pixel

Hereditary

  • Ari Aster
  • premiere 28. juni 2018
  • 5.04

Fakta

THRILLER

Premiere 28. juni 2018

Djævelen er i detaljen! Det er iøjefaldende fra de første minutter, hvor kameraet smyger sig rundt i et værksted med miniature-dukker og -ting ind gennem et dukkehus til den virkelige verden af et hus i mystiske omstændigheder efter et dødsfald i familien.

Til begravelsen af sin mor er Annie (Toni Collette) tydeligt mere foruroliget end sorgtynget, og mystikken breder sig hurtigt i familien, hvis arvemateriale har uheldssvangre aner. Mest påvirket er 13-årige Charlie (Milly Shapiro), der tegner dystert, sover i træhytten samt har for vane at skule vredt og mundklukke urovækkende. Den ældre bror Peter (Alex Wolff) er mere optaget af sit teenliv, og far Steve (Gabriel Byrne) forsøger at holde fast i hverdagsrutinen.

Tempoet er nervepirrende afmålt, så fornemmelsen af ondskab trænger omhyggeligt ind i karakterer og detaljer – og os. Her er minimalt af billige effekter, der skal udløse typiske horror-chok, og da den store tragedie – og første egentlige horror-trick – rammer med splat og skrig, intensiveres åbningen for det okkulte naturligvis, men den jordnære form holdes. 

Med fokus på den mentale og emotionelle skade på krop og især sind skaber den debuterende instruktør Ari Aster en interessant åndeverden, der er mere troværdig og mindre overnaturlig end horror er mestendels. ’Hereditary’ vikler uhyggeligt okkultismen ind i arvemassen, og slutningen samler alle tematiske tråde spredt ud gennem filmen: Heksetricks, græske mytologi-ofringer, genfærd, besættelse og anden nedarvet djævelskab. Mere traditionelt og ikke ligeså sofistikeret som resten af filmen, men stadig med et par overraskelser.

Der er en meget tynd linje mellem psykologisk virkelighed og okkult mareridt her, understreget i at selv kreativitet får en ondsindet stre(n)g. Både Charlies sketchbog og Annies udstillings-dioramaer manifesterer sig og får deres eget liv. Dukkehuset har aldrig været så uhyggeligt før, med hints om højere magter, der styrer vores skæbne. Og djævelen er ikke til at slippe af med, når først den er trængt ind i detaljerne.

Mest læste

kommentarer

seneste
film

Once upon a Time... in Hollywood
5.04

Quentin Tarantino
Carmen og Lola
3

Arantxa Echevarría
Midsommar
5.04

Ari Aster
The Sisters Brothers
5.04

Jacques Audiard
Booksmart
4.02

Olivia Wilde
Kvinde på krigsstien
5.04

Benedikt Erlingsson

seneste
scene

Danish Design
4.02

Bellevue Teatret
The Juliet Letters
4.02

CPH Opera Festival
Don Juan
5.04

CPH Opera Festival
Richard III
4.02

HamletScenen
close logo

Fra 7. juni 2019 kræver det medlemskab at læse med

Bliv medlem af Magasinet KBH — fra kun 20,-/md.