pixel

Byg en cykelsti på Øresunds­broen

Skal man også kunne cykle til Sverige på sommerferie, til sin arbejdsplads eller på indkøbstur i Malmø?

cykelsti øresundsbroen nederste dæk tog

STEM

Denne vision har modtaget 94 % positive stemmer
Stemmer i alt 179

Man kan allerede køre i bil og tog til Malmø. Og for få dage siden kunne vi her på siderne berette, at planerne om en metro til Malmø er rykket et skridt videre. 

Men er København ikke en cykelby? Burde man også kunne cykle de cirka 15 kilometer, der er over sundet, hvis man gerne vil holde gang i kroppen og have lidt frisk luft på vejen?

Det mente de to store, svenske udviklings- og ingeniørfirmaer Skanska og Sweco i hvert fald, da de i 2015 fremlagde deres bud på en langsigtet vision for Øresundsregionen.

I 'Vision for Øresundsregionen 2070' har regionen i fremtiden både en ny bro mellem Helsingør og Helsingborg, en metro under vandet og en cykelforbindelse mellem København og Malmø — bygget i et rør ovenpå den eksisterende Øresundsbro. På det stykke hvor bilerne i dag kører i en tunnel mellem København og Peberholm, har cykelstien fået sin egen, borede mini-tunnel.

Finansieringen så de svenske firmaer komme fra trængselsafgifter og fra overskuddet på den eksisterende Øresundsbro — et overskud som den nye undervandsmetro dog også agter at lægge billet ind på.  

Blæst og længde ikke et problem  

Men svenskerne var faktisk ikke de første til at foreslå en fast cykelforbindelse over vandet.

Tilbage i 90'erne — før Øresundsbroen var bygget — argumenterede flere for, at det også skulle være muligt at cykle over den.

Ved den lejlighed var det dog ikke en løsning med en cykelsti i sit eget rør over kørebanen, der var i spil.

Dansk Cyklist Forbund og andre støtter endte dengang med at foreslå en løsning, hvor man hægtede cykelstier på det nederste dæk — ved siden af hvor toget kører i dag.

Broen er lang, ja. Og det blæser ude på havet, ja. Men tilhængerne mente at have afvist alle modargumenter.

I Holland krydser mere end 100.000 cyklister f.eks. årligt det 30 km lange, snorlige dige Afsluitdijk, der har egen cykelsti ved siden af motorvej E22 — og som ligger lige ud til Nordsøen. 

Man kan også cykle over Golden Gate Bridge i San Francisco, sagde tilhængerne, og pegede på, at der her med jævne mellemrum blæser en solid, halv Stillehavs-pelikan ind over brodækket.

Med en løsning som foreslået i 2015 af Skanska og Sweco — hvor cykelstien ligger inde i et rør — ville vinden naturligvis slet ikke være et problem. Turen hævet langt over vandet ville kunne foregå uden fare for at blive udsat for en velbehagstruende, stiv kuling.

Fortalerne tilbage i 90'erne havde også fået lavet en analyse der viste, at anlæggelsen af en cykelsti på Øresundsbroen ville lægge mindre end 1% til de samlede omkostninger ved at bygge broen.

Men lige lidt hjalp det i sidste ende. Trafikministeriet og Øresundskonsortiet — med nu afdøde Arne Melchior i spidsen — afviste alle tanker om at lade cykler krydse sundet, og i 2000 åbnede broen som en ren bil- og togbro. 

Ifølge et debatindlæg i Information fra 2000, kaldte Melchior idéen for "noget vrøvl", fordi han mente, at de færreste gider at cykle så langt.

Vrøvl eller ej — idéen lever altså stadig, og den er hermed også lagt ud til magasinets læsere.

Du kan stemme den op eller ned i stemmeboksen til venstre. 

Mest læste

kommentarer

Gode visioner
Er du registreret bruger på Magasinet KBH kan du sætte dit præg på København. Stem visioner op og ned … eller vis din egen frem
Ikon læs mere

relaterede
visioner

relaterede
artikler

I foråret fik 'Enghavebroen' en politisk hensigtserklæring — men ingen penge. Nu ser den nye bro over havnen ud til at komme med til forhandlingerne om byens budget for 2022.

seneste
visioner

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling