Trafikpolitisk mafia spænder ben: Lad os få trængselsafgifter nu!
Alternativet vil have trængselsafgifter for biltrafikken, så København kan få bedre fremkommelighed, bedre luft og bedre forhold for andre trafikanter.
Hovedstadsområdet er ved at sande til i trafik.
Bilisterne holder i kø, virksomheder mister penge, og vi brænder mere CO2 af end nødvendigt. Vi kender løsningen: trængselsafgifter. Men alligevel bliver den blokeret.
Hvorfor?
Fordi en lille gruppe borgmestre i Nordsjælland — med Helsingørs Benedikte Kiær (K) i spidsen — holder resten af hovedstaden som gidsel.
Den trafikpolitiske mafia, kunne man kalde dem.
Fordi de nordsjællandske bilister, med trængselsafgifter, ville skulle betale for at køre ind i København, kalder hun trængselsafgifter i Altinget den 10. september for ”hovedet under armen”.
Med smil og motorvejsdrømme har de nordsjællandske konservative borgmestre valgt at ignorere både eksperter og virkeligheden på vejene.
Virker i London
Kommunerne i hovedstadsområdet har ellers fælles udsendt fem klare trafikpolitiske tiltag:
De handler om hurtig-busser, en S-togs-ekspres-tunnel mellem Hellerup og København H og supercykelstier blandt andet.
Langt de fleste kommuner ønsker samtidig trængselsafgifter. I øvrigt kunne trængselsafgifter finansiere mange af de andre kollektive trafik-investeringer, vi ønsker i hovedstaden.
Men hvad gør mafiaen i nord? De saboterede desværre løsningen med trængselsafgifter op til fastlæggelsen af de fem anbefalinger fra hovedstaden, der blev offentlige i starten af september.
Ifølge en ny scenarieanalyse fra Region Hovedstaden, KKR Hovedstaden og Københavns Kommune vil biltrafikken stige med 10% frem mod 2035, hvis vi ikke handler.
Det vil koste samfundet op mod 1,1 mia. kr. om året i spildtid, forsinkelser og dårlig mobilitet. Det går big time ud over bilisterne, som Konservative foregiver at forsvare.
Trængselsafgifter virker. Det ved vi. Ifølge analysen kan de reducere trafikken i myldretiden med op til 15%.
De har virket i London og andre store byer. Trængselsafgifter betyder mindre kø, lavere udledning, bedre luft og hurtigere fremkommelighed — for alle.
De giver også mere plads og bedre forhold for offentlige transportbrugere, cyklister og fodgængere. Flere vil vælge alternativer til bilen, og det er hele pointen.
God løsning i morgen?
Situationen er trist nu op til et kommunalvalg, der ellers kunne skabe momentum for trængselsafgifter.
Det havde været langt nemmere at få indført trængselsafgifter i hovedstadsområdet, hvis de berørte kommuner var enige.
Efter dramaet om trængselsringen i 2012, hvor Helle Thorning sagde de berømte ord "der kommer en god løsning i morgen", har hovedstadens trafikale problemer desværre haft 13 år til at blive langt værre.
Den trafikpolitiske mafia i Nordsjælland må se i øjnene, at deres strategi er en blindgyde for bilister og alle andre. Det er ikke modigt at blokere for løsninger for alle og byde bilisterne på endnu mere trængsel.
Det er passivt. Og passiviteten koster fortsat hovedstaden.