Ny metro har løftet Fisketorvet
Det går bedre for Fisketorvet — bl.a. som følge af metroen — og med salg af grund kan forvandling af shoppingcenteret snart gå i gang.
Det nye metrostop ved Havneholmen — og det nybyggede spiseområde — har lysnet fremtidsudsigterne for Fisketorvet.
Det kan man læse i shoppingcenterets regnskab for 2024.
Da Fisketorvet åbnede i oktober 2000, lå det helt isoleret fra det beboede København — omgivet af gamle industribygninger og et ødeland af grusbunker og halvrustne containere.
Men hvis Fisketorvet ikke kunne komme til byen, så måtte byen komme til Fisketorvet.
I de seneste 25 år er det nye København vokset op på alle sider af centeret, der dækker et areal på størrelse med knap 5 fodboldbaner — fyldt med parkeringpladser i både stuetagen og på taget.
Og da M4 til Sydhavn åbnede i juni 2024, fik Fisketorvet også sin (næsten) helt egen metrostation. Nu tager det omkring 4 minutter, hvis man på Rådhuspladsen ikke orker Strøget i regnvej og i stedet vælger at tage turen under jorden til det indendørs konsumtempel ved Havneholmen.
Og det betyder flere kunder i butikkerne.
Mere intim gåtur
I 2024 tjente Fisketorvet 111 mio. kroner — mod 81 året før. Det er indtjeningen fra alle butikkerne, som dette tal indeholder.
Den nederste bundlinje endte dog alligevel mere end 200 mio. i rødt, da man har skrevet værdien af sine bygninger ned.
Men nedskrivningen i 2024 var faktisk lavere end i 2023, og Fisketorvet siger i regnskabet, at det er åbningen af det nye resturantområde og af metroen, der har bremset nedskrivningerne.
Og da man her i 2025 for første gang vil have et helt år med både genåbnede restauranter og ny metrostation, forventer man et større driftsresultat for 2025.
Regnskabet afslører også, at man forventer at afslutte salget af en byggegrund her i 2025 — hvilket kan betyde, at der kommer gang i den store ombygning af shoppingcenteret til næste år.
De velkendte røde mursten langs indkørslen til Københavns indre vil blive pakket ind i en ny "facade" af nybyggerier, der også vil fortætte området, som i dag stadig er præget af store vidder — trods den store byggeaktivitet.
En gåtur mellem Kaktus Towers og Fisketorvet vil blive i hvert fald lidt mere intim, når projektet er færdigt.
Projektet vil også kunne bidrage yderligere til Fisketorvets bundlinje.
De mange nye boliger omkring Fisketorvet vil selvfølgelig øge kundegrundlaget i sig selv. Men projektet indeholder også blandt andet en ny hovedindgang ud mod netop Havneholmen metro og den plads, der allerede er anlagt over den.
Det er et område, der i årevis har været domineret af biler, men som vil fortsætte med at ændre karakter og blive mere opholdsvenligt. Fisketorvet vil på den måde integrere sig bedre med den by, som er vokset op omkring det — og af den grund formentlig blive en mere naturlig shopping-destination for flere.
Og der er endnu flere kunder — i mere ny by — på vej i endnu et nyt naboskab til den opdaterede udgave af centeret.
Udviklingen af den kommende 'Jernbanebyen' umiddelbart vest for Fisketorvet, blev godt nok sat lidt tilbage, da en gruppe udviklere trak sig fra en stor del af projektet i december sidste år. Og siden har der været stille fra DSB Ejendomme, der leder efter en ny udvikler, som vil investere i projektet og overtage opgaven.
Men København mangler som altid boliger, og udviklingen af Jernbanebyen skal nok komme i gang. På jernbanebyen.dk står fortsat skrevet, at den første indflytning kan ske i 2027.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!