pixel

5A'eren er død, 5C'eren lever og kan have mange flere med

Nordeuropas travleste buslinje har skiftet navn, farve, busser, brændstof og rutelængde – og nu må du gerne stige ind ad bagdørene.

linje 5c dronning louises bro

Aldrig mere 5A! Det har mange københavnere lovet sig selv efter endnu en tur som sild i en tønde i byens mest berømte og berygtede bus.

Og nu er det aldrig mere. Den rød/gule og kronisk overfyldte 5A'er er væk fra gaden og erstattet  af en gul/turkis 5C'er med meget bedre plads til de over 20 millioner årlige passagerer på Nordeuropas travleste busrute.

C står for Cityline og indikerer nye og forhåbentlig forbedrede tider i en flåde af godt 19 meter lange ledbusser. De er fem meter længere end før og kan have næsten dobbelt så mange med – fra 82 til 147 hoveder pr. bus. Dermed forventes linje 5C også at kunne transportere op til 2.200 passagerer i hver retning i timen gennem København, mod de før ca. 1.500 tålmodige lidelsesfæller derudaf ad Amagerbrogade, Nørrebrogade og Frederikssundsvej.

De lange turkise busser har fem døre og ti rejsekortlæsere, som der er frit valg imellem ved ind- og udstigning. Du skal heller ikke afvente buschaufføren men åbner selv døren med et tryk på en knap, som i S-toget.

Det skulle gerne gøre rejsetiden mere effektiv, og på dele af ruten kører linje 5C  også i sit eget spor – blandt andet er Frederikssundsvej blevet tilpasset, så busserne kommer hurtigere gennem trafikken, også i myldretiden. 

Oser mindre, kører længere

5C'erens 37 nye MAN-busser er ikke kun mere rummelige, men også bedre for luftkvaliteten i København. De kører nemlig på biogas, som er CO2-neutral i drift og forurener langt mindre end 5A-forgængernes dieselos. Endnu mere miljøvenlige er dog de el-busser, der for tiden bliver testet på linje 3A, men den teknologi var ikke klar, da 5C'erne blev bestilt.

Med skiftet fra 5A til 5C forlænges den betragtelige rute mellem lufthavnen og Husum Torv yderligere et par kilometer helt til Herlev Hospital – og dermed den kommende forstadssporvogn Hovedstadens Letbane, der forventes at suse langs Ring 3 fra 2023/2024.

Linje 5C drives af Movia og er bestilt og betalt af Københavns Kommune, Herlev Kommune og Tårnby Kommune. Der er samlet investeret 185 mio. kroner, også i at opgradere 5C'erens stoppesteder med nye læskærme og trafikinformation i realtid.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Rum
  • København
42 år efter sidste sporvognstur tilbageerobrer Københavns busser midterrabatten og overhaler trængslen.
  • Byens Liv
  • Omegn
Dens forgænger forsvandt for 47 år siden, men nu er byggeriet af Københavns nye letbane officielt gået i gang — i omegnen

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv