pixel

Lav cykel­parkering over alle Hovedbane­gårdens perroner

Byens største station har brug for cykelparkering — En læser har en alternativ vision for, hvor der skal findes plads til den.

københavn hovedbanegård cykeloarkering over perroner udendørs

STEM

Denne vision har modtaget 40 % positive stemmer
Stemmer i alt 5

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Der er efterhånden et utal af forslag til cykelparkering ved Hovedbanegården, og det er vanskeligt at få overblik over, hvad der egentlig er foreslåeet i tidens løb.

Nærværende forslag kunne minde om et tidligere med 'Hovedbanegården som drive-in station', men er noget simplere — og utvivlsomt meget billigere.

Hvælvingerne over Hovedbanegårdens perroner dækker i dag et areal på ca. 100 x 120 meter — fordelt på seks perroner.

Perronerne fungerer allerede som fundament for det store tag, og de kan formentlig også uden vanskeligheder bære platforme til cykelparkering.

Med fem ovale platforme i forlængelse af hinanden svævende over hver perron — alle forbundet med en bro fra Tietgensbroen og ind gennem perrontagets gavlvinduer — vil der opstå plads til hundreder af cykler med direkte adgang til perronen nedenunder.

50 cykler per oval

Den enkelte ovaler, hvor man kan parkere sin cykel, er i forslaget 11 meter brede og 14 meter lange — altså ca. 100 m2 stykket. Hver oval vil have plads til mindst 50 cykler.

De vil hver især blive båret af én kraftig, central søjle — lavet i sort jern og med "stråler" som er fæstnet på både oval og perrongulv. Søjlerne kan evt. omkranses af bænke, så der også opstår flere siddemuligheder på perronen.

Der vil være adgang til alle perroner fra de hævede cykeldæk. Og der laves en eller flere tværforbindelser mellem de enkelte broer, så man kan bevæge sig mellem dem oppe på cykeldækket.

Med andre ord: Man skal kunne sætte sin cykel over én perron, men krydse henover sporene til en anden for at komme til sit tog.

Op- og nedgang mellem perronerne og cykeldækket kan ske ad trapper placeret mellem ovalerne — og der kan fx etableres smalle ’op’ og ’ned’ trapper i stedet for én større trappe. Det vil betyde, at mindre plads vil blive optaget på perronerne.

Laves det hele i sort jern, vil det harmonere med stationsbygningen.

De trapper der i dag findes ved Tietgensbroen kan splittes halvvejs oppe, så det sidste stykke af trapperne op til broen fordeles på hver side af de nye cykeldæk.

Billigere og nemmere

Cykelbroerne udendørs vil i princippet erstatte de eksisterende, lidt forhutlede overdækninger af perronerne, der ikke dækker så voldssomt meget alligevel.

De "svævende" cykelbroer over perronerne vil blive bredere og give bedre læ — og dermed også øge komforten på den del af perronerne, der er udenfor.

Her uden for perronhallen vil man kunne etablere 600 cykelparkeringspladser og altså samtidig skabe væsentligt bedre ly for regnen.

Inde under Hovedbanegårdens tag er der som minimum plads til 1.500 cykler på 6 x 5 ovaler.

Så i alt kan løsningen altså rumme mere end 2.000 nye cykelparkeringspladser.

Inde under perrontaget vil de nye dæk med cykelparkering svæve over et areal på omkring 3.500 m2 af hallens i alt 12.000 m2 — altså godt en fjerdedel.

Det vil naturligvis tage en del af dagslyset fra ovenlysvinduerne, men ikke overvældende meget — og det er ikke noget, der ikke kan løses med elektrisk lys under ovalerne, der oplyser perronerne nedenunder.

Og prisen?

Utvivlsomt billligere end nogle af de andre løsninger, der er foreslået.

De 30-42 ovaler massefabrikeres på et smedeværksted og køres ind med tog — én ad gangen.

Søjlerne, de skal stå på, kan ligeledes køres ind og monteres — også én ad gangen — og dermed uden at forstyrre trafikken alt for meget.

Forbindelserne mellem ovalerne der også indeholder trappepartierne, som stabiliserer konstruktionen, monteres til sidst. Og også de kan bygges ude og køres ind på plads.

Mest læste

kommentarer

John Gade
Meget visionært forslag - det savner vi desperat i cykelpolitik og trafikpolitik generelt.
Gode visioner
Er du registreret bruger på Magasinet KBH kan du sætte dit præg på København. Stem visioner op og ned … eller vis din egen frem
Ikon læs mere

relaterede
visioner

relaterede
artikler

seneste
visioner

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling