Tag forstadssporvognen i 2024

Hovedstadens Letbane og dens omegnskøbenhavnske rute hele vejen fra Lyngby til Ishøj er på plads.

hovedstadens letbane herlev

Aftalen er underskrevet, entreprenørerne er udpeget og arbejdet med at lægge skinner i forstadsasfalten kan langt om længe komme i gang. Hovedstadens Letbane er styret uden om alle truende afsporinger og bliver nu en realitet.

Mod slutningen af 2024 skal den suse på tværs af hele hovedstadsområdet fra DTU i Lyngby nord for København til Arken i Ishøj syd for København. En 28 kilometers storkøbenhavnsk rute langs med ringvejen Ring 3. Krydsende seks S-togs-stationer undervejs på lige under en time.

Den strømførte forstadssporvogn får plads til 200-230 passagerer ad gangen, svarende til fire bybusser. Med afgang hver femte minut i dagtimerne og hvert tiende minut om aftenen og i weekenderne.

Forbi 29 stoppesteder gennem otte kommuner, der mellem Lyngby-Taarbæk og Ishøj tæller Gladsaxe, Herlev, Glostrup, Rødovre, Brøndby og Vallensbæk – Hvidovre, Albertslund og Høje-Taastrup er også med i aftalen, selvom de ikke er med i linjeføringen.

  • Byens Liv
  • København
De gled gennem byen i over hundrede år, men så blev de kylet ud og skinnerne flået op, afløst af dieselosende busser. Magasinet KBH fortæller historien om det nogle mener er den største fejltagelse i Københavns trafikhistorie: Sporvognens død.

Udskudt fire år

Hovedstadens Letbane skal drives af Metroselskabet de første 15 år og forventes at lokke 13-14 millioner passagerer med om året, voksende til 17-18 millioner på sigt.

Regningen er på 6,2 milliarder kroner, svarerende til godt en kvart metrocityring, og deles mellem Staten (40%), Region Hovedstaden (26%) og de 11 omegnskommuner (34%). Til gengæld spås skinnerne så at trække op mod 36.500 arbejdspladser og 32.000 nye indbyggere til kommunerne, de løber igennem.

Den oprindelige politiske aftale mellem parterne blev indgået tilbage i 2013, men skiftende landspolitiske flertal på Christiansborg har været ved at få kolde fødder, med en del yderligere forlig og ekstra granskninger til følge. Og i absolut 11. time forsøgte et mindretal i Lyngby-Taarbæk, anført af borgmesteren, forgæves at trække sig fra letbanen.

Alt postyret har undervejs skubbet den forventede premieretur med Hovedstadens Letbane fra 2020, over første del af 2023, til nu sidste del af 2024.

I mellemtiden har Aarhus fået sat strøm på første del af sin letbane i slutningen af 2017, og Odense Letbane følger efter planen efter i 2020.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Alle kan læse vores indhold, og sådan ser vi det helst fortsætte. Men vi er et lille foretagende, og der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive støttemedlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

Li’ KBH

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • København
København og Malmø drømmer om verdens første internationale metro.

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Opmærksomhed og debat giver bedre by

Støt Magasinet KBH – fra kun 20,-/md.