pixel

Københavnere: Buschaufførerne

Din chauffør fortæller om favoritruter, byggekaos og mangfoldighed. Og dåsetun som betalingsmiddel.

kbh magasin

Du har hilst på dem, dyttet af dem eller ventet på dem i regnvejr. De er fordelt på mere end 80 ruter, og de kommer i alle størrelser, nationaliteter og aldre. Men hvordan er det egentlig at være buschauffør i København?

En flot februaronsdag tog magKBH bussen ud til garageanlægget på Borgervænget på Østerbro for at blive lidt klogere på de mennesker, der får den kollektive trafik til at hænge sammen. Her var stemningen afslappet, kaffen varm og chaufførerne snakkesalige. Mød Yvonne, Hamsa og Henrik.


Yvonne Larsen, 56 år og fra Brønshøj

magkbh_3_buschauff_arriva_bent_l_0043_.jpg

Nu har jeg kørt København rundt i 28 år og set lidt af hvert. Forleden ville en ung pige med bussen hjem efter en sen bytur. ”Jeg har ingen penge, men jeg har en dåse tun jeg kan betale med”. Jeg kunne ikke lade være med at grine og lade hende køre med, hun kunne jo ikke bare stå der og hænge på gaden. Dengang det stadig hed Linje 16 havde jeg en flok rockere med der skulle til koncert i Valbyparken. ”Hva’ synes du ikke også vi skulle have bussen for os selv?” Inden jeg havde nået at se mig tilbage var hele bussen stået af. Ingen sagde noget, og ingen turde stå på efter det stop – så måtte jeg jo køre stille og rolig ud til Valbyparken med den flok dér. Man oplever byen på en anden måde som chauffør. Mit motto er at tage det der kommer med et smil, så skal det nok gå.

Alt det nye de laver ude på Amager er grimt. Meget koldt, grimme facader og med store centre som Field’s hvor folk bare proppes ind. København har i mine 28 år som chauffør aldrig taget sig værre ud end den gør nu. Der er vejarbejde og metrobyggeri over alt, og lige meget hvor du kommer hen i byen roder det.

1A er en dejlig linje. Strandvejen langs vandet, ind over Trianglen, videre til Kongens Nytorv og forbi det gamle København med Børsen og kanalerne -­ det er flot. Samtidig er der en utrolig forskel på publikum. 1A starter i Hellerup og slutter i Avedøre, så det siger jo sig selv at man får set lidt af det hele.

Hvis jeg skal bruge en dag i København vil jeg befinde mig centralt, gerne i de gamle dele af København. Kongens Nytorv har, hvis man ser bort fra metrobyggeriet altid været et af mine yndlingssteder. Jeg vil starte der, og så gå videre langs kanalerne og de gamle gader. Det er der charmen er. Jeg elsker at gå rundt i det område en sommerdag, sætte mig ned et sted og få en øl eller to – og så selvfølgelig tage bussen hjem derefter!


Hamsa Hassan, 28 år og fra Nørrebro

magkbh_3_buschauff_arriva_bent_l_0008_.jpg

Byen har åbnet sig op for mig siden jeg begyndte at køre bus. Jeg er bosat på Nørrebro, og før jeg blev chauffør brugte jeg det meste af min tid der. Nu kan jeg finde på at tage ud at se Operaen, Holmen og Christiania på en fridag. Jeg holder også meget af Langelinie og Christianshavn, smukke og flotte steder jeg aldrig er kommet førhen. Man får virkelig lært København at kende ved at køre bus. Det er en af grundene til at jeg kan lide at være buschauffør.

Alt efter hvilken linje du kører ser du forskellige slags mennesker. Påklædning, fremtoning og udstråling ændrer sig utrolig meget alt efter hvor du kører. At køre bus i København bliver aldrig kedeligt og monotont. Mangfoldigheden er noget af det der har overrasket mig mest. Det er befriende at se.

1A er en virkelig flot linje at køre. Der har du både kultur, modernitet og arkitektur. Samtidig er det en sjov blanding af mennesker. Her ser du både politikere og journalister der står af ved Christiansborg samt en masse forretnings-­ og kontorfolk på vej til og fra arbejde.

Man skal være klar og kunne reagere lynhurtigt. Folk har travlt, og trafikken i København er skør. Mange bilister vil ind omkring byen. Man bliver chokeret over at tænke på hvor mange mennesker der hver dag bruger timer af deres liv på at sidde i kø.

Selvom vi sidder alene bag rattet når vi kører i trafikken, er arbejdet som buschauffør utrolig socialt Der er så mange busser i København, og når du kører rundt sørger vi altid for at vinke til hinanden så man opbygger et fællesskab. Lægger du dertil pauser og planlægning med kolleger oveni, er jobbet som chauffør meget socialt. Du føler dig aldrig alene i byen.


Henrik Rohde, 43 år og fra Hvidovre

magkbh_3_buschauff_arriva_bent_l_0074_.jpg

Alle chauffører har deres favoritruter. Min favoritlinje er 3A, hvor du kommer rundt overalt i byen. Du starter ved det mondæne Nordhavn, Østerbro og Trianglen. Så ryger du videre ned til Skt. Hans Torv, Folkets Park og Rantzausgade, hvor du oplever folk af mange forskellige oprindelser. Et par minutter senere er du ved Danas Plads og Gammel Kongevej, hvor det hele er fint og pænt igen, og så ender du op ude ved Sydhavnen. På 3A oplever du hele paletten.

Jeg kan godt lide den menneskelige kontakt. Det er der glæden ved mit job ligger. Mit primære job har før været computerarbejde med masser af mails og planlægning. Dengang savnede jeg den menneskelige kontakt man hver dag oplever som chauffør. Jeg ville ønske at vi havde mere tid til turisterne, men desværre er man jo altid i tidspres som chauffør. Mange gange er jeg nødt til at smække døren og afvise deres spørgsmål – folk begynder simpelthen at røre på sig og blive utålmodige hvis man tager sig tid til turisterne.

Københavnerne er de senere år blevet mere tolerante. Der var en årgang hvor det var usselt at være buschauffør. Nu til dags respekterer folk os mere, og det er jeg selvfølgelig meget glad for.

Det skal være skidt før det kan blive godt. Vi oplever store udfordringer med fremkommeligheden på grund af vej-­ og metroarbejde, men jeg tror på at det er en god investering i fremtiden. Siden jeg begyndte at køre bus er København blevet en langt pænere og mere homogen by. Vi kan godt tillade os at være stolte af byen.

Jeg sætter en ære i at køre godt. Jobbet har ændret sig meget siden jeg begyndte. At køre bus i dag skal både være kundevenligt og miljøvenligt, og alle busser har i dag en Green Box, der måler alle parametre indenfor miljøvenlig kørsel. En god dag på jobbet er når kunderne er tilfredse og kørslen er miljøvenlig.

Forvent alt og hav en vis teflonbelægning så de værste oplevelser preller af, ellers har du svært ved at klare jobbet som buschauffør. Det må være mit råd til andre chauffører.

magkbh_3_buschauff_arriva_bent_l_0126_.jpg

Mest læste

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens liv

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling