pixel

Lufthavnen sætter rekord — og bygger til fremtiden

Københavns Lufthavn er travlere end nogensinde — og øger kapaciteten fra 30 til 40 millioner rejsende. Ny station er også godt på vej.

lufthavn, lauritzen, terminal

2025 er et sandt rekordår for Københavns Lufthavn.

Med 9,7 millioner passagerer i løbet af sommeren oplevede lufthavnen sin travleste højsæson nogensinde — og den stærke trafik fortsatte ind i efteråret, hvor både september og oktober satte nye rekorder.

Oktober 2025 blev den travleste oktober nogensinde og markerede hele femte måned i træk med over tre millioner rejsende.

Udviklingen peger på, at også november vil sætte ny rekord, når tallene offentliggøres om et par dage — og at 2025 dermed også vil blive et rekordår.

Væksten er især drevet af en kombination af stor rejselyst blandt ferierende — især mod Sydeuropa — og et stigende antal erhvervsrejsende.

Samtidig er CPH's rolle som transferlufthavn styrket markant. Antallet af transferpassagerer — primært fra Norden — der flyver via København, steg med 21% i sommerperioden og med hele 35% i september sammenlignet med året før.

Stockholm og Oslo ligger således på 2. og 3. pladsen på listen over populære destinationer — men ingen af dem kan dog konkurrere med London, der stadig sidder solidt på 1. pladsen.

Alene i oktober rejste 166.125 mennesker mellem København og London — svarende til 5.359 om dagen.

To ud af tre rejsende er internationale gæster, og flere direkte ruter har bidraget til, at amerikanske overnatninger i København er steget med 10%.

Større terminal løfter kapacitet

Heldigvis er lufthavnen nogenlunde forberedt på den store vækst med omfattende udvidelser af både terminal og stationsfaciliteter godt på vej.

Udvidelsen af Terminal 3 er i fuld gang og skal snart øge den årlige passagerkapacitet fra 30 til 40 millioner. Projektet tilføjer i alt over 60.000 kvadratmeter — svarende til mere end otte fodboldbaner — til lufthavnens etageareal.

Yderligere 11.000 kvadratmeter af den eksisterende terminal er ved at blive ombygget.

Den nye tilbygning vil byde på et 270 meter langt vinduesparti ud mod startbanerne og en 25 meter høj, indre gårdhave, der skærer sig ned gennem bygningen og henter dagslys ind i terminalen og hele vejen ned i bagageudleveringen i stuetagen.

Det vil være et noget anderledes syn end bagageudleveringer, som de er flest: Gemt væk i lufthavnenes inderste uden skyggen af en solstråle. 

Over det hele vil være et bølgende loft, der skal sende tankerne i retning af en blød sky — og som svæver over butikker, restauranter og opholdsområder.

Det nye, store passagerområde er, som resten af den hundrede år gamle lufthavn, tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter — og arbejdet skrider fortsat frem efter planen.

Til- og ombygningen forventes fortsat at stå klar i 2028.

Ny station — uden tørvejr

Også lufthavnens station er i gang med at blive udvidet.

Metroen fortsætter som den plejer, men stationen til regionaltog bliver snart større.

Ud over at håndtere det stigende antal passagerer — også fra Sverige — skal udvidelsen sikre, at skinnenettet omkring lufthavnen kan følge med den forventede stigning i togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen åbner omkring 2030.

Tunnellen mellem Danmark og Tyskland forventes nemlig at øge godstransporten mellem det nordligere Skandinavien og resten af Europa betydeligt. Og ombygningen af strækningen ved lufthavnen skal øge kapaciteten.

Arbejdet med at etablere to nye perroner langs det tidligere godsbanespor nord for den eksisterende station har været i gang siden januar.

De nye spor under åben himmel skal fremover betjene tog ind mod København, mens den eksisterende underjordiske station fremover reserveres til tog mod Sverige.

Passagerer fra Sverige får adgang til Terminal 3 via en ny gangbro, som i øjeblikket er ved at blive opsat.

Det nye stationsprojekt — der bygges uden økonomisk støtte fra Københavns Lufthavn — har dog mødt kritik.

Bygherren — det statslige Sund & Bælt — har nemlig valgt en skrabet løsning med perroner uden overdækning, og det er et valg, der er blevet betvivlet, grundet det ustabile, danske vejr.

En stor kran er netop fjernet fra området, efter den bærende del af den nye gangbro er blevet hejst på plads. Trapperne op til broen skal nu etableres — ligesom arbejdet med selve perronerne fortsætter med opsætning af bænke, belysning og venterum.

Hele anlægsarbejdet forventes færdigt til sommeren 2026 — men de første tog allerede at rulle til stationen i foråret.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

relaterede
artikler

relaterede
visioner

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling