pixel

Line Barfod vil ikke svare på spørgsmål om Noma

Teknik- og Miljø­borgmesteren afviser at svare på, om hun vil forsøge at få det afgørende værktøj, hun selv efterspørger i sag om Noma.

line barfod

Sagen om Nomas ulovlige afspærring af stien om Stadsgraven bliver mere og mere absurd. 

Som vi i dag kan rapportere, er Noma nu igen begyndt at spærre stien — og Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) i Københavns Kommune er efter eget udsagn magtesløs. 

Hver gang man modtager en rapport om, at Noma har spærret stien, retter man henvendelse til restauranten om at fjerne den igen.

Og hver gang dét sker, starter det samme forløb:

Noma fjerner kortvarigt afspærringen og tager et foto af, at der er fri adgang til stien.

Billedet bliver sendt ind til TMF, der konstaterer at forholdet nu er i orden, og dermed lukkes sagen igen.

Men blot dage — eller minutter — efter at Noma har sendt billedet til TMF, spærrer restauranten stien af igen.

Så kunne man tro, at der ville vanke bøde eller politianmeldelse næste gang TMF modtog en rapport om Noma, men sådan går det ikke.

Ifølge TMF starter sagen nemlig formelt forfra, når de får at vide, at Noma igen har spærret stien af. 

Man kan kun gå videre til sanktioner, hvis Noma ikke retter sig efter TMFs afgørelser.

Men det gør Noma — dog blot meget midlertidigt, altså. Og derfor må man hver gang starte forfra med en almindelig "henvendelse" til Noma, og sådan har møllen nu kørt i omkring fire måneder.

Kan man dog ikke gøre noget? spurgte Magasinet KBH forvaltningens øverste, politiske chef, Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL). 

Vil ikke svare på spørgsmål

»Jo,« sagde Barfod til Magasinet KBH i januar.

Men det kræver ifølge Barfod, at der kommer nye »regler om, at hvis folk har overtrådt et antal gange, så er der denne og denne konsekvens.«

Med andre ord: Som lovgivningen er nu, så har en kommune ikke mulighed for at sanktionere, selv om en afgørelse bliver overtrådt igen og igen — af Noma eller af en anden aktør i byen.

For hvis der midlertidigt bliver gjort, som der er givet besked om — også selv om det kun er for ét minut — så er man ifølge TMF og Barfod nødt til at starte sagen forfra.

Det kan virke vanvittigt, og Barfod har på talerstolen i Borgerrepræsentationen tidligere selv måtte forklare, hvordan hendes egen forvaltnings behandling af sagen om Noma er gået så galt.

Set i dét lys — og i lyset af, at Noma nu igen er begyndt at afspærre stien om Stadsgraven — sendte Magasinet KBH for nogle dage siden Line Barfod en nyt spørgsmål.

»Du har efterlyst nye værktøjer fra Christiansborg. Har du intentioner om at kontakte dine partifæller på Christiansborg med henblik på en lovændring, der vil give kommunen [de] værktøjer?«

Efter otte dage var der dog endnu ikke kommet svar, og redaktionen måtte derfor sende en rykker.

Dagen efter fik vi af TMF at vide, at "Line Barfod henviser til de svar, der allerede tidligere er givet."

Ingen af de tidligere svar handler dog om, hvorvidt Barfod vil bede Christiansborg om at få iværksat den lovændring, hun selv efterlyser for at kunne løse forvaltningens problemer — som det aktuelle med Noma.

Vi gentog derfor spørgsmålet til Barfod og oplyste TMF om, at der var deadline den følgende dag.

Et svar kommer aldrig.

Magasinet KBH fortsætter med at afdække sagen om TMF og Noma i de kommende måneder.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Larskastrup
Imponerende at en restaurant, der gør sig i eksklusivitet og at være eksperimenterende, vil være bekendt, at træde på almindelig ejendomsret og dannet opførsel.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling