Halvdelen af Frederiksbergs P-pladser til delebiler bruges ikke
Der er ikke efterspørgsel nok til, at udbyderne af delebiler på Frederiksberg tager de pladser i brug, som de ellers har fået tildelt.
Som sin store nabo København forsøger også Frederiksberg Kommune at gøre delebiler mere attraktive.
For mange politikere er det et mål at reducere antallet af biler i byen ved at flere beboere deles om dem — i stedet for at eje deres egen.
I skrivende stund har kommunen et parkeringsudbud på 151 delebilspladser til de fire operatører GoMore, Hyre, Kinto Share og GreenMobility.
Men ifølge en ny statusrapport er det kun 80 pladser, der faktisk bliver brugt af de fire delebilsfirmaer.
De resterende 71 pladser står som små, ubrugte øer i parkeringshavet og fungerer indtil videre bare som almindelige P-pladser.
Hvad er der galt med faste pladser?
Det skuffende tal lander endda i kølvandet på, at kommunen siden 2024 har udvidet udbuddet med 40 ekstra pladser, men delebilerne kom altså aldrig til festen — antallet af delebiler i drift er stort set det samme som sidste år.
Og da kommunen for et par måneder siden spurgte operatørerne, om de ville have flere pladser, var svaret et klart "nej tak."
Der er p.t. simpelthen ikke nok efterspørgsel til, at det økonomisk hænger sammen for operatørerne at sende flere biler på gaden.
Den manglende appetit på flere P-pladser afsat til delebiler skyldes — måske — en simpel blanding af økonomi og fleksibilitet.
En beboerlicens koster årligt mellem 260 og 780 kroner afhængigt af energiklassen, mens en elbil blot koster 50 kroner.
Med andre ord kan man på Frederiksberg parkere for godt 4 kroner om måneden, hvis man har en elbil — og godt 21 kroner hvis man har en fossil bil, der udleder en relativt behersket mængde CO2.
For en nogenlunde effektiv benzinbil skal man oveni betale en afgift til staten på omkring 120 kr. om måneden — cirka det halve for en elbil.
Omvendt er timeprisen for en delebil typisk omkring 60 kroner — mens en heldags-lejning gerne koster i omegnen af 600 kroner.
Hvis man bruger bil mere end et par gange om måneden, kan det alså hurtigt bedre betale sig at have sin egen stående.
Til bilejerens regnestykke skal man selvfølgelig lægge værditab på bilen og udgifter til forsikring. Men selvom nye tal peger på, at mange københavnske bilejere reelt har et begrænset kørselsbehov, så er det økonomiske incitament til at skifte til delebil altså tilsyneladende for lille.
En enkelt operatør på Frederiksberg benytter sig dog slet ikke af faste adresser til sine biler.
GreenMobility ser ikke samme værdi i stampladser og foretrækker, at kunderne frit kan parkere delebilerne i et stort "operationsområde".
Men de tre øvrige operatører benytter sig altså alle af faste pladser — og gør slet ikke brug af det antal pladser, som politikerne potentielt har stillet til rådighed for dem.
Kommunen giver ikke op
Tidligere undersøgelser har ellers peget på, at én delebil i byen potentielt kan erstatte mellem 5 og 10 privatjede biler.
Delebilerne kan altså både frigøre nogle af byens pressede parkeringspladser og potentielt give mulighed for at bruge pladsen i byen på noget andet.
Frederiksberg Kommune har da heller ikke helt mistet håbet men arbejder videre på at vende udviklingen.
Fra i år er delebilerne undtaget tidsrestriktioner ved Frederiksbergs ladepladser.
Og til foråret vil man afholde et stort arrangement på Rådhuspladsen, hvor delebils-operatørerne kan præsentere mulighederne for frederiksbergerne.
De fire operatører har også fået besked på løbende at levere klare meldinger om, hvor mange pladser de bruger — og kommunen vil også selv tage på tilsyn for at tjekke op på brugen af de reserverede pladser.
Få adgang som medlem eller abonnent
Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.
Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.
Allerede medlem? Log ind her!

kommentarer