pixel

Alternativet og Cyklist­forbundet: Jernbane­byen skal være verdens bedste bydel for cykler og gående

En biluafhængig bydel ligger lige til højrebenet, mener Alternativet og Cyklistforbundet om Jernbanebyen. Men visse politikere bremser for "tidssvarende byudvikling".

jerbanebyen cyklist grøn gade

København har i flere årtier haft ry for at være verdens bedste cykelby.

I en verden anno 2022 med pres fra klimaforandringer og højt fokus på folkesundhed, skal vi igen investere i en stærk dansk cykelkultur. Jernbanebyen, en ny kommende bydel, skal derfor være verdens bedste bydel for cykler. 

Klimaet bider København i hælene. Konkurrerende cykelbyer gør det samme. Vi har brug for visionært politisk lederskab, hvis vi skal genvinde positionen som en cykelby i verdensklasse. Privatbilismen er steget, til trods for den københavnske cykelkultur, der er uløseligt forbundet med gode cykelforhold- og infrastruktur. Samtidig er privatbilismen en stor en del af Københavns klimaregnskab. Det kalder på forandring. 

Ved at gøre Jernbanebyen biluafhængig fra starten af tiltrækker vi mennesker, som ikke har behov for en bil

I Alternativet og Cyklistforbundet mener vi, at klimaforandringerne og det stigende antal biler på vejene kræver, at vi bruger alle de muligheder, vi har for at gøre byen både mere cykelvenlig og grøn. For mere kan og skal gøres. Én af disse muligheder ser vi i Jernbanebyen, som er den sidste, store brik i byudviklingen i det sydlige København.

Lavthængende frugt

Jernbanebyen skal være en biluafhængig bydel. Det betyder, at vi bygger langt færre parkeringspladser, og at langtidsparkering eksempelvis kun er muligt for delebiler og handicapbiler.

Det er ikke kun til gavn for klimaet, men også for de københavnere, der efterspørger en altanudsigt til kulturliv og sportsfaciliteter fremfor P-huse. Der skal trods også være en bydel for de mange studerende, pensionister og børnefamilier, der foretrækker at bruge cyklen i hverdagen.

En biluafhængig bydel ligger lige til højrebenet, hvis vi vil lave seriøs klimahandling. Vi skal nemlig væk fra at eje vores egne biler og over til at dele biler med andre. At gøre en ny bydel biluafhængig er dermed en lavthængende frugt, som København skal gribe.

Visse politikere misforstår

Biluafhængige bydele bliver bremset af, at der blandt nogle politikere hersker en opfattelse af, at færre parkeringspladser skaber utilfredshed blandt parkeringsglade borgere.

Men det er en misforståelse. Tværtimod tiltrækker vi netop de mennesker, som ikke har behov for en bil i dagligdagen ved at gøre Jernbanebyen biluafhængig fra starten af.

Omvendt er det meget sværere at transformere en eksisterende bydel til at være biluafhængig uden at skabe markant utilfredshed. Det ser vi mange steder i København i dag. Derfor skal vi fra begyndelsen af gøre Jernbanebyen biluafhængig.

Det forpligter dog at lave en god, biluafhængig bydel. Jernbanebyen er eksempelvis fysisk isoleret i dag. Det kræver bro- og tunnelforbindelser samt god kollektiv transport, så de kommende beboere er forbundet til resten af byen.

Vi er et sted i Københavns byudvikling, hvor det ikke længere er en selvfølge at reservere 10 m2 til hver parkeringsplads. Heldigvis, for det bringer visionerne tilbage i Københavns byudvikling.

Den 4. april 2022 stemte politikerne i Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg om den såkaldte startredgørelse for Jernbanebyen. Her gik flere partier imod reduktion af parkering i Jernbanebyen. Det kan du læse mere om her.

Mest læste

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling