pixel

Hele verden er begyndt at cykle

Biennale for cyklisme hædrer 15 projekter verden over — et enkelt fra København er med på listen

Cykel gennem vand belgien

Hverdagscyklisme er ikke længere noget man mest har i Holland og Danmark. Faktisk er vi måske på vej til at sakke en lille smule bagud herhjemme, for der er godt gang i byggeriet af infrastruktur til cyklisme rundt om i verden — ikke mindst i Holland.

Det var netop i Holland, at man forrige år tog initiativ til Bicycle Architecture Biennale — en udstilling der skal inspirere hele verden til den fortsatte reduktion af bilisme til fordel for mere cyklisme.  

I alt 15 projekter er udvalgt til dette års biennale, og kun et enkelt københavnsk har sneget sig med, mens Holland selv har fire på listen.

Tag med på en tur fra Belgien til Kina og tilbage igen.   

 

  • Limburg cykelsti belgien
    En cykelsti gennem vand! Mere end 200 meter får man lov at cykle med vandet i øjenhøjde på Limburg-cykelstien i Belgien. Med på magasinet Times liste over "World's 100 Greatest Places" i 2018.
    Lens AssºArchitecten, med tilladelse fra BYCS
  • Limburg cykel
    Limburg, Belgien.
    Lens AssºArchitecten, med tilladelse fra BYCS
  • Upside Down Bridge New York
    En højbane i New York bliver ikke brugt til tog længere, og skærer nu et nabolag op i to. 'Upside Down Bridge' lader noget af højbanen "dyppe" ned i gadeniveau og skabe et uderum til beboerne — mens der laves cykelsti på den del der forbliver i højden.
    Hyuntek Yoon, med tilladelse fra BYCS
  • Upside Down Bridge New York oversigt
    Upside Down Bridge ligger i Queens, New York og er indtil videre kun et projektforslag
    Hyuntek Yoon, med tilladelse fra BYCS
  • Cykelsti Batlle i Roig
    I 60 år har mødet mellem ringvej B20 og en motorvej skåret Barcelona over for cyklister og gående. Problemet blev til sidst løst med dette sti- og brosystem.
    Jordi Surroca and Gael del Rio, med tilladelse fra BYCS.
  • Delft cykelparkering
    Parkeringshuse tilfører normalt den omliggende by meget lidt — også dem til cykler. Her i Delft i Holland har man derfor kombineret cykelparkeringen med en café og et cykelværksted i stueetagen — og kombineret med et grønt opholdsrum udenfor.
    Riccardo de Vecchi, med tilladelse fra BYCS.
  • Perth cykelhus med uderum
    I Perth i Australien valgte man en anderledes løsning. Uderummet blev placeret oven på huset til cykelparkering.
    Dion Robeson, med tilladelse fra BYCS.
  • Utrecht P-hus cykler
    På hovedbanegården i Utrecht i Holland har man lavet et nyt "drive-through" P-hus til cykler i 3-plan. Elektroniske vejvisere guider til ledige pladser, og i bygningen er også cykelværksted og -udlejning.
    Petra Appelhof, med tilladelse fra BYCS.
  • Auckland Bicycle path
    I Auckland, New Zealand stod man med et stykke ubrugt motorvej. De 600 meter blev i stedet inkluderet i byens nye "City Cycle Loop" og malet pink for at signalere, at dette er et byrum for cyklister og fodgængere. Om aftenen oplyst af 300 LED-lygtepæle.
    Monk Mackenzie, med tilladelse fra BYCS.
  • Auckland pink cykelsti
    Auckland i pink
    Monk Mackenzie, med tilladelse fra BYCS.
  • Cykelbro Raunheim Tyskland
    En ny cykelbro i Raunheim, Tyskland hæver cyklisterne over skibene og giver fri udsigt langs floden.
    Jörg Hempel and Kirsten Bucher, med tilladelse fra BYCS.
  • 360 grader i broen ved Raunheim
    Jörg Hempel and Kirsten Bucher, med tilladelse fra BYCS.
  • Berlin Cykeloverdækning
    Det kan være surt at cykle i regnvejr, og i Berlin er der uudnyttet plads under flere hævede togbaner. Radbahn Berlin lægger en cykelsti ind i tørvejret under toget og planter grønt på begge sider for at skabe en barriere mellem cykler og biler.
    Reiindeer Renderings, med tilladelse fra BYCS.
  • Radbahn Berlin
    Radbahn Berlin
    Reiindeer Renderings, med tilladelse fra BYCS.
  • Nørreport oversigt cykler
    Nørreport er også med på listen for dens kombination af et nyt byrum med 2.500 P-pladser til cykler.
    Rasmus Hjortshøj – COAST, med tilladelse fra BYCS.
  • Melkweeg cykelbro holland
    I Purmerend i Holland lavede man en kombineret fodgænger- og cykelbro på denne måde. Cyklister og kørestole får en blød hældning, mens gående får et nyt udsigtspunkt over byen.
    Jeroen Much and Andras Schuh, med tilladelse fra BYCS.
  • Limburg cykelcirkel
    Cykling bare fordi det er rart. Cirklen her i Belgien er næsten 700 meter lang og løfter de cyklende op i højde med trækronerne. Men man ender samme sted, man startede.
    Toerisme Limburg, med tilladelse fra BYCS.
  • Köln cykelbro
    Denne planlagte bro i Köln forbinder to halvdele af den indre by. Cirkelslaget skal gøre broen smukkere og forbinde den med den eksisterende Hohenzollernbrücke over Rhinen.
    SPADE, med tilladelse fra BYCS.
  • Xiamen cykelsti
    Danske Dissing+Weitling — der har designet cykelslangen i København — har udformet 8 km hævet cykelsti i det centrale Xiamen i Kina. Det er verdens længste hævede cykelsti-system.
    Ma Weiwei, med tilladelse fra BYCS.
  • Xiamen cykelsti lodfoto
    Xiamen, Kina
    Ma Weiwei, med tilladelse fra BYCS.
  • Den Haag cykelparkering
    Det er monumentalt i Den Haag, og fordi den ny letbane ankommer til hovedbanegården på spor hævet over gadeniveau, er cykelparkeringen også blevet hævet. Flade "rulletrapper" hjælper cyklisterne med at få cyklen op i højden.
    NL Architects, med tilladelse fra BYCS.
Har du taget gode billeder af København?

Har du en billedserie fra et sted i byen eller med et bestemt tema, som du gerne vil vise?

Send os et link til en Dropbox eller lignende, så kan det være, vi viser dine billeder her.

Bicycle Architecture Biennale er arrangeret af BYCS.

kommentarer

seneste
foto

  • Foto
  • Frederiksberg
Tag med til housewarming hos Xing Er og Mao Sun, de to kinesiske kæmpepandaer i København Zoo.

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.