pixel

Tosca

  • Operaen
  • premiere 30. marts 2019
  • 4.02

Fakta

OPERA
30. marts – 1. juni 2019

Operaen

Denne anmeldelse er opdateret fra repremieren i 2014

Den vidunderligt temperamentsfulde Tosca regerer igen i Operaen, nu med med den italienske sopran Maria Pia Piscitelli som Puccinis stærkeste kvindekarakter. Piscitelli skal lige varmes op til den store passion, men i anden akts blodrøde magtkamp med Scarpia flyder de modstridende følelser fornemt – ikke mindst i toparien ’Vissi d’arte’ – og tredje akts genforening med Cavaradossi er glødende.

Niels Jørgen Riis har fået styr på sin Cavaradossi og fuld følelse på stemmen, der imponerer allerede fra første arie ’Recondita armonia’ og peeker eminent med den sanselige ’Lucevan le stelle’. David Kempster (alternerende med Jens Søndergaard) er udmærket som Scarpia, men der mangler topnoter af det dominante, begærlige og onde, essensen af hans drivkraft.  

Igen fejer den sublime scenografi og stemning benene væk under os, og musikken sætter sig i krop og sjæl med en excellent variation af blidt og bragende, fagert og farligt, og frem for alt passioneret.

--------------------------------

De knaldøde farver og de eksalterede noder brager i nærvær af Floria Tosca, så ingen kan være i tvivl om, at hun er Puccinis mest passionerede hovedkarakter. Hun lever og ånder drama, som hun ofte selv skaber.

Jalousien er hendes pragtfulde entre, der ikke bare viser hendes blussende kærlighed til maleren Cavaradossi, men også et talent og en vane for at få sin vilje. Cavaradossi har i sit nye Magdalene-maleri mikset to skønheder, en lys og en mørk, men Tosca plager ham om at gøre de blå øjne mørke som hendes. Som han argumenterer kærligt og bekræftende i den første blændende duet ’Qual'occhio al mondo’ – og alligevel får hun overtaget.

Straffen kommer prompte, da politichef Scarpia gentænder hendes jalousi med dobbeltskumle bagtanker: Hun skal afsløre Cavaradossis medvirken i en fangeflugt, eller overgive sig seksuelt til Scarpia for sin elskedes frihed. Det er ærkeondt at høre Scarpias brøl om at sejr smager ham dobbelt når den er vundet i vold, og fra det øjeblik slipper tragedien aldrig Tosca.

Den hjerteskærende arie ’Vissi d’arte’ er Toscas hjerteblod, og Ylva Kihlberg intonerer den i sublime høje og lange toner. Hun har den helt rette attitude til Tosca, det manipulerende og handlekraftige blandet med en vis naivitet, når affærerne ikke går så nemt som forventet. Tosca er skuespiller og sanger, og dermed en kvinde skabt til og af drama. Evner som hun stolt stiller til skue – i førnævnte arie, i dødskysset til Scarpia, og da hun instruerer Cavaradossi i hans dødsscene.

Essensen her er trekantsdramaet, og det er Kihlbergs Tosca, der samler alt. For selvom Niels Jørgen Riis’ og Johan Reuters glimrende stemmer passer godt som henholdsvis Cavaradossi og Scarpia, så spiller den ene for tamt og den anden for vildt. Og så mangler der gnister af rivalisering eller anden kamp mellem dem. Nok er det politiske tema underlødigt, men så burde man netop give mere på karakterdynamikken.

’Tosca’ har altid været kendt som en af de lettilgængelige operaer, og Peter Langdals version fra 2006 holder den ukomplicerede stil. Dog får Langdal tilføjet et ekstra stemningslag, der giver klassikeren et moderne løft. Karin Betz’ scenografi er nemlig en lille genistreg af bevægelige gulve og vægge, der udgør et aflangt rum med indsnævring til en mindre, eleveret bagscene. Som følelserne går højt og lavt, hæves og sænkes de mørke gulvplaner – ofte til skæve linjer. Begrænset i udfoldelse og usikker i grundform – således holdes karaktererne fanget i et trængt rum med en uvis, snæver skæbneudgang.

Mere vildt og voldsomt end vanlige Puccini-noder træder den lidenskabelige musik frem. Med enkelte drønende flotte korscenarier, særligt ’Te Deum’-hymnen der afslutter 1.akt. Så kraftfuld som den vidunderlige Tosca, der bærer sit følelsesliv åbenlyst og afsmittende. Hendes lidenskab og alt-eller-intet temperament holder os fanget helt til den tragiske finale.

Mest læste

kommentarer

seneste
scene

ThelmaToo
4.02

CPH Stage
4.02

CPH Stage
4.02

CPH Stage
Kameliadamen
6

Det Kongelige Teater
De fulde
3

Skuespilhuset

seneste
film

Booksmart
4.02

Olivia Wilde
Kvinde på krigsstien
5.04

Benedikt Erlingsson
Stalker
3

Neil Jordan
Til vi falder
4.02

Samanou A. Sahlstrøm
close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.