pixel

Nørrebro Station skal opgraderes

Københavns Kommune og DSB vil bruge 70 millioner på omfattende renovering af Nørrebro Station. Lokalt ønsker man, at en tidligere helhedsplan vækkes til live.

nørrebro, cobe, helhedsplan

Det har i mange år været et lokalt ønske at forbedre området ved Nørrebro Station.

Den travle station på grænsen mellem Nørrebro og Nordvest er et sted mange københavnere både elsker og hader. Her er masser af rå storbycharme, men også besværlige adgangsforhold, affald og en til tider utryg stemning.

Siden metroen åbnede er en del forandret her. Mimers Plads foran Føtex, Kampsportens Hus ved Lygten og et lille byrum med rulletrapper, der skulle forbinde S-tog med metro er kommet til. 

Men stationen og området rundt om fremstår stadig som ubrugte, utrygge og urin-duftende byrum, der plages af affald og jævnligt besøges af rotter.

Nye byrum, cykelsti og grønt

Men nu tager Københavns Kommune og DSB handskerne på og præsenterer en række konkrete forbedringer, der forhåbentlig kan gøre det ellers menneskefyldte område lidt mere trygt, grønt og indbydende.

Konkret har kommunen søgt om 35-45 milioner kr. fra en pulje etableret med statens 'Infrastrukturplan 2035'. Derudover vil også DSB smide godt 30 milioner kroner fra egen lomme til renovering af den snart 100 år gamle funkis-stationsbygning.

De fleste af midlerne skal gå til at opgradere Nørrebro Station, hvor blandt andet de ofte defekte rulletrapper skal pilles ned — rulletrapper der ellers blev opsat for få år siden i forbindelse med åbningen af metroens cityring.

Derudover indeholder projektet nye trapper til perronen syd for Ørnevej, et nyt byrum ved Bregnerødgade, en grøn cykelrute mellem Glentevej og Ørnevej og mere cykelparkering ved stationen.

Samtidig ønsker kommunen at samarbejde med lokale aktører for at omdanne buerne under jernbanen fra Glentevej til stationen, så der for eksempel kan etableres butikker, restauranter, foreningslokaler og kunst — ikke ulig de butiks- og cafémiljøer man ofte finder under togskinner i f.eks. Berlin og London.

Det kunne vi sidst berette om for et par måneder siden.

Disse drømme er dog ikke inkluderet i det nu lancerede projekt om en opgradering — blandt andet fordi det er BaneDanmark, der ejer jorden under buerene.    

Men i forbindelse med lanceringen af de øvrige planer for Nørrebro Station melder Københavns Kommune altså officielt ud, at man vil gå ind i de lokale kræfters arbejde for at gennemføre projektet under buerne.   

Nyt liv til gammel plan

Netop de lokale ønsker var udgangspunktet, da arkitekterne fra Cobe i 2015 lavede en helhedsplan for området.

Her var området under højbanen ved Nørrebro Station udlagt til butikker, værksteder, caféer og restauranter, som kunne skabe lidt mere liv i de ret grå-triste omgivelser, man finder i dag.

Forslaget fra Cobe blev vel modtaget af de lokale, og samme plan håber Nørrebro Lokaludvalg nu kan blive udgangspunktet for den kommende ombygning, skriver lokaludvalget på deres Facebook-side.

Området under buerne er dog altså hverken ejet af kommunen eller DSB, men af Banedanmark, og derfor er der p.t. uvished omkring, hvordan man skal gå videre med denne del af projektet.

I en mail til Magasinet KBH oplyste Banedanmark for to måneder siden, at de har en igangværende dialog med Freja Ejendomme — statens ejendomsselskab — om hvordan projektet kan udvikles.

Nørrebro Lokaludvalg skriver samtidig på Facebook, at de vil undersøge om nye lokaler under buen kan udbydes til lokale erhvervsdrivende, foreninger og andre initiativer. 

"Det er noget, der optager os," skriver udvalget. 

På samme side er der dog lokalt ikke glæde over, at rulletrapperne mellem S-tog metro forsvinder. De har været præget af nedbrud siden de blev installeret, men et par kommentarer fra de lokale lyder: 

»Hvorfor fanden fjerner de rulletrapperne? De kan da overdække dem så de er beskyttet for vind og vejr,« og »Jeg ville da ærligt sætte pris på rulletrapperne — og fastholde dem, når de fungerer!«

Lokaludvalget svarer: » Ja, det er svært at forstå, at de ikke bare kan få dem til at fungere.«

Problemerne med rulletrapperne skyldes ikke mindst, at den installerede version ikke er velegnet til udendørs brug — men også at der ofte bliver trykket på nødstop "for sjov", og at der begås hærværk mod rulletrapperne. 

Når lokaludvalget nu snart skal deltage i arbejdet med at konkretisere den nye plan for stationen, kan det forsøge at overtale kommunen til, at der bruges penge på mere driftssikre trapper.

Men før man når så langt, skal der først indhentes penge til projektet. Også det bliver vi dog snart klogere på.

Statens pulje til mere trygge, attraktive og grønne stationer — som stammer fra Folketingets store trafikaftale vedtaget i 2021 — forventes nemlig allerede at blive uddelt her i starten af i år.

Ud over puljemidlerne til Nørrebro Station håber Københavns Kommune også at der bliver lidt kroner til overs til også at løfte Bispebjerg, Sjælør og Sydhavn station.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Niels Madsen_1

Bliver altid lidt nervøs når man snakker flere cykelparkering. Det flyder allerede med cykler og der er mange ubrugte cykelparkering på den anden side af stationen.

Ok så var der noget med rulletrapper... god ide med at overdække dem.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling