pixel

Den skaldede frisør–The Musical

  • Scandic Falkoner
  • premiere 5. marts 2020
  • 4.02

Den skaldede frisør-The Musical

Fakta

MUSICAL

5. marts – 17. april 2020, derefter Musikhuset Aarhus

Scandic Falkoner

 

Den perfekte citron og den uperfekte kærlighed. Den syditalienske kystby Sorrento er kendt for de vidunderlige citroner, Femminello Sorrentino, der også bliver til de mest populære Limoncello’er. Så når den sødeste flirt foregår under citrontræerne med ordspil på ”den perfekte citron” er referencerne klare: Noget surt og skarpt kan blive sødt og blødt – også i kærlighed.

Men faktisk er dette show overdådigt svøbt i citrusser: Citronsolnedgang, appelsinmåneskin og massevis af glødende citrusskiver dominerer Benjamin La Cours klassiske scenografi af bagprojektioner, og der er gult, orange og rødt til enhver lystskala. Når da ikke Astrid Lynge Ottesens kostumer går pastel-amok i tyl, silke og puf. Men det skal jo passe til håret – med massepift af hårlak. 

For selvom man er skaldet kan man sagtens have brug for en frisør. Det kunne der i hvert fald være gjort noget sjovt ud af her, eftersom Niels Olsens direktørhug er en helt anden type end Pierce Brosnans fra Susanne Biers 2012-film. Mere sur, skarp, bitter, og så sandelig uperfekt i kærlighed. Overfor sønnen Patrick, sine medarbejdere, kvinder generelt og ikke mindst den varmhjertede Thomas Helmig-musik han ikke rigtig er skabt til at synge. 

Andre steder kører humoren på frihjul, især når Bodil Jørgensen atter agerer den overrislede grovsmarte madamme med pinliggrad langt over borddansende ’Torna a Surriento’ og fat-slamming af datteren Alexandra (Nanna Rossen). Eller mere vellykket frisørens mands (Benjamin Boe Rasmussen) kvajeri med utroskab og udestue.

Susanne Bier har gennemskrevet manus med filmpartneren Anders Thomas Jensen, så der burde ikke være svipsere. Men man undrer sig også over at Maria Lucias tydelige graviditet ikke flettes ind i Astrid-rollen, når nu hun skal giftes med Patrick (Silas Holst) på den katolske citronkyst, hvor amorinerne i luften er ligeså stærke som citrusduften. 

Derimod mere plads til årets ’Vild med dans’-par, Silas Holst og Jakob Fauerby, som scorer hinanden og publikum med en sensuel tango-inspireret flirt. I øvrigt til en af showets bedste sange ’Stjernerne de skinner.’ Nogen vil mene det er for meget, men scenen følger naturligt efter en temperamentsfuld festflirtedans med flotte skyggeformationer, der understøtter temaerne. Måske lidt kikset afsløring og sjasket afvikling af bryllupskoks, men det glemmer man hurtigt igen når musikken spiller videre.

I endnu et glansnummer ’Mit liv’ viser Xenia Lach-Nielsen at hun er en af Danmarks bedste musicalstjerner, og hendes skaldede frisør er ligeså rørende og smuk som Trine Dyrholms ditto. Men i det hele taget har instruktør Frede Guldbrandsen skabt et skønt samspil over hele linjen i et fantastisk dygtigt ensemble. 
 
Der er ikke de store overraskelser i ’Den skaldede frisør–The Musical’, men det er et flot og velsmurt show for et bredt musicalpublikum. Kærligheden her er nok til at forudse, men den er uperfekt på den charmerende måde. De syrlige dråber blev til sød musik, og der skal nok være både hits – som ’Ny dag’ og ’Så kom du’ – og fremtidige musicaljobs til Thomas Helmig.

kommentarer

seneste
scene

seneste
film

The Peanut Butter Falcon
4.02

Tyler Nilson, Michael Schwartz
Kød & blod
4.02

Jeanette Nordahl
Krudttønden
4.02

Ole Christian Madsen
The Gentlemen
4.02

Guy Ritchie