pixel

Hvis ikke M5 kommer under jorden, risikerer vi et jerntæppe gennem Refshaleøen

M5 skal en dag føres fra Amager over Refshaleøen til Lynetteholm — og det må ikke være som højbane, siger kandidat fra Liberal Alliance.

metro m5

København står over for et skelsættende valg — i helt bogstavelig forstand — med planerne om metrolinje M5.

Vi kan vælge at investere i at gøre den underjordisk, eller vi kan rejse et jerntæppe gennem Amager og Lynetteholmen.

M5 skal føres under jorden hele vejen. En højbane vil være en historisk fejltagelse, som vi kommer til at fortryde i generationer.

På kort sigt er det dyrere med en underjordisk bane, på lang sigt er det billigere.

Som en jernmur gennem byen

Ifølge Metroselskabet skal den første etape af M5 — med stationer som København H, DR Byen, Amagerbrogade S og Lergravsparken — være fuldt underjordisk indtil Prags Boulevard Øst, hvor der er planlagt en højbanestation.

De senere etaper, herunder stationerne ved Refshaleøen og Lynetteholm, kan politisk besluttes som enten underjordiske eller højbane1.

Det er netop her, at valget mellem underjordisk og højbane får afgørende betydning – ikke blot teknisk og økonomisk, men for byens sjæl, for bylivet og for, hvordan vi bruger vores fælles by.

Forestil dig en forhøjet metro, der flænger gennem byen som en jernmur. En grå betonslange på søjler, der snor sig gennem nye kvarterer, hvor børn skal vokse op, og folk skal finde hjem.

Den vil kaste skygger over parker og pladser, overdøve samtaler med sin larm og dele kvarterer op i et før og et efter. En højbane er ikke bare infrastruktur — den er en grænse. En betonmur forklædt som fremskridt.

København vokser. Byen har brug for boliger, grønne områder, skoler og steder at være sammen — ikke betonlandskaber i form af højbaneanlæg.

Det kan stadig blive en tunnel

Når man bygger metro over jorden, kræver det store arealer til søjler, skærme, adgangsveje og tekniske anlæg. De arealer kunne i stedet bruges til parker, byrum og boliger.

Det burde være et simpelt regnestykke.

For selvom det ikke er en hemmelighed, at det er dyrt at bygge under jorden, er prisen for ikke at gøre det måske endnu højere.

Hvad koster det at miste sammenhængskraften i byen? Hvad koster det i færre grønne åndehuller? Hvad koster det, at næste generation arver en by, hvor man valgte den billige løsning frem for den rigtige?

Og omvendt — hvad indbringer det, at byrummene kan bruges til andre ting, som har større værdi for borgerne? Hvis vi holder byrummet over jorden frit, har vi stadig friheden til at vælge.

Det første spadestik er ikke taget, og kommunen har Folketingets ord for, at det stadig kan blive en tunnel, hvis kommunen selv anviser finansiering.

Det betyder, at ansvaret stadig er politisk. Beslutningstagerne i Københavns Kommune har stadig muligheden for at tage det langsigtede, kloge valg om at etablere en underjordisk M5 hele vejen.

Hvis vi vil have en by, der hænger sammen — fysisk, socialt og æstetisk — skal vi ikke sætte skel.

Byens nye kvarterer skal ikke starte deres liv i skyggen af beton og støj. De skal bygges på principper om grønne arealer, gode byrum og flere boliger.

Mest læste

kommentarer

Lars Barfred 1

Man skal ikke længere end til Berlin for at se hvordan en højbane kan fungere fint og skaber en mere spændende by.

Hvis højbanen i Ørestad nu havde været en overdækket dobbeltrettet cykelsti, kunne den også lidt mere, end blot at være et dødt område uden liv.
Sigurd

Jo, det er desværre korrekt at en metro over jorden vil ødelægge de nye kvarterer - før de overhovedet er bygget. Det bliver en grim mur à la den eksisterende metro højbane.

Men det behøver altså ikke være sådan. Det skyldes kun at "vi" insisterer på at alt nybyggeri skal være så grimt og bylivsfjendsk som overhovedet muligt.

Det er muligt at bygge jernbanebroer og viadukter så flotte at turister valfarter til.

Lidt inspiration https://tinyurl.com/3azwf6jh
mrmanafon
Måske har vi ingen brug for M5... Det er bare politikere der har brug for M5... Bring letbaner back!
jensbierring
Højbaner er smukke og giver byen puls og udsigt til passagerer. Det der er opgaven er at udnytte pladsen under banen til billige butikslejemål, sportsbaner og grønne anlæg
Ziga Pedersen
Støvet i metroen er meget sundhedsskadeligt, på M3 som kun er underjordisk er forureningen 20 gange højere end på hC Andersens Boulevard. Der er tale om sortjernstøn der kan trænge ind i lungevæv og ud i blodbanerne.. men penge kommer åbenbart før mennesker
Marc1524
Det lyder som om, du bare lyver. Der kører langt flere biler forbi hver dag end metroer.
Ziga Pedersen
Google det.. Det sorte støv i metroen er primært sundhedsskadelige jernpartikler, der frigives fra togenes bremsning, hjul og skinner på grund af friktion. Disse ekstremt små partikler kan trænge dybt ned i lungerne og ind i blodbanen, hvilket øger risikoen for luftvejssygdomme som astma og KOL, samt hjerte-kar-sygdomme. Luftforureningen i metroen er målt til at være markant højere end på gaden, og det kan have en betydning for hyppige brugere og ansatte.
Ossian Ravn Engmark
M5 skal en dag føres fra Amager over Refshaleøen til Lynetteholm — og det må ikke være som højbane, siger ChatGPT
kimlaursenprivate
Synes måske i mangler at nævne at i foreslår det skal finansieres ved at skære ned på antallet af almene boliger i byen. Om det er nok finansiering mangler vist også at blive belyst
Simon Gray

Det her indlæg er bygget op af cirka 100% patos og 0% argumenter. Det er simpelthen så useriøst.

Selvfølgelig bør det *også* have en betydning hvad tingene reelt koster at bygge. Og man kan forøvrigt sagtens lave byrum under en højbane, hvilket der jo f.eks. lige er gjort i Nordhavn og faktisk også i Ørestad.

Pragmatisk byplanlægning, tak. Hvis man kan få 2 højbaner for det samme som det koster at bygge 1 bane under jorden, så er det måske ikke så skidt endda med en højbane.
Lars Barfred 1
Ja, men de fik måske ikke så meget ud af nyrummet under metro-højbanen i Ørestad. Har altid tænkt der skulle have været en dobbeltrettet cykelsti i tørvejr, under højbanen :-)

relaterede
artikler

seneste
opinion

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling