pixel

Årets Reumert 2018

  • CPH Stage
  • premiere 11. juni 2018
  • 4.02

Fakta

FESTFORESTILLING

CPH Stage 2018: 9. juni

Skuespilhuset, Store Scene

Årets skuespil er familiefest med incest på menuen, og så er det måske slet ikke en smule i overkanten at introducere Reumert-showet som årets største branche-incest. I hvert fald får værtstrioen Platt-Form – Laus Høybye, Mille Lehfeldt og Jakob Fauerby – bragende grin og klap, da de således kickstarter denne festaften. Med lige dele forrygende satire, musikalitet og politisk ukorrekthed på det de kalder moderkagen af en nationalscene. 

Deres musical-medley er hektisk og sjovt viklet ind i Reumert-æren – fra ’West Side Story’ over ’Grease’ til ”Jeg går aldrig til bal uden trusser” og slutteligt “Ud hvor lykken vender, regnbuerne ender, til du endelig holder Reumert i dine hænder..” Og de er selvfølgelig super-spændte, for de er selv nomineret i en af aftenens sidste kategorier for deres show ’En smule i overkanten.’

De styrer showet skarpt, stramt, sjovt og fuld af energi – selvom de indimellem kanter sig med syrede introer, så som den malplacerede om giraffen Marius. Nogle har det sikkert også svært med Sturm und Drang-platteriet, imens andre genkender Seth Meyers Golden Globe-replik om mandlige nomineredes navneopråb. Der er en del insider-replikker i årets show – ikke mindst i deres forrygende rimsession som DRs nedlagte talekor – og stemningen er høj af familiære fornærmelser og kunstnerisk kærlighed.

Mange af årets priser retter sig mod de mindre teatre, de alternative produktioner og personligheder, der tør satse lidt ekstra. Deriblandt teaterchef på Husets Teater, Jens Albinus, der takker for Årets Særpris med incitament om at kunst ikke udvikler sig af svar og løsninger – men en lige højre! I stil med Årets Instruktør Tue Biering, som beder Laus læse sin takketale om blandt andet at søge daglig anerkendelse i ord, billeder, kærtegn, kys. Nogle af de samme sanselige opfordringer kommer fra Cantablie 2, der med human specific-performances som ’Skjult Nummer’ er eminent til at rykke grænser. Lidt efter understreget af Årets Mandlige Ensemblerolle Ole Lemmeke med et Maya Angelou-citat: “I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Den slags oplevelser har der været mange af i Olaf Johannessens teaterliv, som velfortjent hyldes med Årets Hæderspris. Hele hans fremtoning er elegant og oprigtig, ligeså talen om hvordan alle er forbundet, i kunsten, med grin, glæde og smerte der i mørket, hvor vi kan mærke det sammen. Selvfølgelig en af aftenens mest rørende øjeblikke – sammen med Emmet Feigenbergs tak til afdøde Martin Tulinius for ide og initiativ til fabelagtigt madteater på Republique, som Årets Skuespil ’Festen’.

Noget vemodigt synger Maria Stenz ’Hvor er alle drømmene, du drømte?’, og der er flere musikalske indslag i den gammeldags stil, som trender lige nu, men det er alligevel ikke så festligt og opdateret som man kunne håbe. Desværre heller ikke med den afsluttende fællessang, selvom hele Skuespilhuset svinger med på ’Noget om kraft’.
Efter næsten to timer er vi så endelig nået til den, for Platt-Form, bedste kategori, den sværeste, den største: Årets Musical/Musikteater. Men Reumert går symptomatisk til ’Lyden af de skuldre vi står på’, og de kære taberansigter går i velkendt Disney-mode med ”Det er også bare en dum og kedelig… og fuldstændig vidunderlig pris.” Og ja, det var et par herlige showtimer, som sagtens kunne have fået lidt ekstra tid med de forrygende værter og lidt bedre tilpassede introduktioner. Så som incest-festen. 

Vindere af Årets Reumert 2018:
Årets Skuespil: ’Festen’ 
Årets Kvindelige Hovedrolle: Ina-Miriam Rosenbaum i ’JOB–et enkelt menneske’
Årets Mandlige Hovedrolle: Elliott Crosset Hove i ’Hamlet’ 
Årets Kvindelige Ensemblerolle: Karin Bang Heinemeier i ’Drømme om noget andet’ 
Årets Mandlige Ensemblerolle: Ole Lemmeke i ’Revisoren’
Årets Instruktør: Tue Biering for ’Rocky!’ & ’Silent Zone’& ’Aftenlandet’ & ’Misundelse’ & ’Landet uden drømme’
Årets Dramatiker: Julie Maj Jakobsen for ’Aftenlandet’
Årets Scenedesign: Christian Albrechtsen (scenografi og kostumer), Mathias Hersland (lysdesign) for ’Lyden af de skuldre vi står på’
Årets Danser: Jón Axel Fransson i ’Farlige forbindelser’ & ’Spar dame’
Årets Sanger: Magnus Vigilius i ’Valkyrien’
Årets Opera: ’Brødre’
Årets Musical/Musikteater: ’Lyden af de skuldre vi står på’
Årets Danseforestilling: ’Spar dame’
Årets Børne-/Ungdomsforestilling: ’Fucking Åmål’
Årets Performance: ’Skjult nummer’ 
Årets Særpris: ’Rocky!’
Årets Hæderspris: Olaf Johannessen
Årets Talentpriser: Skuespiller Asta Kamma August, dramatiker Magnus Iuel Berg, skuespiller Alvin Olid Bursøe, skuespiller Ferdinand Falsen Hiis, musicalperformer Diluckshan Jeyaratnam, koreograf Gunilla Lind, skuespiller Ingrid-Marie Thorlacius, skuespiller Joakim Lind Tranberg 

Mest læste

kommentarer

seneste
scene

Danish Design
4.02

Bellevue Teatret
The Juliet Letters
4.02

CPH Opera Festival
Don Juan
5.04

CPH Opera Festival
Richard III
4.02

HamletScenen
4.02

Niels Lan Doky International Jazz Collective

seneste
film

Once upon a Time... in Hollywood
5.04

Quentin Tarantino
Carmen og Lola
3

Arantxa Echevarría
Midsommar
5.04

Ari Aster
The Sisters Brothers
5.04

Jacques Audiard
close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.