i fugleflugt ligger to kilometer væk.

Et værelse her — som også blev markedsført med mærkater som 'micro-living' og 'ungdomsboliger' — koster omkring 10.000 kroner om måneden for 33 brutto-kvadratmeter, som netto er nærmere 15.

De nye lejligheder på Sydhavnsgade ventes at står helt klar denne juli.

Flere Sydhavns-kvarterer på vej

Lejlighederne bliver del af det hastigt voksende 'Sydhavnsgade-kvarteret' som i disse år er under opførsel i et gammelt industriområde mellem Borgmester Christiansens Gade, Scandiagade og Sydhavnsgade.

Sammen med en stribe andre byggerier vil boligkomplekset danne en mere end 400 meter lang facademur mod den heftige trafik mellem Sjælland og Amager på Sydhavnsgade — og dermed agere støjværn for et mere tilbagetrukket, grønt byområde med i alt otte karéer.

Flere af karréerne er inspirerede af de gamle murstensejendomme i kvarteret omkring Mozarts Plads. To ældre bygninger fra områdets industrielle storhedstid bliver bevaret: En lav industribygning fra 1948 og den såkaldte Citroën-bygning fra 1927.

Bevæger vi os lidt længere mod Sjællandsbroen er endnu et nyt Sydhavns-kvarter under opførelse.

Her finder vi Molestien, som de kommende år også skal dækkes af nye erhvervs- og boligbyggerier. Strukturen er nogenlunde den samme: Et langt byggeri i kanten af området skal værne mod trafikken og et indre grønt, byrum med mindre byggerier.

Lidt mod syd på Stejlepladsen har arkitekterne hos Christensen og Co. tegnet et grønt bykvarter på kanten mellem den gamle fiskerihavn og den grønne Sydhavnstippen. Projektet har været udsat for en del kritik for dets påvirkning af miljøet omkring fiskerihavnen og naturen på Sydhavnstippen, men ikke desto mindre er opførslen nu i fuld gang.

Og mod nord — i den (endnu) dyrere ende af Sydhavn — er de sidste grunde på Sluseholmen, Teglholmen og Enghave Brygge ved at blive udviklet.

Om nogle år vil al nybyggeriet knytte Sydhavns i dag ret opdelte bydele bedre sammen rent visuelt. Mere sammenhængende kan det blive, når og hvis en planlagt gang- og cykelforbindelse over 'Berlinmuren' Sydhavnsgade bliver til noget.

Broen vil i så fald formentlig blive opført omkring Sluseholm metrostation, der åbner til sommer — men den afventer p.t. både en politisk beslutning og finansiering.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling