pixel

Vores øl-hus er dit øl-hus

Carlsbergs nye øl-legeland skal være en top-5 turistattraktion i København.

kbh magasin

Dagene er snart talte for det gode, gamle men beskedne besøgscenter på Carlsberg. Bryggeriet vil ombygge og opgradere den lidt støvede museumsoplevelse i Valby til et 9.000 kvadratmeters interaktivt øl-oplevelsesland, der er brandets globale styrke værdigt.

Målet er op mod en halv million gæster årligt og en placering blandt Københavns fem største turistmagneter. Ambitiøst men næppe umuligt, hvis der skæves mod den åbenlyse inspiration Guinness Storehouse i Dublin, der er blevet Irlands allerstørste turistattraktion.

Fakta

Carlsberg Brand & Experience Centre

Carlsbergs nye kombinerede besøgscenter, museum og oplevelseshus indrettes i Ny Carlsberg Bryghus på Carlsberg-grunden i Valby.

Ny Carlsberg Bryghus blev opført i 1901 og var aktivt indtil 2008.

Ombygningen starter i 2013. Forventet pris op mod 280 millioner kroner.

Konceptet er udviklet af amerikanske Ralph Appelbaum Associates i samarbejde med PLH Architects (DK), The Visitor Attraction Company (UK) og ARUP (UK).

carlsberg_center_3.jpg

Til at nyindrette det gamle bryghus ved Elefantporten til et Carlsberg Brand & Experience Centre med aktiviteter, underholdning og multimedie på den store klinge, har Carlsberg udvalgt et internationalt team ledet af amerikanske Ralph Appelbaum Associates, der er verdens største firma indenfor museumsdesign.

Under overskriften 'Our House is Your House' bliver ølhuset delt op i tema-områder, der sætter spot på Carlsbergs aktiviteter indenfor eksempelvis musik, kunst og sport.

carlsberg_center_4.jpg

Et fireetagers, klatrebart "isbjerg" skal rejse sig mod loftet, og automatiske platforme vil transportere ølentusiaster rundt imellem de pensionerede kobberkedler i bryghusets centrale hal. En gang i timen forvandles hele hallen til en interaktiv fortælleramme om bryggeriets historie, der kombinerer videoprojektioner, levende skuespillere og alskens teknisk hurlumhej.

Der bliver også plads til restaurant, koncertscene og en skybar på toppen. Sådan én har de også i Dublin, men den skal Valby trumfe med en udendørs tagterrasse, hvor du kan hoppe op i en tøjlet luftballon og få ekstra god udsigt til din kølige, complimentary Carlsberg.

carlsberg_center_1.jpgcarlsberg_center_5.jpg

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

læservision
Valby
Klubber og foreninger i Valby Idrætspark har en ambitiøs vision om at lave området til en hel idrætsby.
tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens liv