pixel

Længe savnet, længe undervejs: Fjernbus­terminal åbner endelig

Byggeriet af Københavns nye busterminal har været præget af forsinkelser og fordyrelser. Nu er længe ventet åbning lige om hjørnet.

Busterminal Dybbølsbro

Alle, der har ventet på at komme med fjernbus ud af København fra de hidtidige holdepladser ved DGI-byen i Ingerslevsgade, kender den nagende følelse af tvivl:

Står jeg det rigtige sted? Kan jeg mon finde min bus? Skal det her virkelig forestille at være en busholdeplads?

Og mange har nok på samme måde mærket tvivlen nage, da Københavns Kommune forleden meddelte, at byens nye fjernbusterminal ved Dybbølsbro endelig er klar til at åbne til sommer: Vil det virkelig, endelig lykkes, eller opstår der bare nye problemer inden da?

Men den skulle være god nok. Den 5. juni i år vil de første busser fulde af passagerer kunne rulle ud fra perronerne i Carsten Niebuhrs Gade med kurs mod for eksempel Aarhus, Odense eller Berlin.

Dobbelt så dyr

Busterminalen har været længe savnet og længe undervejs — de oprindelige planer stammer fra 2017, dengang med håb om åbning i 2019.

I 2020, da stat, kommune og busselskaberne endelig blev enige om, hvordan den skulle finansieres, var det håbet, at byggeopgaven kunne sendes i udbud i 2021, og at terminalen kunne stå færdig året efter.

Udbuddet kom dog først i gang i 2022, og samme år viste det sig, at projektet ville blive endnu dyrere end de 80 millioner, der oprindelig var afsat.

Efter en ekstrabevilling på 29 millioner kroner så projektet ud til igen at være på skinner med kurs mod åbning i 2023. Men problemer med at finde en leverandør af det IT-system, der skulle holde styr på bustrafikken og sørge for information til passagererne, førte til yderligere forsinkelser — og fordyrelser.

Den samlede pris er nu 165 millioner kroner, og der er endt med at gå mere end seks år, siden man besluttede, at den nye fjernbusterminal skulle ligge ved Dybbølsbro — og fire år, siden den oprindelige finansiering faldt på plads.

Plads til forbedringer

Men nu er det heldigvis sådan med offentlige infrastrukturprojekter, at alle problemerne hurtigt bliver glemt, hvis slutresultatet rent faktisk ender med at gøre folks liv nemmere. Og det er der i sandhed potentiale for, at den nye fjernbusterminal vil gøre.

Hidtil har det været en i bedste fald forvirrende og i værste fald angstprovokerende oplevelse at skulle tage bussen fra den nuværende holdeplads i Ingerslevsgade.

Der er ingen nævneværdig skiltning og slet ingen flisebelægning, så man er nødt til at trække sin rullekuffert gennem sand og grus, medmindre man altså vil i karambolage med de forbipasserende cyklister. Det fungerer — men også kun lige.

Til sammenligning vil den nye busterminal byde på 15 separate busperroner og digitale informationstavler, der vil vise, præcis hvorfra ens bus afgår.

Det er også slut med at blive udsat for vind og vejr, mens man står og venter på sin bus. Terminalen har nemlig ikke bare overdækkede perroner, men også en ventesal med kiosk og toiletter.

Bus, S-tog, metro

Selvom fjernbusserne nu rykker lidt længere væk fra Hovedbanegården, vil det ikke skorte på forbindelser til resten af København og omegn.

En nybygget elevator og trappe giver direkte adgang til Dybbølsbro og S-togsstationen, og der er adskillige busstoppesteder i nærområdet.

Med åbningen af metrolinje M4 blot to uger efter busterminalen, bliver det muligt at hoppe på metroen lige rundt om hjørnet ved vestenden af Fisketorvet. Dermed fuldendes transformationen af området omkring Dybbølsbro fra udkant til trafikalt knudepunkt.

Den nye fjernbusterminal kan servicere cirka 1,4 millioner buspassagerer om året — svarende til cirka 195 daglige busafgange.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

bo schmidt
tillykke med den.
Alicja Fenigsen
"Buster" i folkemunde?
Stefan
Godt at projektet er ved at blive færdiggjort. Jeg synes dog at det er synd at busserne skal køre gennem store dele af byen. Det havde været oplagt at placere den oven på motorvejen ved Ørestad, med direkte adgang til tog, metro og motorvej.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling