pixel

Svensken viser vejen

Malmøs nye togtunnel er proppet med de kendetegn dens københavnske Metro-storebror fravalgte

kbh magasin

Fakta

Citytunneln

Fremover kører tog fra Danmark til Sverige gennem en ny underjordisk forbindelse med tre nye stationer under Malmø.

Kunstnerisk udsmykning af stationerne Trianglen, Hyllie og Malmö C har været indtænkt i arkitekturen fra starten.

Hele tunnelen har kostet 8,45 milliarder svenske kroner - kunsten de 18 millioner.

Midt i december kunne de blågule lige ovre på den anden side af sundet endelig springe på deres nye kulørte jernbane, Citytunneln.

Den 17 kilometer lange strækning skærer minutter af rejsetiden ved at sende togene under Malmø i stedet for uden om, og giver i tilgift øjnene noget at arbejde med på de to helt nye stationer, Hyllie og Trianglen, og den nye undergrundsplatform på Malmø C.

citytunnel.oversigt_0.jpg

Citytunnelns kunstneriske udformning er enestående ved at have været tænkt ind i tunnelprojektet som en del af arkitekturen. Det har givet de fire udvalgte kunstnere (tre svenske og en enkelt chilener) tæt på frie hænder til kreativ udfoldelse, mens arbejdet med at opføre de enkelte værker har kostet svensken langt færre kronor end hvis kunsten skulle implementeres efterfølgende.

5256651433_4c8c449b33_b.jpg

Kloden rundt på Malmö C

På hovedstationen, Malmö Centralstation, som hidtil har været hårdt presset som eneste station og knudepunkt i Malmø, får rejsende og ventende oplevelsen af at køre i tog gennem Saigon, Sibirien eller Soweto på den nye underjordiske platform.

For den chilenske kunstner Tania Ruiz Gutiénez har ladet sit videokunstværk ’Elsewhere’, som består af 44 levende videosnapshots fra hele verden, blæse op i togrudestørrelse på perronens vægge.

5248073549_c24ab80fdd_b.jpg

malmoec.elsewhere.pr_.jpg

Spejlkugler og lysvæsener

På den helt nye station Trianglen, står svenskerne Gunilla Klingberg og Christian Parthos bag den særprægede udsmykning.

Gunilla har dekoreret de overjordiske udgange fra Trianglen med mønsterformationer på betongulvene, en lotusformet laserlyskomposition på den ene væg, spejlblanke kugler, som reflekterer lyset i midten af rummet og en sol af udskåret glas i loftet.

trianglen.klingberg.jpg

blankekugler.kristianm.jpg

I undergrunden har Christian fundet på at lade små lysdioder fungere som nysgerrige væsener, der leger tagfat på perronens vægge, når togene er ude af syne. Så snart et tog kan anes, kryber de følsomme figurer dog straks i skjul i de mørke tunneler - en kunstinstallation med underholdningsværdi, som måske kan få ventetiden til at synes lidt kortere.

trianglen.parthos.pr_.jpg

5246206548_d82917b462_b.jpg

Tidløse palisader

På Citytunnelens anden nye station, Hyllie, reflekterer svenske Kristina Matouschs værker over tidsbegrebet.

De 26 (!) nyopførte søjler, som bærer den nyanlagte stations loft, har kunstneren således givet en aura af oprindelighed ved at lade søjlerne skærme af glasvægge og belyse dem via lanterner ovenfra. Meningen er, at det skal se ud som om, de altid har stået der.

Inspirationen til stationens udsmykning udspringer af en gammel palisade, der dukkede frem under arkæologiske udgravninger på området.

Matouschs kunst skal fungere som et diskret indgreb i stationsbygningens arkitektur, der ikke springer i øjnene på samme måde som de øvrige stationers dekoration, men snarere fungerer som underspillet stemningsskaber.

5253323443_b28bfdbd50_b.jpg

Skånes missing link Arbejdet med Citytunnelen, som er blandt Sveriges største anlægsarbejder, har stået på siden marts 2005 og beløber sig i alt på 8,45 milliarder svenskerpenge. Ud af dette beløb har kunsten kostet sølle 18 millioner.

Udover at de nu kan blære sig med en gennemført kunstkomponeret underjordisk togtunnel, som visuelt kan meget af det, vores egen metro ikke kan, så har de jävla svenskere sørme også har realiseret det storstilede projekt både hurtigere og billigere end beregnet - mens visse andre kæmper med evigt overskredne tidsplaner og endnu mere overskredne budgetter.

Så er det godt, at den hurtigere, mere direkte og smukkere tur til Malmø (og videre nordpå) også gælder for shoppelystne og arbejdende københavnere.

citytunnel_som_missinglink_i_svensk_jernbanesystem.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling