pixel

Superduper­arenaen er gået i opfyldelse

København kom sent til festen med sin egen arena. Til gengæld er det en usædvanlig elegant en af slagsen.

royal arena ørestad syd

Næsten alle de andre europæiske storbyer har én. Og nu er København – efter årtiers brændende ønske fra kommunen – endelig med i klubben: En indendørs superarena til musik, kultur og sport står færdig i Ørestad Syd og er klar til at tage imod 4 x 16.000 tilskuere på en februaruge, når Metallica kickstarter festen med en ordentlig omgang heavy rock.

Den længe ventede åbning af Royal Arena har været hypet med livenedtælling på hjemmesiden, reklamesøjler i det offentlige rum og en dokumentarserie på otte afsnit på TV 2 Lorry. Metallicas firedobbelte åbningskoncert var udsolgt på et øjeblik, da billetterne blev frigivet fire måneder inden. Og ikke så snart er rockbraget stilnet af, før arenaen lægger hus til alt fra en violin-starlet til et wrestling-show.

Multiarenaen er udformet af arkitektfirmaet 3XN, der tidligere har sat sit præg på Ørestad med det skæve tvillingetårns-hotel Bella Sky. Arenaen fungerer som en slags skal, man kan stoppe enhver sports- eller kulturbegivenhed ind i. I sin første tid skal den 35.000 etagemeter store bygning, der har fået sit kongelige navn fra sponsoratet med bryggerikoncernen Royal Unibrew, for eksempel også transformeres fra koncertsal til både ishockeybane og svømmestadion.

Læs også Tidslinje: Sagaen om Københavns arena

Elegant trææske

Ude på det fjerne Amager – men tæt på både motorvej, metro, tog og fly – ligger Royal Arena midt mellem by og fælled. Dens top ligner en slags rund æske i glas med et bølgende låg af tårnhøje lameller i lyst træ, som med tiden vil få en sølvgrå patina. Glasset giver kig ind til foyeren udefra, og bygningen trækker koket op i trælamellerne omkring indgangspartierne for at vise vej og byde velkommen.

Internationale multiarenaer er sjældent skønheder, men selvfølgelig skulle den københavnske laves i nordisk design præget af både enkelhed, sund pragmatik og legende, bløde kurver. Så alt det praktiske såsom flugtveje og trapper er integreret i bygningen. Selv lys og overvågningskameraer er diskret indarbejdet i bunden af nogle af de 234 trælameller:

»I andre arenaer skubber man typisk det hele udenfor, så det sidder i en kage udenpå. Ved at vi har lagt alting indenfor, får vi et forholdsvist rent udtryk og en bygning, der får lov til at stå meget frit,« siger Jan Ammundsen, senior partner og arkitekt i 3XN.

Den bølgende top er placeret på en plint, som i sin bulede form giver nogle små pladser og nicher hele vejen rundt og et offentligt tilgængeligt plateau i førstesalsniveau. Pladserne er indrettet med siddemøbler og med de største træer, man kan transportere og nyplante. Samt en enkelt, indtil videre lidt ensom basketball-kurv. Et grønt strøg går på tværs af den sydvendte plads, hvor der er god mulighed for udeservering fra arena-restauranten i de varmere måneder.

Fleksibel bowle

Arenaens indre kerne bliver kaldt bowlen og er designet i hesteskoform med tribuner på tre sider og en fast sceneplads ved den ene endevæg. Scenen kan erstattes med ekstra, mobile tribunepladser når nationen for eksempel skal samles om håndboldlandsholdet – men Royal Arenas kapacitet uden tilskuere på gulvet falder fra 16.000 til 12.500.

Et kæmpestort klæde kan også køres for og omdanne salen til den mere intime oplevelse for ned til 3.000 mennesker. Eller de forreste sæderækker kan skubbes ind for at give ekstra plads på gulvet til underholdningen.

»Det gør, at man får plads til sådan nogle lidt skæve ting som heste- eller speedwayshow,« forklarer Jan Ammundsen.

Der er egen kopholder ved hvert sæde, som er polstret af hensyn til både komfort og akustik. Farven veksler mellem Royal-blå og sort.

»Sæderne skal være mørke, så de ikke ser tomme ud, når man dæmper lyset. Alle plader er også malet sorte for at sikre, at der ikke er noget genskin og for at rette opmærksomheden mod aktiviteterne på det oplyste gulv,« forklarer Jan Ammundsen.

Svimlende kysserækker

Oppe over VIP-etagen, hvor en fast plads i en af de 15 suiter koster 75.000 kroner om året, går den bølgende facade fra udenfor igen i et digitalt bånd til bølgende lysshow og informationer. Det giver lidt spil og identitet i et ellers strengt funktionelt design.

Det vigtigste – og vanskeligste – er nemlig at få geometrien til at gå op, så alle fra deres sæde i salen kan se, hvad der foregår på gulvet, fortæller arkitekten. Ishockeybanen er tegnet ind som det første, fordi den med sin høje kant er det sværeste i forhold til sigtelinjer. Salen skal også helst være så flad som muligt, men for at alle kan se, bliver den mere og mere stejl, jo højere man kommer op.

Oppe omkring kysserækkerne begynder det at svimle lidt for Magasinet KBH, også uden at skulle balancere rundt med fadøl og en lille kæp i øret. Men sikkerheden er helt i orden, forsikrer Jan Ammundsen.

Arenaen som nabo

Tæt omkring Royal Arena skyder nyt byggeri op så hurtigt, at ikke engang arkitekten kan følge med. Det stadig lidt ukendte hjørne af Amager er godt på vej til at blive Ørestads nye bykvarter Arena-kvarteret med boliger og virksomheder, folkeskole og skøjtehal.

Det er usædvanligt, at en arena ligger så bynært, og de nye tilflyttere skal selvfølgelig være indstillet på at have en nabo, der holder fest næsten hver uge for 12-16.000 mennesker ad gangen. Men der er gjort alt for at minimere lyden udadtil. Den såkaldte loading bay ligger for eksempel i forlængelse af sceneområdet, så lastbiler kan køre direkte ind i selve bygningen og læsse udstyr af og på bag lydisolerende beton. Foyererne, som ligger i en krans rundt om salen, er også med til at forhindre lyden i at slippe ud. Så Metallica kan bare skrue helt op.

Æsken slutter tæt, men samtidig giver glasfacaden udkig, så gæsterne kan beskue Arena-kvarteret og resten af Ørestad inde fra foyeren.

»Vi har arbejdet hårdt på, at man skal kunne kigge ud. Det er nyt i forhold til traditionelle arenaer, og det giver en helt anden oplevelse. Derudover har vi valgt sorte vægge og sorte lofter og et varmt lys i foyeren, fordi vi hellere vil have, at stemningen bliver mere som i en natklub end i et stadion,« forklarer Jan Ammundsen. Alle overflader er lavet i robuste materialer, tilføjer han:

»Den skal kunne tage nogle fester.«

Bred smag

Over en halv million gæster forventes at besøge superarenaen til de 60-80 events om året, og det foreløbige program henvender sig ret bredt. På koncertplakaten er noget for alle generationer: Fra børnestjernerne Marcus & Martinus over aktuelle hitliste-toppere som The Weeknd til veteranen Rod Stewart. Der er også booket musicals, cirkus-artisteri og de store sportsbegivenheder EM i kortbanesvømning i 2017 og VM i ishockey i 2018.

»Det spiller en rolle i at tiltrække events, at arenaen har cirka samme størrelse som dem i nærheden. Det gør, at kunstnerne kan rejse rundt med det samme scenesæt og sætte det op i for eksempel Herning og Malmø,« siger Jan Ammundsen.

Arkitekten glæder sig til at se arenaen i brug til Metallica-koncerten, som han har sikret sig billet til:

»Vi er glade for, at nogen, der ofte spiller større steder, har lyst til at spille her. Jeg har lyttet rigtigt meget til Metallica. Det er fandeme en god start, synes jeg.«

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling