Cupid's Call
MUSIKALSK CABARET
20. - 22. maj 2025
LiteraturHaus, gæstespil af Grapa Teatro
Cabaretforestillingen ’Cupid's Call’ undersøger på humoristisk vis kærligheden gennem musik, poesi og dans, når den rammesætter kærlighedens mange luner – som var det en udfordret virksomhed med dalende statistikker, der måske kan stige igen.
I døren modtages publikum af en kvinde med pink, hjerteformede solbriller, der guider til det tilstødende rum. Hendes farverige fremtoning står i kontrast til det gamle kirkerum, hvor de store vinduer er dækket til, og hvor der er højt til loftet med hvælvinger. Hvor præster engang har prædiket, står der nu en lille scene, som fremstår endnu mindre i det majestætiske rum. Snart indtager Cupid scenen i et pink jakkesæt, og kærlighedslaboratoriet åbner.
LiteraturHaus' mål om at skabe en international scene, der ligeledes afføder et internationalt publikum, er tydeligt. I salen tales der mange forskellige sprog, og på scenen agerer de to skuespillere Gracia Rios og Pablo Lara fra den spanske teatergruppe Grapa Teatro, hvis tilgang til teater udfordrer den danske underspillethed. Det er løssluppent og teatralsk – til tider for karikeret, men samtidig fremmer overdrivelsen forståelsen, og man er underholdt hele vejen.
Der bliver grinet og klappet, og når skuespillerne bevæger sig gennem publikum, interageres der glædeligt med de to skuespillere. På klaver sidder Martin Damgaard, der skaber forestillingens musikunivers og sætter rytmen til de mange store kærlighedsballader, der fylder forestillingens univers.
Cupid, CEO af LOVE INC., et firma, der har eksisteret i ufatteligt mange år, præsenterer os for firmaets udfordringer. Cupid elsker mennesker, der forelsker sig, men det er ikke altid lige let at være CEO for kærlighedsfabrikken, når tiderne skifter, og idéen om, hvad kærlighed er, ændrer sig. Cupid møder udfordringer. Fra den katolske kirkes idé om, at kærlighed kun kan eksistere inden for ægteskabet, hvis helligste mål er at reproducere sig, til nutidens tanker om polyamori, flydende kønsidentitet og ikke mindst dating-apps, som Cupid ikke altid helt forstår – hvordan handler det egentlig om kærlighed og ikke dick-pics og ghosting?
Men Cupids marketingmanager har fanget den – de skal bare udvide deres forståelse for målgruppen. Cupid er dog stadig tøvende – hvad blev der af to mennesker, der mødes i et supermarked, og deres øjne mødes? Forestillingen er en dialog mellem den klassiske, naive og romantiserede ide om kærligheden som noget, skæbnen styrer, og ideen om kærlighed uden rammer.
Mulighedernes rum er blevet større, og det gør det ikke altid lettere at finde kærligheden. Cupids papirarbejde vokser – med mapper over det moderne samfunds krav og udfordringer med kærligheden; alt fra situationships til tilknytningsstil. Selveste frontfiguren for kærlighed, Cupid, bliver fortvivlet og udbryder i en oprevet tilstand, at kærlighed er overvurderet. Men til sidst falder Cupid lidt ned, og forestillingen ender håbefuldt med endnu en kærlighedsballade: ’Love Will Survive’.