pixel

Den lille havfrue – The Musical

  • Operaen
  • 4.02

Fakta

MUSICAL
17. juli – 17. august 2014

Operaen, gæstespil af Fredericia Teater

Foto: Søren Malmose

Havfruen, der er mere til overflade end dybde. Sådan er Disneys version af H.C. Andersens klassiker – tegnefilm og teatermusical – og ligeså Fredericia Teaters smukke opsætning, som starter sine sejrsskvulp i Operaen i hovedstaden.

I København sidder Den Lille Havfrue solidt på en sten, og musicalen starter da også med at bære den smukke Ariel op af vandet og sætte hende på landstenen, hvor hun åbenlyst nyder de omkringværendes nysgerrige blikke. Derfra flyder historien i Disney-mode, og havfruen bliver et glansbillede mere end det facetterede sjælebillede, som H.C. Andersen skabte.

Nationaldigterens eviggyldige tema om at høre til og passe ind er her i plaskfare for at blive sukret til i en blanding af gammeldags prinsessedrømme og nymodens opmærksomhedstrang. Sådan er Disney, og den lykkelige slutning er obligatorisk.

Disneys fortælling er ret forsimplet, så man må finde barnegejsten frem for at fange vandmagien. Selv min 8-årige ledsager, der kan sin havfrue-historie og elsker både prinsesser, sang og dans, måtte gabe over de mange sværmerier og længes efter spænding.

De få spændingsmomenter leverer havheksen Ursula (Sara Gadborg) og hendes elektriske ål, Bundslam (Patrick Terndrup) og Skidtslam (Jacob Andersen). I henholdsvis monster-strutskørt med blækspruttearme og kropsnære latex-heldragter med metallir og lysende finner. Fantastisk fascinerende som trio og duo, men de seksuelle undertoner dræber en del af den ondskab, der er essentiel i eventyr som dette.

Til gengæld går humørbølgerne højt, og det skaber energi og fremdrift – særligt via birollerne. Herligst er krabben Sebastian (Max-Emil Nissen) i showets største sangnummer ’Havet er skønt’; og skørest er mågen Skralde (Søren Scheibye) i 'Positivlighed'-hymnen, hvor han lærer Ariel at steppe, før hun kan gå. Sammen krabber og måger de sig også til søstemning i ’Gi’ det kys’, for at få Prins Erik til at kysse Ariel.

Som havfruen og prinsen er Kristine Yde og Christian Lund velsyngende og fulde af Disney-charme i hver deres ballade: ’Leve som dem’ og ’Hendes stemme’. De har før dannet par i ’Mamma Mia!’, og kemien er udmærket, når prinsens forstilthed da ikke overskygger havfruens naturlighed.

Som med sidste års succes ’Aladdin - The Musical’ har Fredericia Teater med amerikanske Lynne Kurdziel Formato som instruktør og koreograf skabt en formidabel Disney-stemning. Med baggrund i superflot LED-teknologi, hvor farverige, animerede projektioner indimellem synes tredimensionelle – samt effektfuldt lys, røg og laser – bliver scenografi og kostumer endnu mere levende. Så fantasifuldt og sprudlende at det nipper i havfruehalen for at pjaske med.

Ikke alt dyre- og planteliv er lige genkendeligt, men der er liflige gopler, lækre vandplanter og seje camouflagefisk, der slynger sig rundt. De giver os en snert af den mystisk, der kunne være uddybet her under havets overflade. Ligeledes haltende er fornemmelsen for vandbevægelser, men pyt, det havde været værre at se kiksede svømmemanøvrer. Eller rulleskøjter – som til Broadway-premieren i 2008.

’Den lille havfrue - The Musical’ er allerbedst når musikken spiller og scenen fyldes af hav- og landfolk. Og med filmens fem sange og yderligere ti skrevet til teatermusicalen er der masser at nyde. Havde der bare været skarpere dialog og handling udover prinsessestadiet – så vi kunne dykke mere ned i dybden.

Mest læste

kommentarer

seneste
scene

Danish Design
4.02

Bellevue Teatret
The Juliet Letters
4.02

CPH Opera Festival
Don Juan
5.04

CPH Opera Festival
Richard III
4.02

HamletScenen
4.02

Niels Lan Doky International Jazz Collective

seneste
film

Once upon a Time... in Hollywood
5.04

Quentin Tarantino
Carmen og Lola
3

Arantxa Echevarría
Midsommar
5.04

Ari Aster
The Sisters Brothers
5.04

Jacques Audiard
close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.