pixel

Årets Reumert 2016

  • CPH Stage
  • premiere 12. juni 2016
  • 3

Fakta

FESTFORESTILLING

CPH Stage 2016: 12. juni

Operaen

Sparekniven jager gennem teaterlivet for tiden og har nu også ramt Reumert-uddelingen. Det er en skrabet fest i år, hvor tendensen synes at gå mod de mere traditionelle prisuddelingsshows. Og det kan hurtigt blive kedeligt for kreativiteten og kunsten på teaterscenen.

Åbningstalen af Rasmus Botoft strejfer også kniben, imens han lyrik-fabulerer i halvmørket og flere gange meningsløst udbryder ”asshole.” Pegasus’ ene vinge dratter ned fra loftet og teatret refereres som en farlig arbejdsplads. Det er simpelthen den mest utilpassede velkomst, nogensinde.

Resten af showet klarer Botoft ellers udmærket, og det spiller fint med Bodil Jørgensen og standupper Nikolaj Stokholm på sidelinjen. Som tre forskellige generationer af scenekunsten – selvom Botoft lige gør Stokholm opmærksom på at standup jo ikke kan komme i betragtning som scenekunst. Det er helt klart ham, der er den lille i det her show, hvor Botoft ofte tager styringen, imens Jørgensen læser vindermotivationer og hygger om udvalgte vindergæster. 

Igen skal vi i dagligstuen og hygge – heldigvis noget mere afslappet end sidste års hypperi og anarki. Genbruget ruller ind fra De Scenografiske Værksteder (der også har fået sparekniven og lukker i august): Reoler, skabe, kommoder og vitriner, hvor bolde, confetti og prisstatuetter popper ud, imens Nikolaj Hess’ band Spacelab & Friends på et ophøjet plateau svinger musikken i easy listening-retning blandt palmer og en ensom elg.

Bodil Jørgensen har placeret sig i rummets eneste lænestol, hvorfra hun sporadisk slynger bryske betragtninger over Stokholm eller teaterbranchens grimme, indadvendte, hæslige mænd. Tit som led i kommentarerne om kønskvoter på scenen, og da Bodil er den eneste kvinde i Reumert-setuppet, må hun jo svare for sig. Desværre bliver det bare mindre skarpt og underligt afvæbnende med replikker som ”Men jeg laver jo også revy.”

En genre, der i år får sjælden opmærksomhed, da Lisbet Dahl tildeles Hædersprisen. Naturligvis til stående ovation. Hun er – med egne ord – ved at dø af skræk under den korte takketale, og kan heldigvis styrke sig ved det snapsebord, der ruller ind, og ud, med Bodil og Nikolaj. Tidligere på aftenen har værterne ædt en af Reumert-statuetterne, fordi kantinen er sparet væk; og Bodil er muligvis i gang med at strikke sit næste kostume. 

Det foranlediger i hvert fald en strikkelektion til Flemming Enevold, vinder for Birolle i ’Vintersolhverv’. Men det havde bare været så meget sjovere at se Benjamin Kitter nørkle med det, for han fortjente vel egentlig den pris for ’Hvem har æren?’ – en af mange gode fra et helt fantastisk år på Odense Teater. Så får Rolf Heim for instruktion af samme forestilling, og ligeså velfortjent vinder de Årets Forestilling med ’Lad den rette komme ind.’

Heim holder en af de bedre taler, og da han går over de angivne 30 sekunder, kommer Botoft og Stokholm efter ham med en fitness-bold. Mest udsat er dog Benedikte Hansen, Hovedrolle i ’Tørst’, der insisterer på en længere tak for kærlighed, vid og vanvid – og må undvige vægte og kettlebells. Igen i år går den mandlige variant til Olaf Johannessen, og han afslutter sin tale med en bøn til politikerne – fra hans vinderkarakter Puntila: ”Drik mere, og bliv også I mennesker.”

Reumert-juryen bør også genoverveje særligt to sparepunkter: Priserne til sanger og danser, der fremover skal inkluderes i hovedrolle- og birolle-kategorierne. Det synes unfair, når man nu deler forestillingspriser ud til både musical og opera, samt dans og tillige en ærespris. Selv værterne kommenterede sammenlægningen af Musical/Teaterkoncert/show som ” at tage pis på alle tre genrer.”

Eventministeriet har skabt en udmærket Reumert-uddeling, der indeholder lidt af hvert uden at stikke for meget af i nogen retning. Egentlig et meget mærkeligt show, der forsøger at oveføre dagligstuens hygge og skødesløse dialog, men ender med at være lidt lunkent og kedeligt. Fint at vende tilbage til den mere klassiske showmodel, men denne aften bød på for meget klassisk – med både orgel-, violin- og flygelseancer. Ganske symptomatisk slutter de luntende af med et klassisk nummer, hvor et kærlighedsskilt i patchwork-stil sætter punktum for 12 dages CPH Stage og knap to timers Reumert.

Vindere af Årets Reumert 2016:

Årets Forestilling: ’Lad den rette komme ind’

Årets Kvindelige Hovedrolle: Benedikte Hansen i ’Tørst’

Årets Mandlige Hovedrolle: Olaf Johannessen i ’Puntila’

Årets Kvindelige Birolle: Mette Døssing i ’Frk. Julie’

Årets Mandlige Birolle: Flemming Enevold i ’Vintersolhverv’

Årets Instruktør: Rolf Heim for ’Hvem har æren?’ og ’Arne går under’ 

Årets Dramatiker: Peter Asmussen for ’Soli Deo Gloria’

Årets Scenedesign: Rolf Søborg Hansen for ’Arne går under’

Årets Opera: ’Powder Her Face’

Årets Musical/Teaterkoncert/Show: ’The Sound of Music’ 

Årets Danseforestilling/Performance: ’Lige om lidt bliver alting meget sjovere’

Årets Børne-/Ungdomsforestilling: ’Citroner i vand’

Årets Særpris: ’Hår på den’

Årets Hæderspris: Lisbet Dahl

Årets Talentpriser: Operasanger Morten Grove Frandsen, balletdanser Tobias Praetorius, skuespiller Simon Sears, instruktør Liv Helm, sanger Nanna Rossen, skuespiller Kristoffer Helmuth, scenograf Franciska Zahle, skuespiller Marie Knudsen Fogh

Mest læste

seneste
scene

Saul
5.04

Operaen
Koreorama nr.01
4.02

Det Kongelige Teater
Askepot - The Musical
3

Tivolis Koncertsal
Dansedybet
3

Sort/Hvid
tick, tick... Boom
5.04

Malmö Stadsteater
Matador
4.02

Falkonersalen

seneste
film

Past Lives
4.02

Celine Song
Jeg er morderen!
5.04

François Ozon
Håndtering af udøde
4.02

Thea Hvistendahl
Dream Scenario
4.02

Kristoffer Borgli
close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling