Ny bro til Jernbanebyen på vej — formentlig
Allerede før arbejdet med Jernbanebyen for alvor går i gang, skal en gang- og cykelbro mellem den nye bydel og Vesterbro undersøges.
Hvis du spørger ti københavnere, der er interesserede i byens udvikling, så vil du formentlig få ti forskellige holdninger til den nye bydel, Jernbanebyen.
Men én ting vil de sandsynligvis alle være enige om: Hvis Jernbanebyen skal blive en integreret del af resten af København, så skal der bedre forbindelser til.
Som det er nu, er den kommende bydel mod nord afskåret fra sin nærmeste nabo, Vesterbro, af det mere end 200 meter brede baneterræn. Og det betyder, at man ofte vil skulle ud på en lang omvej for at komme til og fra området.
Men det har man allerede indset på Københavns Rådhus. Ved de årlige budgetforhandlinger — der blev afsluttet sidste uge — besluttede forligspartierne nemlig at sætte seks millioner kroner af til en såkaldt 'foranalyse' af en ny bro mellem Vesterbro og Jernbanebyen.
Nødvendig broforbindelse
En cykel- og fodgængerbro mellem Ingerslevsgade på Vesterbro og den nordlige flanke af Jernbanebyen var netop en del af den oprindelige helhedsplan for bydelen, som tegnestuen Cobe præsenterede i 2021.
Her blev der lagt op til, at broen kunne blive en del af en gennemgående forbindelse, der via det grønne område Lokomotivparken og en separat bro henover metroens servicecenter kunne forbinde Vesterbro med både den nordlige og den sydlige del af Jernbanebyen samt med Enghave Brygge, der udover en nyåbnet metrostation rummer mange nye boliger og kontorer.
Broplanerne er imidlertid ikke kommet med i den lokalplan for Jernbanebyen, der i øjeblikket er i offentlig høring. Lokalplanen muliggør kun, at broen bliver bygget engang i fremtiden.
Og står det til politikerne, bliver det snarere en nær end en fjern fremtid. For nu har man altså sat en foranalyse af broen på skinner — allerede før lokalplanen for Jernbanebyen er endeligt godkendt.
Komplicerede forhold
At anlægge en bro henover baneterrænnet er ikke nogen enkel sag.
Der skal ikke bare tages højde for niveauforskellen mellem lavtliggende Jernbanebyen og relativt højtliggende Ingerslevsgade. Broen skal også krydse mellem 19 og 26 jernbanespor, der i flere tilfælde også ligger i forskellige niveauer. Og så skal den kunne opføres, uden at det påvirker den i forvejen noget volatile togdrift.
Hvordan disse og flere andre krav kan gå op i en højere enhed skal afdækkes af foranalysen, der også skal komme med ét eller flere konkrete bud på broens placering og udformning — og et overslag over regningen.
Resultatet forventes at ligge klar i juni 2027, så politikerne kan forsøge at finde finansiering til at gå videre med broen ved forhandlingerne om kommunens budget for 2028.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!