pixel

Forstadssporvognen tilbage på sporet

Truslen mod den omegnskøbenhavske letbane er foreløbig afværget – forventet første tur i 2023.

hovedstadens letbane herlev hospital

Det lignede en formalitet at få de sidste detaljer om Hovedstadens Letbane på plads dette forår, så sporvognsprojektet kunne sendes  i udbud og arbejdet med at lægge skinner i forstadsasfalten endelig komme i gang. Men i stedet har letbanen været lige ved at blive afsporet.

Den politiske aftale mellem staten, Region Hovedstaden og 11 københavnske omegnskommuner blev ellers lavet tilbage i 2013, og efter nogle år med høringer og andre forberedelser skulle Folketinget vedtage den endelige anlægslov inden april. Men det skete ikke, for et nyt flertal på Christiansborg er ikke vilde med projektet, og derfor har truslen om en udsættelse på ubestemt tid hængt over letbanen, hvis ikke den nåede at blive vedtaget inden sommerferien.

Med et nyt forlig, der giver staten større magt og mindre risiko, er Hovedstadens Letbane dog tilbage på sporet. Hvis ellers regionen og kommunerne ender med at acceptere, at staten får flertallet i letbanens bestyrelse, selvom den kun betaler 40% af regningen på 4,1 mia. kroner (en samlet pris der svarer til under en kvart metrocityring). Desuden skal forstæderne selv stille med en større økonomisk reserve, og så skal hele projektet inden udbudet lige granskes uvildigt yderligere en gang – med et par indbyggede ekstra muligheder for staten til stadig at kunne hive stikket på den strømførte sporvognsløsning.

28 stop i 2023

Men kører det hele ellers på skinner herfra, ser det ud til, at det livstruende postyr ender med blot at koste letbanen et halvt års forsinkelse. Og i så fald bliver det stadig i 2023, at de første passagerer kan stige på og rulle ud af den 28 kilometer lange, storkøbenhavnske rute mellem Lyngby og Ishøj.

Derefter er der afgang med plads til 200 passagerer hver femte minut, og hele turen langs med ringvejen Ring 3 og på tværs af S-togs-linjerne vil tage lige under en time.

Fra Lyngby-Taarbæk i nord til Ishøj i syd kommer der 28 stop gennem 8 kommuner, der også tæller Gladsaxe, Herlev, Glostrup, Rødovre, Brøndby og Vallensbæk – Hvidovre, Albertslund og Høje-Taastrup er også med i aftalen, selvom de ikke er med i linjeføringen.

Hovedstadens Letbane forventes at lokke 13-14 millioner passagerer med om året, hvilket er eksempelvis  3-4 millioner mere end Kystbanen.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 20 kroner om måneden — mindre end prisen på en kop kaffe. Men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et lidt større medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

  • Byens Liv
  • Omegn
Et grønt og understreget L er symbol for hovedstadsområdets kommende letbane.
  • Byens Liv
  • Omegn
Dens forgænger forsvandt for 47 år siden, men nu er byggeriet af Københavns nye letbane officielt gået i gang — i omegnen

relaterede
visioner

læservision
Nordvest
Overdækning af Helsingørmotorvejen til et grønt byrum, der byder velkommen til København.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv