pixel

Toppen af Postbyen er (så godt som) nået

Arbejdet med den øverste del af Postbyens højeste tårn er i gang, og byens kommende skyline kan vurderes.

Postbyens højeste tårn har nu stort set nået sine 106,5 meters højde.

Et af byens mest markante, nye bygningsværker har nu stort set nået sin maksimalhøjde på 106,5 meter.

Byggeriet af 'Postbyen' lige ved Hovedbanegården har været i gang i omkring fem år, og netop nu er man ved at nå toppen af det højeste af de i alt fem irgrønne og cylinder-runde bygninger, der er områdets visuelle knudepunkt. 

Endnu mangler en hel del facade- og interiørarbejde, før portene kan slåes op. Men her og nu kan man spejde mod Hovedbanegården og danne sig et indtryk af, hvordan det færdige resultat vil se ud i byens skyline. 

Byggeriet af det kombinerede bolig-, forretnings- og hotelkvarter har stået på siden man i 2018 rev Postterminalen ned mellem Bernstorffsgade, Carsten Niebuhrs Gade og banegraven.

I januar 2021 gik man i gang med fundamenterne til de høje, centrale tårne, der skal rumme både almindelige lejelejligheder og i alt 236 såkaldte 'hotellejligheder', hvor man kan leje sig ind for kortere perioder.  

Samlet består hele området af syv tårne mellem 28 og 106 meter, flere kontorkarréer — blandt andet Danske Banks kommende hovedkvarter — samt en række offentlige promenader, pladser og byhaver.

Knytter område sammen

Som minikvarter kommer Postbyen både til at binde både eksisterende og endnu u-opførte dele af byen sammen.

To gader giver i dag adgang til Bernstorffsgade fra kvarteret omkring Glyptoteket og Politigården: Stoltenbergsgade og Hambrosgade. De fortsættes som brede trapper henover Bernstorffsgade ind mellem Danske Banks nye hovedsæde for til sidst at ende i et højtliggende byrum omkring de høje tårne.

Dette bliver Postbyens centrale plads, hvorfra man vil have udsigt over baneterrænets evige aktivitet.

En ny promenade langs skinnerne vil igennem Postbyen forbinde Hovedbanegården og Tietgensbroen til Carsten Niebuhrs Gade og havnefronten ved Kalvebod Brygge. Man kan således i fremtiden gå denne vej, hvis man vili bevæge sig mellem Hovedbanegården og byens kommende busterminal ved Dybbølsbro.  

På et tidspunkt bliver det måske også muligt at forbinde Postbyens forhøjede byrum med en gangbro over Carsten Niebuhrs Gade direkte over til et andet forhøjet byrum — den halvanden kilometer lange 'tagpark', der løber hele vejen fra Bernstorffsgade til den kommende Jernbanebyen og passerer henover både Tivoli Hotel og den nye IKEA på dens vej.

Endnu mangler et enkelt byggeri dog at blive opført, før stien over tagene kan gøres færdig.    

Tilbage i Postbyen ventes de fem første tårne og karréer klar til indvielse i 2025, mens den sidste etape af kvarteret — som omfatter den sydlige del af projektet — først står endelig klar i 2028. Længst mod nord står Danske Banks nye hovedkvarter allerede opført.

Det er tegnestuen Lundgaard & Tranberg, der både har tegnet de nye bygninger og udviklet den samlede plan for hele Postbyen. Dele af opgaven med den såkaldte 'detailprojektering' blev dog senere overdraget til Arkitema.  

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

olemortennygaard
Det er voldsomt at bygge højere end rådhuset, sådan rent symbolsk, synes jeg.
Hafnia1 olemortennygaard

Argh, kom nu Ole Morten Nygaard.

Skal vi ikke se at komme lidt videre og vildere..
Hafnia1
Højden 106,5 meter, skal vel tillægges de 9 meter plint tårnet er konstrueret på ?

relaterede
artikler

10 tårne i op til 115 meters højde skal skyde op på postgrunden i hjertet af København. Måske, for multimilliard-projektet har stort drama-potentiale.

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling