pixel

Invisible Cities: Copenhagen

Troels Steenholdt Heiredal portrætterer storbyer verden over ved at indfange arkitekturen i multi-eksponerede fotos, hvor motiverne blandes sammen direkte på kameraets 35mm farvefilm. Tag en alternativ vandring gennem din by med denne serie af hans værker fra København.

  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
  • Troels Steenholdt Heiredal
Har du taget gode billeder af København?

Har du en billedserie fra et sted i byen eller med et bestemt tema, som du gerne vil vise?

Send os et link til en Dropbox eller lignende, så kan det være, vi viser dine billeder her.

 

Kommentar af Morten Birk Jørgensen, arkitekt og ph.d.-studerende på Arkitektskolen (KADK), juli 2017:

Invisible Cities

Siden de store urbaniseringsbølger og byboernes forøgede fritid har byen dannet ramme om beboernes oplevelsesaktiviteter. Tidligere har man produceret naturefterligninger i parker med konstruerede landskaber som byens indbyggere kunne gå rundt og nyde. I dag er byens egen grundsubstans i form af bygninger og infrastruktur blevet genstand for denne opmærksomhed. At flanere i timevis er en udbredt underholdningsbeskæftigelse. Troels Heiredal gør det med sit kamera og det er der kommet denne billedserie ud af.

Billederne afslører hvor udførligt byens motiver er rodfæstet i vores bevidsthed. Selvom de fragmenter der kommer til syne typisk ikke fremtræder i deres kontekst og ofte afbilleder motiver uden særlig monumentalitet, så springer de i øjnene og leder hver især bevidstheden i retning af de associationer vi hver især knytter til deres location. Side om side med spir og skorstene står stilfærdige boligblokke og selvom Troels baggrund som arkitekt ikke fornægter sig, så er der lige så mange motiver som næppe finder vej til arkitektskolernes kompendier. De tilsyneladende rodede motiver bliver til en form for fotografisk palimpsest med stor dybde for betragteren med kendskab til og interesse i København.

Det er interessant, at netop Troels Heiredal besidder denne utrættelige optagethed af storbyen. Serien beskæftiger sig som bekendt med København. I dag bor og arbejder Troels i og i høj grad med New York. Oprindeligt stammer han dog fra en lille sønderjysk landsby. Det er nok ikke tilfældigt at idéen om byen fra barndommen har stået som det fremmede og fascinerende og heller ikke usædvanligt at rejsen, som er gået over Århus, København og Amsterdam nu har fundet sit foreløbige hvilested i den globale urbane kulmination.

I sin bog 'The Country and the City' fra 1973 skriver den britiske litteraturforsker Raymond Williams at byen og landet, det urbane og rurale, altid forstås og defineres i forhold til hinanden. Desuden at de idéer der knyttes til land/by-dikotomien er omskiftelige. I det 16. og 17. århundrede prægedes byen af associationer om penge og lovgivning. I det 18. århundrede af rigdom og overflod og sidst i det 18. århundrede og i det 19. århundrede af masserne og pøblen. I det 19. og 20. århundrede har det været knyttet til mobilitet og isolation. Skal vi fortsætte Williams' analyse og allerede nu påbegynde undersøgelsen af byens associationer i det 21. århundrede er tidens omfattende fokus på identitet og autenticitet uomgængelige. Det er som et led i denne undersøgelse at Troels Heiredals værker om byerne når deres fulde potentiale.

Troels Heiredal har en ukuelig vilje og vedholdenhed i arbejdet med at producere og formidle disse billeder. Det er udpræget personligt og ofte svært at forstå ved første øjekast. Som æstetiske produkter har billederne utvivlsomt deres egne kvaliteter, men det er ikke formålet i sig selv. For eksempel er det afgørende at overlejringerne ikke er digitalt konstrueret med hovedet på skrå foran computerskærmen i ønsket om at opnå et visuelt harmonisk motiv. Nej, de er direkte multieksponeret i kameraet på en 35mm farvefilm.  "…opbygget af mig uden min indblanding" skriver Troels i en mail til mig. Get it!?

De multieksponerede billeder vækker associationer til mine unge dage i S-toget mellem Hovedbanegården og Vestegnen. Når man sidder i den mørke kupé og kigger ud af vinduet er det ikke sjældent at rudens spejling af udsigten til den modsatte side blander sig i synsfeltet og skaber overlejringer i bevægelse som minder om den forvirring der er til stede i Troels Heiredals billeder. Spejlinger som minder om det rum mellem eksponeringerne som Troels eksisterer i når han arbejder og hvor billederne lader os som beskuere komme meget tæt på fotografen. Det er nok mere end noget andet tidsrummet sammen med fotografen mellem eksponeringerne der deles ud af med denne billedserie.

Se mere Troels Steenholdt Heiredal på www.troelsheiredal.com og @t.heiredal på Instagram.

seneste
foto

relaterede
visioner

tegnestuevision
Refshaleøen
Drop karréerne og byg i stedet videre med Refshaleøens eksisterende former — og skab på den måde mere urban, kompleks og interessant by end i meget af det nye København. Sådan siger Jool Arkitekter.
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling