pixel

Idealisten

  • Christina Rosendahl
  • 5.04

Fakta

DRAMA
Premiere 9. april

Der er historier, der bare må fortælles. Man tager fat i en flig af en rød tråd, følger den, ender i kaninhullet og intet er det samme bagefter. Men hvad er prisen for at fortælle dem?

Den unge journalist Poul Brink (en eminent Peter Plaugborg) fornemmer, at ikke alt er som det bør være, da han undersøger tidligere Thule-medarbejderes sygdomsforløb. Hans ærgerrighed og borende journalistik får udrullet en historie, der genskriver Danmarkshistorien og rykker magtbalancen.

Christina Rosendahls anden spillefilm er et overbevisende sætstykke, der gør en ikke så fjern fortid lyslevende. Og med prægtige Peter Plaugborg i den altdominerende hovedrolle (endelig), kommer der også kød og personlighed til en historie, der er mere end godt fortalt og smukt serveret.

Det er først længe efter rulleteksterne, at man tænker, at der kunne have været mere. Rosendahl udspringer selv fra dokumentarismen, og forlægget er bundsolidt journalistisk håndværk. Det betyder desværre også, at de dele af filmen, hvor konspirationerne og spændingselementerne kommer ind, er sært uforløste og føles påklistrede.

Altså, det er både godt og skidt, at filmen insisterer på det meget danske og nære, og der ikke går Hollywood i den. Men en sag så betændt som oprydningen af B52-bombeflyet ved Thulebasen i 1968, og beslutningerne i sluthalvtredserne, kalder simpelthen på et kig ind til magtens rum. Og det mangler.

De fire glimrende manusforfattere (blandt andet Simon Pasternak, der ellers fermt skruer firserspænding sammen i krimier) afrunder ikke helt birollerne. De slipper ikke hovedpersonen længe nok til, at vi får en fornemmelse af, hvad de andre har på spil. Når modstandere endelig kommer med den bid information, som Poul Brink mangler, er det ham, der er i fokus. Vi forstår ikke deres bevæggrunde.

Alle spiller fremragende. Vi får fine præstationer i meget flade bifigurer, hvor en Thomas Bo Larsen som sådan ikke har en talerolle. Til gengæld æder Plaugborg linsen og lærredet med knusende ro. Han sætter nerve til Brinks kamp og insisteren på at stille de spørgsmål, som ingen har lyst til at svare på, men vi mærker ikke helt, hvad den kamp koster.

Mest læste

seneste
film

Past Lives
4.02

Celine Song
Jeg er morderen!
5.04

François Ozon
Håndtering af udøde
4.02

Thea Hvistendahl
Dream Scenario
4.02

Kristoffer Borgli
The Night of the 12th
5.04

Dominik Moll
Frit fald
6

Justine Triet

seneste
scene

Saul
5.04

Operaen
Koreorama nr.01
4.02

Det Kongelige Teater
Askepot - The Musical
3

Tivolis Koncertsal
Dansedybet
3

Sort/Hvid
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling