pixel

Nye ladcykelstativer klar i byen

28 spritnye P-pladser til ladcyker er opstillet i byen med flere på vej — men er det nok?

lascykel, sankt hans torv, kirke

At parkere sin ladcykel i København kan kræve blod, sved og tårer — og ikke sjældent sker det, at de store cykler ender med at blive låst fast til det nærmeste træ, lygtepæl eller rækværk.

Men nu er der hjælp på vej. I hvert fald til en start.

Efter flere års tilløb er Københavns Kommune nemlig klar med et nyt cykelstativdesign, der er særligt udviklet til ladcykler og som skal kunne passe i alle byrum.

28 nye pladser klar

I sin grundform består de nye stativer af to solide metalstolper med hver deres halvbue til at føre en kædelås igennem. Det tillader parkering til to ladcykler ved siden af hinanden.

Dette forår er de første 28 af slagsen blevet etableret på otte forskellige lokationer i byen — med flere på vej.

Alle stativer er placeret i områder tæt på busstoppesteder, indkøb og daginstitutioner, og hugger ikke pladsen fra byens eksisterende cykel- eller bilpladser.

Her og nu er det blandt andet Sankt Hans Torv og starten af Amagerbrogade, der får glæde af de specialdesignede cykelstativer, som bygger videre på erfaringer fra tidligere forsøg.

De nye stativer vil uden tvivl blive godt modtaget af de forholdsvis mange københavnske brugere af cyklernes svar på stationcaren. Spørgsmålet er blot, om det rækker i en by, hvor selv normale cykler kan have særdeles trænge parkeringskår.

170 ladcykler pr. plads

Med de 28 ekstra ladcykelpladser i år er byens samlede kapacitet nu oppe på lidt over 150 pladser. Og kigger man på tallene, er det ikke meget.

En beregning fra Københavns Kommune anslog sidste år, at der kører godt 25.000 ladcykler rundt i byen — og en tidligere optælling i 2017 estimerede, at til enhver tid er omkring 3.500 af dem parkeret i byrummet.

Med andre ord er der stadig knap 170 ladcykler pr. cykelplads i byen.

Langt de fleste ladcykler parkeret i byrummet findes i Indre By og brokvarterene, mens det længere ude af bymidten i stigende grad bliver muligt for ejerne at parkere dem på egen grund.

Etableringen af ladcykelpladserne startede tilbage i 2015, hvor Østerbro blev udvalgt til testområde for den første version af ladcykel-parkeringen, som det seneste design er udviklet på baggrund af.

Og selv med de nye tilføjelser befinder mere end en tredjedel af alle dedikerede pladser sig stadig på Østerbro, så den geografiske spredning kan endnu ikke siges at være særlig stor.

Samtidig er der ingen hindring for, at almindelige cykler — som flere steder også er trængte på pladsen — kan tøjres til de nye metalbøjler og dermed blokere pladsen for dem, som de er designet til.

Ladcykel erstatter bil

Ambitionen om at skabe bedre plads til ladcyklerne har stået på i en del år.

Siden de første 20 test-pladser blev opstillet på Østerbro i 2015, har forvaltningen ledt efter løsninger, der sikrede parkeringsplads til de mange typer ladcykler uden at stjæle pladsen fra andre.

I 2021 konkluderede man på basis af den såkaldte 'mobilitetsundersøgelse', at for godt en fjerdedel af ladcykelejerne erstatter den en bil.

Således kunne noget tyde på, at bedre forhold for ladcykler kan reducere antallet af biler i byen og dermed også modvirke trængslen på vejene.

Og selvom omfanget af ladcykel-parkering her i 2023 måske stadig ikke er prangende, bliver der i hvert fald på papiret plads til mere, når den længe planlagte vision om at nedlægge flere bilpladser i Indre By føres ud i livet fra 2024.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling