pixel

Byggeri af Terminal 3 udvidelse er i gang

Udvidelse af lufthavnen skal trække himmelen ind på de travle gulve — og ruste til 40 millioner årlige passagerer.

lufthavn, vilhelm lauritzen, terminal 3

En udvidelse, der svarer til en ny lufthavn.

Dét er, hvad der venter Københavns Lufthavn med en markant ny tilføjelse til Terminal 3.

En tilføjelse, der i 2028 skal sikre plads til 40 millioner årlige passagerer — ikke mindre end en fordobling i forhold til 2009 og en pænt sjat over de godt 30 millioner passagerer og deres rullekufferter, der i dag benytter lufthavnens travle gulve.

Det kræver en udbygning af både terminal og flykapacitet i den store skala, og arbejdet er nu godt i gang.

Første etape udskudt af corona

Sidst vi havde fat i projektet i 2019 var planen, at første etape af Terminal 3's udvidelse kunne stå klar allerede næste år, men det delmål satte corona en stopper for. 

På det tidspunkt var udgravningen til terminalen allerede godt i gang, og i dag kan flyrejsende stadig spejde ud over byggekraner og et knap tyve meter dybt hul i jorden foran den eksisterende Terminal 3.

Her er der nu godt gang i arbejdet igen, hvor entreprenørholdet fra Per Aarslef er i fuld gang med at etablere de to kælderetager  og med de store beregninger på det omfattende beton- og stålarbejde.

For det kræver planlægning, når så stort et byggeri skal fungere sideløbende med en international lufthavn i fuld drift.

I starten af 2024 vil arbejdet med at binde den nye bygning sammen med den eksisterende terminal begynde, og som rejsende vil man her for først gang få en smagsprøve på, hvad der venter i 2027. Her vil hele det nye terminalområde stå klar — dog med forbehold for "justering" af tidsplanen, fortæller lufthavnen til Magasinet KBH.

Fra slutningen af 2027 bliver der åbnet op for flere butikker, restauranter og opholdsområder til de mange rejsende.  

Allerede i slutningen af 2025 vil det nye byggeri dog stå i fuld højde.

Endnu en Lauritzen-terminal

At det er et stort byggeri, der nu er i gang, kan man blandt andet se på badevægten. Lufthavnen fortæller, at der alene skal bruges 5.300 tons armeringsjern til at gøre betonen stærkere. Det svarer til vægten af cirka 1.500 gennemsnitlige, afrikanske elefanter.

Ikke overraskende var det Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der i 2019 igen fik æren — sammen med Zeso Architects — af at slå stregerne til lufthavnens udvidelse.

Tilbage i 1936 vandt den velkendte danske tegnestue konkurrencen om lufthavnens første terminalbygning, og spoler vi tiden frem, bidrog samme tegnestue med den set fra luften skulpturelle, papirsfly-formede Terminal 3 i 1998 — et bygningsværk, der er kendt i arkitekturkredse verden over og sågar fik en lille birolle, da The Simpsons besøgte København for fire år siden.

Gårdhaver og stjernehimmel

Det funktionelle og lyse udtryk fra den eksisterende lufthavn lever videre i den nye tilbygning.

Terminalområdet udvides med en 270 meter lang og 60 meter bred bygning, der smider 65.000 etagemeters plads oveni det eksisterende, foruden 15.000 m2's omdannelse af eksisterende areal. 

Det vil give et markant større og mere åbent område med mere lys og luft til de rejsende samt restauranter, café og butikker. Med sine ikke mindre end 270 meters længde bliver vinduespartiet mod landingsbanerne snildt det længste vindue i København.

Terminalen centreres omkring en stor, indre gårdhave, hvor passagererne hurtigt kan få overblik eller tage ophold langs det enorme vinduesparti med udsigt til flyene.

Et hængende, søjlefrit dæk opdeler det store rum i to niveauer, og øverst skal et bølgende og transparent loft give en følelse af at have det store himmelrum over sig. Når mørket falder på, vil små lys i loftet afspejle stjernehimlen.

Nederst vil en ny bagageudlevering blive oplyst af tre åbne og begrønnede lysskakter, der løber ned gennem alle niveauerne og tilbyder et kig til de andre etager. Det vil være en noget anden oplevelse end den vinduesløse, lavloftede og lidt klaustrofobiske bagageudlevering, som lufthavnen byder på i dag.

Foruden den nye bagageudleveringshal bliver en ny grænse- og paskontrol til at håndtere presset også nødvendigt.

Endnu mere lufthavn på vej

For at nå målet om de 40 millioner passagerer er det dog ikke blot de rejsendes ophold i lufthavnen, der skal forbedres.

Mens arbejdet med at sikre den nye terminal-tilføjelse "blot" beløber sig til fire milliarder kroner, er det nødvendigt med en investering på hele 20 milliarder for den samlede udvidelsesplan for lufthavnen.

Her vil man også udbygge den vestlige del af lufthavnen, hvor arealet til standpladser til fly udvides fra nuværende 78 til 124.

Dét vil både udvide passagerkapaciteten og styrke lufthavnens position som såkaldt "international hub" — et trafikknudepunkt for Nordeuropa — med mange nye flyruter til hele verden.

Mens arbejdet med at udvide lufthavnen endnu står på, vil nye togperroner gearet til flere rejsende efter planen også blive indviet i 2025.

Københavns Lufthavn A/S har i flere år samtidigt arbejdet på at sikre en fremtidig udbygning af det nordlige område, tæt på de nuværende terminaler.

Dét kræver plads, og derfor har man foreslået at forskyde den eksisterende, tværgående landingsbane mod sydøst, hvilket vil frigøre plads til at koble nye bygninger på de eksisterende.

Det kræver dog en lovændring fra Folketingets side, før arbejdet kan gå i gang.

Få adgang som medlem eller abonnent

Medlemskaber er rettet mod privatpersoner.

Abonnementer er rettet mod erhverv, der har brug for bilag og mulighed for medarbejderabonnementer med rabat.

Mest læste

kommentarer

Pnh_2064
Hvordan med klimaet. Skulle flytrafikken ikke reduceres. Er det så ikke spild af penge at bygge en ny terminal?
silastjensen
Hvor er terminal 1?

relaterede
artikler

Lufthavnenes svar på Netto er i fuld gang med at blive opført ude i Kastrup. Prisbevidste rejsende kan fra det sene efterår indtage lavpristerminalen Swift.

relaterede
visioner

læservision
København
Nyuddannet arkitekt vil skabe et "pensionat for træerne" på Langelinie og langs resten af havnen. Genbrug af ældre træer er nemlig billigere og kan bevare byens større træer.

seneste
byens rum

close logo

Endnu ikke medlem?

Fra kun 29,- om måneden kan du følge byens udvikling