pixel

Stadig meget mere af det samme

Planerne for pladserne oven over Cityringens stationer er justeret (lidt).

cityringen stationsforpladser

Flere træer, bænke og offentlige toiletter skal sørge for, at fremtidens metrostationer på Cityringen ikke bare skaber travle gennemgangssteder i byen, men også bliver attraktive nye pladser til glæde for dem, der bor op ad dem.

Tegningerne af Cityringens 17 kommende stationsforpladser blev oprindeligt præsenteret tilbage i 2011, og modtagelsen var lige så behersket som designet, der var meget mere af det samme i den københavnske metros velkendte grå stil med fritstående elevatorer, lave betonmure og små glaspyramider.

Nu har Københavns Kommune og Metroselskabet justeret lidt på planerne for at imødekomme lokale ønsker om skabe bedre vilkår for ophold og liv over de underjordiske stoppesteder, når de åbner i sommeren 2019. Men man skal have øje for detaljer som lygtepæle og ændrede elevatorskakter for at opdage det nye på de fleste af de opdaterede tegninger, der omfatter 12 af de 17 stationer på Cityringens rundstrækning – Marmorkirken, Poul Henningsens Plads samt Frederiksberg Kommunes tre stop er ikke med i denne omgang.

Bænke til Rådderen

Københavns Kommune har sat ekstra 36 mio. kroner af til at sikre bedre byliv ved sine 14 af de nye metrobyrum, og de fleste af pengene fordeles på bænke ved to stationer, større træer ved tre stationer samt handicaptoiletter ved syv stationer, der ikke i forvejen har offentlige toiletter i nærheden.

Rådhuspladsen har været den mest udskældte af de kommende stationer, kritiseret for at være for selvudslettende til byens centrale plads. Med den nye opgradering får Rådhuspladsen tilføjet nogle særlige runde bænke, men de kan dog ikke ses på den nye illustration – kig selv efter øverst i artiklen.

Herunder følger de øvrige opdaterede tegninger, klik på dem for at se dem i fuld størrelse.

Enghave Plads

København H

Gammel Strand, Kongens Nytorv og Østerport

Trianglen

Vibenshus Runddel

Skjolds Plads

Nørrebro Station

Nørrebros Runddel

Nuuks Plads

Der er også budgetteret med offentlige handicaptoiletter ved Marmorkirken og Poul Henningsens Plads, men her er videreudviklingen af forpladserne ikke kommet langt nok til nye illustrationer. Se den oprindelige version af Marmorkirken i denne artikel og af Poul Henningsens Plads i denne artikel, hvor de tre frederiksbergske stationer på Cityringen også er med: Frederiksberg Station, Frederiksberg Allé og Axel Møllers Have.

Prøv også rundturen under jorden, hvor stoppene på Cityringen får flere farver og striber end de eksisterende metrolinjer, ved at klikke her.

Tak fordi du læste artiklen til ende — vi håber, du kunne lide den.

 

Vi hopper lige til sagen: På Magasinet KBH følger vi tæt udviklingen af København. Intentionen er at give dig brugbare informationer, og gennem debat at bidrage til at skabe et bedre København.

Men der er mange omkostninger forbundet med at lave et digitalt magasin, og derfor har kun medlemmer pr. 7. juni 2019 adgang til langt størstedelen vores indhold.

Vi kan kun overleve med støtte fra vores læsere.

Hvis du har glæde af Magasinet KBH, så håber vi meget, at du vil blive medlem. Medlemskaber starter ved kun 29 kroner om måneden, men de gør hele forskellen for os, og giver adgang for dig.

Bliv medlem

PS. Som medlem slipper du også for at se flere af de her opfordringer til medlemskab, og alle reklamer forsvinder, hvis du vælger et plus-medlemskab.

Mest læste

kommentarer

relaterede
artikler

relaterede
visioner

tegnestuevision
København
Byens parkeringspladser udnyttet til midlertidige studieboliger – uden at fjerne bilerne.

seneste
byens rum