pixel

Vidste du: Cykler må gerne parkere på P-pladser til biler

Du må gerne parkere din cykel på en bil-parkeringsplads — men Københavns Kommune vil helst ikke have, at du ved det.

Du kender det. Det regner, og du ønsker at parkere din cykel i en vis fart.

Der er bare et problem: Cykelstativet, muren, træerne — alt der minder om et hvilepunkt til den to-hjulede er snuppet af andre cykler.

Men hov — på den anden side af gaden langs hækken er der rigelig plads mellem en Hyundai og en Tesla. Kan du ikke bare parkere cyklen her?

For manges vedkommende ville det oplagte svar nok være 'nej'.

Selvfølgelig kan du som cyklist ikke bare claime en afmærket parkeringsplads, som en desperat bilist derude sikkert ville give sin højre arm for at få fingrene i — hvis altså vedkommende bruger automatgear.

Men det kan du faktisk — endda med loven på din side.

Tag bare en bilplads

Den velbevarede — og måske kontroversielle — hemmelighed kan læses i et notat fra Københavns Kommune.

Her oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til Astrid Aller (SF), at cykler ifølge Færdselsloven som udgangspunkt kan parkere præcis samme steder som biler.

Derudover er cykler undtaget fra forbud mod at parkere på cykelsti, gangsti og fortov.

Astrid Aller, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget, havde spurgt embedsværket ind til muligheden for at skilte målrettet med, at man som cyklist godt må parkere på P-pladser til biler.

Idéen var ikke mindst tiltænkt ladcyklister, som ofte må kæmpe en brav kamp for at finde ledige arealer i byen. Kommunen har med skiftende held forsøgt at imødekomme problemerne med f.eks. nye stativer særligt til ladcykler, men der er fortsat betydeligt færre af dem, end der er ladcykler i byen.

"Utilsigtede konsekvenser"

Forvaltningen forklarer, at der umiddelbart ikke er noget i vejen for, at kommunen oplyser alle byens cyklister og ladcyklister om, at de har ret til at parkere på en fri parkeringsplads til biler.

Det kunne både ske på skilte i byen rum og igennem kampagner, så de mange, der ikke er klar over muligheden i dag, vil blive det.

På rådhuset er man dog ikke så sikker på, at det er smart at gøre.

Forvaltningen svarer nemlig Aller, at det kan have "utilsigtede konsekvenser at oplyse om, at cykler kan parkeres på samme steder som motorkøretøjer".

Som begrundelse bemærker de, at der ikke vil være meget plads tilbage til en bil på en parkeringsplads, hvis der er parkeret cykler på den — nærmest uanset hvor få eller mange cykler, der er tale om, eller hvor tæt parkerede de er.

Hvis man oplyser befolkningen om, hvad de er lovligt, kan man derfor ende i en situation, hvor et områdes parkeringsdækning bliver reduceret, fordi cyklerne pludselig begynder at bruge pladserne tiltænkt biler. Med andre ord: bilisterne vil have sværere ved at finde en P-plads, hvis cyklerne bruger dem.

Dét kan man naturligvis vælge at se som en gevinst, afhængigt af ens holdning til biler i byen. Men embedsværket oplyser altså Aller om, at problemer for bilisterne kan ende med at blive en konsekvens af at informere befolkningen.

Man kan nok også forestille sig en længere indkøringsfase, hvor bilister og cyklister vil ende i verbale slagsmål — eller dét, der er værre — om retten til en given P-plads.

Raseri på asfalten?

Forvaltningen oplyser også, cykler ikke figurerer i et centralt register og derfor ikke kan føres tilbage til ejeren, hvis en cykel f.eks. overskrider grænsen for tidsbegrænset parkering.

Så uden en regelændring, der fjerner tidsbegrænsningen for cykler, vil der også kunne opstå et problem med håndhævelse af byens parkeringsbestemmelser.

Med andre ord indikerer forvaltningen, at det måske er bedst for hele hovedstaden, hvis man ikke oplyser beboerne om deres ret til at parkere deres cykler. Så undgår man, at cyklister besætter den ene P-plads efter den anden, mens fortvivlede Range Rover-ejere forgæves cirkulerer rundt om blokken — eller i raseri kylder parkerede cykler hen ad asfalten.

Men ja, du må altså gerne parkere din cykel på en bilparkeringsplads.

Jo færre der gør det, jo bedre, mener kommunen dog altså — og dét vil en kommunal oplysningskampagne naturligvis ikke just fremme.

Forvaltningen svarer slutteligt, at de ikke tidligere har kommunikeret offentligt ud om cyklisters mulighed for at parkere på bilpladser — og et forsigtigt gæt herfra lyder, at det kommer de heller ikke til lige foreløbigt.

Med mindre det politisk bliver vedtaget, at de skal gøre det.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

larpetcar
Ja. Hvis cykler indtager p pladser til biler, får vi bare mere forurening fra biler, der cirkulerer i gaderne i jagten på en p plads. Der er allerede en forfærdelig os herfra - især i aftentimerne
Lars Barfred 1 larpetcar
Det er kortvarigt, Man har bil fordi det er bekvemt, når det ikke er bekvemt mere sælger man bilen.
larpetcar Lars Barfred 1
Ja, det tror jeg så ikke på. Folk skaffer sig først af med deres bil, når der er alternative løsninger, som er billigere end bilen. Det er der ikke nu. Der er jo en del, der er afhængig af bil til arbejde og dem der ikke er afhængig af bil til arbejdet har ikke problem med at finde parkering. Dem som er en har sværest ved at finde plads til bilen er folk på arbejde om aftenen og med hjemkomst efter kl. 18.
David Busk larpetcar
Cykler er billigere end en bil.
Lars Barfred 1 larpetcar
For det store flertal er der jo alternative løsninger, København er ikke Vestjylland. Det er et mindretal af bilejerne der bruger bilen i det daglige, så en del har i hvert fald ikke behov for den til arbejde. I dagens budgetforligstekst kan man se, at der er en bred enighed om at taksterne for parkering ikke fungere. Når priserne for en beboerlicens begynder at ligne tilsvarende byer i Nordeuropa, vil flere "casual users" formentlig droppe bilen. Man kunne jo f.eks. modellere prisen på beboerlicensen efter afstand til arbejdspladsen el.l.
chrisr61_2997
Fedt. Hvorfor ikke indrette nogle af dem til ladcykler. Der kan vi stå 4 ladcykler på en p-plads
lasse
Interessant – det vidste jeg ikke. Er det samme gældende på Frederiksberg?
David Busk
Så må man jo håbe for forvaltningens skyld at denne artikel ikke går viralt.
Lars Barfred 1
Godt gået Astrid Aller (SF), og KBH´s Mathias Skov for at dække det, godt arbejde ! Håber at specielt byens ladcyklister hurtigt lærer om deres ret. Det her er jo opskriften på at tage byen tilbage :-)

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling