pixel

Ny fjernbus­terminal tæt på bygge­start

Byggestart nærmer sig for Københavns nye busterminal ved Dybbølsbro — forventet klar til foråret 2023 med servicering af op til 195 busser i døgnet.

busterminal oversigt kalvebod brygge

Hvis du — som de fleste andre passagerer — frygter at blive ramt af en knallert eller cykel, hver gang du skal med Kombardo Expressen eller Flixbus ved DGI Byen på Ingerslevsgade, så kommer her en opløftende nyhed.

Den kommende busterminal under Dybbølsbro er rykket et vigtigt skridt nærmere byggestart. Vejdirektoratet har netop sendt byggeopgaven i udbud, og går alt efter planen, vil gravkøerne rykke ind allerede til maj.

Det betyder i en nær fremtid et farvel til af- og påstigning — ikke blot ved Ingerslevsgade men også ved Valby Station og Bernstorffsgade, der i dag betjener fjernbustrafikken til og fra København.

Fremover skal de 1,4 millioner passager, der årligt rejser til og fra hovedstaden, samles på én central placering under Dybbølsbro.

Den nye fjernbusterminal vil få i alt 15 busholdepladser — heraf tre til ekstra lange busser på 18 meter.

Terminalen vil ligge få hundrede meter fra Dybbølsbro Station og gøre det lettere for passagerer at rejse videre med S-tog ind til Hovedbanegården.

Efter planen vil den nye terminal stå klar i foråret 2023 og bliver placeret på det grusbelagte område mellem jernbanen og Carsten Niebuhrs Gade — lige ved siden af Cabinn City, det kommende IKEA City-varehus og de piggebesatte Kaktus-tårne.

Pris: 80 millioner kroner

Ud over busholdepladser skal der etableres taxaholdepladser, P-pladser til handicappede, op til 200 cykelparkeringspladser og en såkaldt kys og kør-zone, hvor man kan parkere kortvarigt for at sætte passagerer af.

Der vil blive etableret en elevator fra terminalen op til Dybbølsbro, så man hurtigt og nemt kan skifte mellem fjernbusserne og S-toget.

Desuden vil der blive bygget en mindre terminalbygning med venterum, toilet og mulighed for en kiosk.

Bortset fra S-togene fra Dybbølsbro Station vil passagerer kunne rejse videre med metroen fra Havneholmen Station nær Fisketorvets vestlige ende, når den resterende del af metrolinje M4 åbner i 2024.

Det anslås, at Fjernbusterminalen kommer til at koste lige godt 80 millioner kroner. Heraf betaler staten 20 millioner, mens Københavns Kommune spytter de resterende godt 60 millioner kroner i kassen.

Kommunen forventer dog at få 20 millioner af disse ind igen ved at forhøje busselskabernes brugerbetaling i en periode.

Vejdirektoratet er bygherre på projektet for Københavns Kommune, og overdrager terminalen til kommunen, når den står færdig. Den daglige drift bliver varetaget af det offentlige trafikselskab Movia.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Lmprahm
Busserne skal vel være miljø og klima venlige, så derfor skal kommunen nu ikke glemme at der skal fokuseres på elektriske busser og bioethanol busser hvorfor der fra starten skal etableres elladestandere og biobrændsel tankstation

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling