pixel

Fjernbusterminal koblet på Sydhavnsmetroen

Ny Ellebjerg og Dybbølsbro er nu favoritter til at blive Københavns hårdt tiltrængte rutebilstation.

fjernbusser ved dgi-byen

Over en million rejsende tager langtursbussen til eller fra København hvert år, og for mange af dem er velkomsten en hidsig ringeklokke, når de træder fra rutebilen og direkte ud på en kaotisk cykelsti bag Hovedbanen.

Trods årtiers åbenlyse behov er byens svar på en fjernbusterminal nemlig stadig den mere eller mindre uorganiserede række af store busser langs DGI-byen i Ingerslevsgade. Her er ingen skiltning, informationstavler eller belysning – men til gengæld et dagligt inferno af åbne bagageklapper, forvirrede turister og andre udfordringer for trafiksikkerheden.

Nu peger Trafikstyrelsen på enten Dybbølsbro Station eller Ny Ellebjerg Station som det bedste sted at placere en rigtig fjernbusterminal. Med 12-15 busholdepladser og i Ingerslevgade så uhørt luksuriøse ventefaciliteter som steder at parkere cyklen, at tjekke afgangstiderne, at slå en streg, at købe en juicebrik og at sidde til bussen kommer.

Begge S-togsstationer bliver koblet direkte eller tæt på Sydhavnsmetroen, når den åbner i 2023, og har plads nok til at kunne betjene 250-300 daglige busser – i modsætning til flere af de andre mulige placeringer i København, som Trafikstyrelsen har undersøgt i en ny analyse.

2019 kontra 2025

Af Trafikstyrelsens to favoritter ligner en terminal under vejbroen ved Dybbølsbro og Fisketorvet det mest sandsynlige bud på løsningen på Hovedstadens fjernbusproblem.

Det er tre stop med S-toget eller fem stop med metroen tættere på centrum, og så kan busstationen relativt hurtigt etableres, måske allerede i 2019, mens Ny Ellebjerg formentlig vil skulle vente helt til 2025. For først med Sydhavnsmetroen og den kommende nye jernbane mellem København og Ringsted bliver Ny Ellebjerg for alvor et vigtigt knudepunkt, hvor en fjernbusterminal giver mening.

Trafikstyrelsen anslår byggeprisen til omkring 50 mio. kroner på begge placeringer – og at en fjernbusterminal med brugerbetaling fra busselskaberne kan hvile økonomisk i sig selv.

De øvrige placeringer, som Trafikstyrelsen i analysen har vejet og fundet for lette, er Postgrunden (lang tidshorisont og uvis interesse fra ejer), Ingerslevsgade (ikke nok plads), Valby Station (ikke nok plads), Ørestad (ingen oplagte ledige grunde), lufthavnen (ingen oplagte ledige grunde) og Glostrup Station (ingen oplagte ledige grunde og for langt væk).

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

For kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling