pixel

Snart styrer busserne sig selv i Nordhavn

Skelsættende eksperiment med Københavns kollektivtrafik tager sin begyndelse i august.

holo Nordhavn stoppested

Den førerløse metro har efterhånden kørt under København i mange år, og i 2019 forlød det, at et nyt kapitel i det 21. århundredes historie for kollektivtrafik formentlig var på vej til at blive skrevet.

Nu skulle også noget af trafikken på byens veje foregå uden nogen ved styrepinden — eller rattet.

Og her til august sker det så: byens første busrute uden chauffør åbner i Nordhavns Århusgadekvarter.

Det er det privatejede, danske firma Holo der står bag ruten, og tidligere på måneden har de ansatte haft travlt med at opsætte skilte ved de seks nye stoppesteder — fordelt på den godt én kilometer lange rute.

Firmaet er nu i fuld færd med at lave de sidste konfigurationer af teknologien op til åbningen, hvis præcise dato endnu ikke er fastsat.

I første omgang skal man dog ikke forvente en revolution af den offentlige transport i København som sådan. Projektet er mest af alt at betragte som et pilotprojekt, hvor Holo skal samle erfaringer med at fragte passagerer sikkert rundt i byområder uden nogen ved rattet.

Den cirkulære rute er krympet en anelse i forhold den først udmeldte version på 1,3 kilometer, og der er skåret et stoppested væk. Når busserne snart begynder at rulle, vil der kun være 400 meter mellem rutens yderpunkter ved Parkeringshuset Lüders og Karlskronagade, og man kan spørge sig selv, hvor mange der vil benytte sig af muligheden for at slippe for at spadsere den relativt korte rute.

Stoppestedet nærmest metroen ligger 200 meter væk fra Orientkaj station, så det vil ej heller ligge lige for at hoppe på den førerløse bus for at komme det sidste stykke til hoveddøren.

Gratis at køre med 

Holo gør dog flere ting for at få passagerer til at træde ind i de små busser, der kører i et afdæmpet tempo og selv finder ud af, hvornår de skal stoppe ved stoppestedet. 

Ikke mindst er de gratis at køre i, og med på alle busserne vil der være en repræsentant fra Holo, så de mere teknologiskeptiske kan føle sig beroliget af en traditionel intelligens og ikke føle sig helt overladt til den kunstige, der står for at styre hjul og bremser.

Samme skeptikere bør heller ikke frygte, at Holo-busserne pludselig udvikler en fri vilje og vælger at dreje lidt til højre på vej ned ad Sandkaj, hvor der kun er få meter fra vejbanen til Nordbassinets dyb.

Holo er nemlig ikke helt nye på scenen og fortæller, at man allerede har tilbagelagt mere end 30.000 km ved tilsvarende pilotprojekter i blandt andet Helsinki, Göteborg og Tallinn.

Der er ingen køreplan for Nordhavn-bussen, da de små busser konstant kører rundt i deres lille loop fra klokken 10 til 17 på alle hverdage. 

Er man i tvivl, om man gider at stå og vente på den næste, kan man tage telefonen op af lommen og kaste et blik på en app til både Android og iOS, der viser præcis hvor på ruten busserne er netop nu.   

Større fremtidsplaner

Bag Holo står en større gruppe private investorer — anført af familien Mourier, der har opbygget en betragtelig formue gennem bilhandel i hovedstadsområdet.

Firmaet dækker selv udgifterne til projektet, som også har modtaget i omegnen af 16 millioner kroner fra EUs Horizon 2020 program, der yder finansiel støtte til europæiske virksomheder — blandt andet til lovende, nye teknologier.

Også Københavns Kommune, By & Havn og Movia har været involveret i forbederelserne til trafikeksperimentet. 

De førerløse busser i Nordhavn vil i første omgang køre frem til april 2022.

Hvad der herefter skal ske, vides endnu ikke. Men Holo — der før et navneskifte i 2019 kaldte sig Autonomous Mobility — har her i Magasinet KBH tidligere beskrevet deres vision for en Middelalderby, hvor førerløse, el-drevne busser har afløst biltrafikken.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling